- tis 22 jul 2008, 09:09
Men att ta upp motortempen med en stor mätare tycker jag känns onödigt.
Att termostaten fungerar och att motorn kommer upp i temperatur håller bilen givetvis koll på ändå - och varnar i kombiinstrumentet! Och hur bra precision är det i tempmätare egentligen? Jag har haft flera bilar där tempen alltid stått lite över eller lite under mitten.
Att motorn har rätt temp för att kunna belastas avgörs av oljetempen, och den kan vara låg fast vattentempen är hög. Så eg. borde det finnas oljetemp också. Annars kan man ju använda sitt förnuft: har man kört tre mil är oljan varm, men inte efter 3 km (fast motortempmätaren då visar att bilen är uppe i normaltemp).
PH
kave skrev:Att ha motorvattentemp i färddatorn är en bra idé, och de får gärna skippa den enligt mig helt meningslösa "snitthastighet".perhall skrev:jag har haft ca 50 bilar och en enda gång för 20 år sen har jag haft nytta av motortempmätare..Jag har också haft ett flertal bilar och aldrig haft nytta av bilbältena. Ska man ta bort dem också?
Självklart är en tempmätare viktig på en bil, hur ska man annars veta att termostaten fungerar, att motorn har rätt temp innan man belastar den osv.
Men att ta upp motortempen med en stor mätare tycker jag känns onödigt.
Att termostaten fungerar och att motorn kommer upp i temperatur håller bilen givetvis koll på ändå - och varnar i kombiinstrumentet! Och hur bra precision är det i tempmätare egentligen? Jag har haft flera bilar där tempen alltid stått lite över eller lite under mitten.
Att motorn har rätt temp för att kunna belastas avgörs av oljetempen, och den kan vara låg fast vattentempen är hög. Så eg. borde det finnas oljetemp också. Annars kan man ju använda sitt förnuft: har man kört tre mil är oljan varm, men inte efter 3 km (fast motortempmätaren då visar att bilen är uppe i normaltemp).
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24