Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:MVH/Nicklas.
Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.
jo blåröken var vid kall motor, okj då vet jag att det inte lönar sig att enbart byta ventiltätningarna.

MVH/Nicklas.[/quote]

Av informationen om att det sker med kall motor så vet vi att problemet är störst när kolvarna är som minst i loppen. När motorn blir varmare så expanderar kolvarna och tydligen ändå blir problemet lite mindre eftersom det inte ryker. Jag vågar lätt tyvärr satsa på att ringarna är slut helt enkelt. Samtidigt med detta så fixar du till toppen naturligtvis. :-)-)[/quote]

okj då vet jag vad den mest troliga orsaken är till mitt oljeproblem i allafall. Men om vi säger att man skulle plocka isär motorn och byta kolvringarna och ventiltätningarna och ställa in ventilerna och montera ihop allt igen, Hur många timmars arbete kan det tänkas vara för en erfaren bilmekaniker?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:MVH/Nicklas.
Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.
jo blåröken var vid kall motor, okj då vet jag att det inte lönar sig att enbart byta ventiltätningarna.

MVH/Nicklas.
Av informationen om att det sker med kall motor så vet vi att problemet är störst när kolvarna är som minst i loppen. När motorn blir varmare så expanderar kolvarna och tydligen ändå blir problemet lite mindre eftersom det inte ryker. Jag vågar lätt tyvärr satsa på att ringarna är slut helt enkelt. Samtidigt med detta så fixar du till toppen naturligtvis. :-)-)[/quote]

okj då vet jag vad den mest troliga orsaken är till mitt oljeproblem i allafall. Men om vi säger att man skulle plocka isär motorn och byta kolvringarna och ventiltätningarna och ställa in ventilerna och montera ihop allt igen, Hur många timmars arbete kan det tänkas vara för en erfaren bilmekaniker?

MVH/Nicklas.[/quote]
tja.. om vi är seriösa så vi vet att det tätar när vi ska sätta ihop motorn igen så pratar vi om ca 25-30h arbetstid. Av den tiden går mycket tid åt till att rengöra efter limrester och göra rent packningsytor. vi har inte många packningsytor men vi har gott om ytor som ska limmas ihop som måste vara fina och rena. Samt tid för avfettning och rengöring av delarna. Först menar jag så ska kamremmen av ihop med själva toppen, diverse saker ska rengöras och slipas in. Då talar vi om ca 11 arbetstimmar där på en tidslista när sakerna är i normalskick. Ju skitigare och ju oljigare = ju mera att tvätta och göra rent, naturligtvis tar det mera tid. Det är specat runt 12,5 timmar för att ta kolvringarna. Så utan att anstränga oss vad gäller tidräkning har vi just fått ihop 23,5 timmar förutsatt att inget mera ska ske. MEN när tråget tas ned ska det tvättas och oljepickupen ska rengöras. Nåt som inte ingår i tidslistan. Listan förutsätter alltid att allt annat är okej. Räkna ett par timmar till där. Nu har vi 25,5 av dom 25-30 jag förutspådde..sen var det ju det där att inget ser ut som när en tidslista sätts.. Ingen lista förutsätter 30.000 mils användande tyvärr.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]