Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
kave skrev:
perhall skrev:jag har haft ca 50 bilar och en enda gång för 20 år sen har jag haft nytta av motortempmätare..
Jag har också haft ett flertal bilar och aldrig haft nytta av bilbältena. Ska man ta bort dem också?
Självklart är en tempmätare viktig på en bil, hur ska man annars veta att termostaten fungerar, att motorn har rätt temp innan man belastar den osv.
Att ha motorvattentemp i färddatorn är en bra idé, och de får gärna skippa den enligt mig helt meningslösa "snitthastighet".

Men att ta upp motortempen med en stor mätare tycker jag känns onödigt.

Att termostaten fungerar och att motorn kommer upp i temperatur håller bilen givetvis koll på ändå - och varnar i kombiinstrumentet! Och hur bra precision är det i tempmätare egentligen? Jag har haft flera bilar där tempen alltid stått lite över eller lite under mitten.

Att motorn har rätt temp för att kunna belastas avgörs av oljetempen, och den kan vara låg fast vattentempen är hög. Så eg. borde det finnas oljetemp också. Annars kan man ju använda sitt förnuft: har man kört tre mil är oljan varm, men inte efter 3 km (fast motortempmätaren då visar att bilen är uppe i normaltemp).

PH
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: Att termostaten fungerar och att motorn kommer upp i temperatur håller bilen givetvis koll på ändå - och varnar i kombiinstrumentet! Och hur bra precision är det i tempmätare egentligen? Jag har haft flera bilar där tempen alltid stått lite över eller lite under mitten.

Att motorn har rätt temp för att kunna belastas avgörs av oljetempen, och den kan vara låg fast vattentempen är hög. Så eg. borde det finnas oljetemp också. Annars kan man ju använda sitt förnuft: har man kört tre mil är oljan varm, men inte efter 3 km (fast motortempmätaren då visar att bilen är uppe i normaltemp).

PH
Termometrarna har nog rätt bra precision, hur vet du att tempen verkligen var "rätt" på de bilar som du haft med lite avvikande temp? Det är just sådant som tyder på problem med termostaten.
Oljetempen kan ju variera på ett helt annat sätt än kylvätskan utan att det är något fel. Snacka om onödig info för Svensson.
Hur ser du att bilen inte är uppe i rätt temp i kombiinstrumentet då? Menar du att bilen själv skulle varna lite sådär bara om tempen inte nådde godtycklig nivå inom viss tid?
Om temostat eller kylare eller vattenpump inte fungerar rätt, hur ska vi med vårt sunda förnuft veta det?
av perhall
kave skrev:
perhall skrev: Att termostaten fungerar och att motorn kommer upp i temperatur håller bilen givetvis koll på ändå - och varnar i kombiinstrumentet! Och hur bra precision är det i tempmätare egentligen? Jag har haft flera bilar där tempen alltid stått lite över eller lite under mitten.

PH
Termometrarna har nog rätt bra precision, hur vet du att tempen verkligen var "rätt" på de bilar som du haft med lite avvikande temp? Det är just sådant som tyder på problem med termostaten.
Oljetempen kan ju variera på ett helt annat sätt än kylvätskan utan att det är något fel. Snacka om onödig info för Svensson.
Hur ser du att bilen inte är uppe i rätt temp i kombiinstrumentet då? Menar du att bilen själv skulle varna lite sådär bara om tempen inte nådde godtycklig nivå inom viss tid?
Om temostat eller kylare eller vattenpump inte fungerar rätt, hur ska vi med vårt sunda förnuft veta det?
Bilarna kollades upp och det var inget fel, bl a så bytte jag termostat på en 244 och den visade alltid lite under halv.

jag menar att det vore idealiskt att ha motorvattentemp i färddatorn men även nu varnar ju bilen om tempen blir för låg.

det är väl som med oljan, många bilägare kollar aldrig oljan och en del märken har också avskaffat oljestickan, men för den som vill ha koll är ju det inte alls bra. för den som inte bryr sig om oljan förrän nivån är låg funkar det.

PH
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan meddela att på V70 II dieslar finns ingen koll alls på att driftstemperatur inte uppnås. Detta hade direkt uppdagats om det funnits en tempmätare.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Du kan alltid skaffa en trådlös OBDII-läsare till din i-phone/android eller Nokia och få upp motortemp och massa annat i telefonen. Jag har en liknande lösning men där jag får upp detta i min navigator i stället. Kolla vidon i min Garagetlänk så ser du hur det fungerar. Samma princip för telefonerna
Användarvisningsbild
av len
perhall skrev: Att motorn har rätt temp för att kunna belastas avgörs av oljetempen, och den kan vara låg fast vattentempen är hög. Så eg. borde det finnas oljetemp också. Annars kan man ju använda sitt förnuft: har man kört tre mil är oljan varm, men inte efter 3 km (fast motortempmätaren då visar att bilen är uppe i normaltemp).
PH
Oljan blir nog varmare före vattnet. Den utsätts för mycket friktion i starten samt kyler dvs tar åt sig värme. Dessutom är multigradeoljorna mindre känsliga för kylan i startögonblicket då dom har lägre viskositet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har ställt om DIM:en så den inte bryr sig om dörrarna öppnas och då visar "Ingen bältad bak". Riktigt nöjd att blivit av med det meddelandet.
Jag har fortfarande kvar så den visar när någon ÄR bältad, så man ser om dottern skulle få för sig att skippa detta.

Din volvohandlare kan ställa om detta med hjälp av Vida.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev:Jag har ställt om DIM:en så den inte bryr sig om dörrarna öppnas och då visar "Ingen bältad bak". Riktigt nöjd att blivit av med det meddelandet.
Jag har fortfarande kvar så den visar när någon ÄR bältad, så man ser om dottern skulle få för sig att skippa detta.

Din volvohandlare kan ställa om detta med hjälp av Vida.

/Martin
Gratis?
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har en ecoRoute HD OBDII-läsare med BT till min Garmin GPS. Får upp kylvätsketemperaturen samt en del andra data, bl.a. detta:
(Klicka på bilden)
Bild
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354&ra=true

Finns dock billigare lösningar med t.ex. ELM327 från t.ex. Teknikmagasinet:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... th%20OBD2&
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade just en sån, från Teknikmagasinet, i kväll. Den fungerar för att läsa motortemperaturen via min Xperia Arc och gratisprogrammet Torque.
Finns en finare version också av programmet, en version som kostar några tior. Men även gratisversionen klarar exempelvis av att rita en graf över hur kylvattentemperaturen ökar när man kör iväg.

Programmakaren rekommenderar inte denna billiga ODBII-adapter. Det finns andra som är bättre, men betydligt dyrare. Jag chansade på en ELM327, och den fungerar perfekt. Lite knölig att få in i OBDII-uttaget bara.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]