Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MathiasS
krippa skrev:
MathiasS skrev: Med ett BE har du också fördelen (och den kvarstår som jag förstår det) att vägverket litar på att du vet vad du gör och därför får du beakta bruttovikter, dvs vad det du drar faktiskt väger, istället för totalvikter på B korter. Det ger en större flexibilitet i vilka släp du kan hänga på.

Ex: En xc70 får dra 1800kg (max släpvagnsvikt). Med BE kort kan jag dra ett släp med totalvikt 2500kg (eller 3500kg för den delen) så länge inte bruttovikten överstiger 1800kg. Med B kort beaktas istället totalvikterna och då får man inte ens hänga på 2500kg släpet.
Alla måste väl ta hänsyn till bruttovikter, inte bara de med BE-behörighet? Det är väl ingen skillnad mellan B och BE-behörighet med avseende på beaktande av max släpvagsvikt och bruttovikter? Det blir det i ditt exempel men har du en bil med (påhittade siffror) max släpvagsvikt säg 1500kg, tjänstevikt 1700, totalvikt 1800kg och ett släp med totalvikt 1600kg så får du hänga på det på bilen men lasta det till en bruttovikt på 1500kg oavsett om du innehar B-behörighet eller BE-behörighet. Totalvikten på släpet (1600kg) understiger bilens tjänstevikt (1700kg) samt de sammanlagda totalvikterna understiger 3500kg (1800+1600=3400kg) vilket gör att du får köra detta påhittade ekipaget med B-behörighet. Dock är max släpvagsvikt den begränsande faktorn som gör att du inte får lasta släpet så att bruttovikten överstiger 1500kg när det sitter på den här bilen, oavsett behörighet. Eller har detta ändrats nyligen och jag missat något?
Det jag menar är att med BE så kan jag i ditt exempel dra ett släp som har en totalvikt på tex 2500kg så länge bruttovikten inte överstigen 1500kg. Med B får man inte dra det släpet. Dvs, med BE kan jag strunta i totalvikterna vilket inte en B-förare kan.

B-föraren behöver beakta både totalvikter och bruttovikter (tex enligt ditt exempel), BE-föraren kan strunta i totalvikten.
Användarvisningsbild
av gooose
krippa skrev:
MathiasS skrev: Med ett BE har du också fördelen (och den kvarstår som jag förstår det) att vägverket litar på att du vet vad du gör och därför får du beakta bruttovikter, dvs vad det du drar faktiskt väger, istället för totalvikter på B korter. Det ger en större flexibilitet i vilka släp du kan hänga på.

Ex: En xc70 får dra 1800kg (max släpvagnsvikt). Med BE kort kan jag dra ett släp med totalvikt 2500kg (eller 3500kg för den delen) så länge inte bruttovikten överstiger 1800kg. Med B kort beaktas istället totalvikterna och då får man inte ens hänga på 2500kg släpet.
Alla måste väl ta hänsyn till bruttovikter, inte bara de med BE-behörighet? Det är väl ingen skillnad mellan B och BE-behörighet med avseende på beaktande av max släpvagsvikt och bruttovikter? Det blir det i ditt exempel men har du en bil med (påhittade siffror) max släpvagsvikt säg 1500kg, tjänstevikt 1700, totalvikt 1800kg och ett släp med totalvikt 1600kg så får du hänga på det på bilen men lasta det till en bruttovikt på 1500kg oavsett om du innehar B-behörighet eller BE-behörighet. Totalvikten på släpet (1600kg) understiger bilens tjänstevikt (1700kg) samt de sammanlagda totalvikterna understiger 3500kg (1800+1600=3400kg) vilket gör att du får köra detta påhittade ekipaget med B-behörighet. Dock är max släpvagsvikt den begränsande faktorn som gör att du inte får lasta släpet så att bruttovikten överstiger 1500kg när det sitter på den här bilen, oavsett behörighet. Eller har detta ändrats nyligen och jag missat något?

Går du efter reglerna så får du inte göra som du säger om du har B kort då gäller att släpkärrans totalvikt ej får över stiga bilens max dragvikt (Med B kort) Detta står skrivet i bilens registreringsbevis som skall medfölja då du har kopplat kärran på bilen och har vart så så länge jag kan minnas I alla fall from 1985

För att som en vän sade "att har man BE så kan man se om kärran är tom eller ej" mao om du med B kort drar en tom kärra som är under bilen tjänstevikt men över vad du får dra med B kort så är detta enl lagen att betrakta som olovlig körning Detta kan dock variera från polis till polis hur hårt dom tar på detta men det är bra att veta vad det betraktas som

Och det är bara att kroka av släpet och få en nätt liten böteslapp

//Goose
Användarvisningsbild
av MathiasS
Goose, jag tittade igenom teoriboken om just detta eftersom krippa lyckats knåpa ihop ett litet specialfall.... Jag hittade faktiskt inget som säger att totalvikten inte får överstiga max dragvikt även om jag hade en känsla av att så var fallet. Kan någon leta fram lagtexten tack.....
av krippa
MathiasS skrev:
krippa skrev:

Det jag menar är att med BE så kan jag i ditt exempel dra ett släp som har en totalvikt på tex 2500kg så länge bruttovikten inte överstigen 1500kg. Med B får man inte dra det släpet. Dvs, med BE kan jag strunta i totalvikterna vilket inte en B-förare kan.

B-föraren behöver beakta både totalvikter och bruttovikter (tex enligt ditt exempel), BE-föraren kan strunta i totalvikten.
Ok, då fattar jag hur du menade, inget nytt alltså, bara ett annat sätt att uttrycka det hela på, blev lite fundersam ett tag.

/krippa
Användarvisningsbild
av MathiasS
krippa skrev: Ok, då fattar jag hur du menade, inget nytt alltså, bara ett annat sätt att uttrycka det hela på, blev lite fundersam ett tag.

/krippa
Näe inget nytt under solen vad jag vet iaf. Dock tycker jag inte detta med släpvagnsvikten som begränsning vid B kort är helt tydlig i teoriböckerna jag läst. Skulle vilja se lagtexten för detta.
av krippa
MathiasS skrev:
krippa skrev: Ok, då fattar jag hur du menade, inget nytt alltså, bara ett annat sätt att uttrycka det hela på, blev lite fundersam ett tag.

/krippa
Näe inget nytt under solen vad jag vet iaf. Dock tycker jag inte detta med släpvagnsvikten som begränsning vid B kort är helt tydlig i teoriböckerna jag läst. Skulle vilja se lagtexten för detta.
Jag tycker också det är klart som kristall.
1. En person med B-behörighet får dra en släpvagn:
- Om släpvagnens totalvikt är högst 750 kg.
- Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:
+ släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
+ släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

Förutom körkortsbehörigheten gäller också alltid att
2. I reg-beviset under punkten "Högsta vikt bromsat släp" står den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Den får inte överskridas oavsett behörighet.

3. Summan av bilens och släpvagnens bruttovikter får inte överstiga värdet under punkten "Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp". Bruttovikt är bilens respektive släpvagnens aktuella vikt (inklusive last). Detta får inte överskridas, oavsett behörighet.

/krippa
Användarvisningsbild
av gooose
MathiasS skrev:Just så. Den texten är klar som korvspad. Goose inlaga om att totalvikten vid B kort inte får överstiga max släpvagnsvikt finns det dock inte stöd för här och jag hittade heller inget i teoriboken.
Har själv inget lag text på detta Men en polis stoppade mig i en rutin kontroll med en 1500 kg kärra (tom) med en V70 D5 som drag bil Som får dra 1320Kg med B kort Och han frågade om jag inte visste om att jag inte får dra denna kärra den väger för mycket Jag besvarade frågan med att kärran e ju tom den väger inte mer än 1320 kg Svaret jag fick var detta spelar ingen roll när du har B kort då är det kärrans totalvikt som ej får överstiga max dragvikt med Bkort Som kommentar fick jag även "Du har tänkt rätt men det blev fel ändå har man BE så är det annorlunda" och som sista fras sade han Se det så här har man BE så kan man se om kärran e tom eller ej med B så gäller det som står i reg bevisen om totalvikterna Och det slutade med åk nu och lämna kärran och ta körkort för detta innan du använder den nästa gång annars kan det bli dyrt

Så därför har jag nu BE

Så detta är upplevda ord som jag endast har Men kan det vara så att polisen har fel ? Någon som kan ha kolla på detta?

Är det som ni säger så har jag ju tagit BE i onödan :-)))))

//Goose
Användarvisningsbild
av gooose
Jag kollade lite på VV.se och fann detta:

Bil med släp
Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon
Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.

Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Vad är tjänstevikt?
Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.

Vad är totalvikt?
Tjänstevikt + den maxlast som registreringsbeviset anger.

Var kan jag se fordonets totalvikt?
I registreringsbevis och besiktningsunderlag för personbilar och lätta lastbilar anges den högsta totalvikt ett släpfordon får ha för att dragbilen ska få köras med körkortsbehörighet B.

Viktigt! Om du byter bil eller släp ska du tänka på att viktförhållandena kan bli sådana att du måste ha körkort med E-behörighet.

Här står det inget om brutto vikter som är det som diskuterats endast om bilens dragvikt/totalvikt på släp
Kan väl säga att jag fortfarande inte blev direkt klokare men jag har mailat vidare detta till en bekant som är trafikpolis så jag återkommer med svar när han hört av sig

//Goose
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]