- mån 12 maj 2008, 23:08
B-föraren behöver beakta både totalvikter och bruttovikter (tex enligt ditt exempel), BE-föraren kan strunta i totalvikten.
krippa skrev:Det jag menar är att med BE så kan jag i ditt exempel dra ett släp som har en totalvikt på tex 2500kg så länge bruttovikten inte överstigen 1500kg. Med B får man inte dra det släpet. Dvs, med BE kan jag strunta i totalvikterna vilket inte en B-förare kan.MathiasS skrev: Med ett BE har du också fördelen (och den kvarstår som jag förstår det) att vägverket litar på att du vet vad du gör och därför får du beakta bruttovikter, dvs vad det du drar faktiskt väger, istället för totalvikter på B korter. Det ger en större flexibilitet i vilka släp du kan hänga på.Alla måste väl ta hänsyn till bruttovikter, inte bara de med BE-behörighet? Det är väl ingen skillnad mellan B och BE-behörighet med avseende på beaktande av max släpvagsvikt och bruttovikter? Det blir det i ditt exempel men har du en bil med (påhittade siffror) max släpvagsvikt säg 1500kg, tjänstevikt 1700, totalvikt 1800kg och ett släp med totalvikt 1600kg så får du hänga på det på bilen men lasta det till en bruttovikt på 1500kg oavsett om du innehar B-behörighet eller BE-behörighet. Totalvikten på släpet (1600kg) understiger bilens tjänstevikt (1700kg) samt de sammanlagda totalvikterna understiger 3500kg (1800+1600=3400kg) vilket gör att du får köra detta påhittade ekipaget med B-behörighet. Dock är max släpvagsvikt den begränsande faktorn som gör att du inte får lasta släpet så att bruttovikten överstiger 1500kg när det sitter på den här bilen, oavsett behörighet. Eller har detta ändrats nyligen och jag missat något?
Ex: En xc70 får dra 1800kg (max släpvagnsvikt). Med BE kort kan jag dra ett släp med totalvikt 2500kg (eller 3500kg för den delen) så länge inte bruttovikten överstiger 1800kg. Med B kort beaktas istället totalvikterna och då får man inte ens hänga på 2500kg släpet.
B-föraren behöver beakta både totalvikter och bruttovikter (tex enligt ditt exempel), BE-föraren kan strunta i totalvikten.
Fiber till Herrängen!
http://www.hvsn.se
http://www.hvsn.se
- By klacken