PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av fronta
Bild

ok gick ju det med, blev lite små siffror men de syns iaf.
Fördelaren står väl inte hundra men svårt at kloka när den inte går:)
Annars har jag haft nere allt och är hundra procent säker på att den är korrekt nollad.
Det är det att den inte får in bensin.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag som trodde du skrev fel då du skrev B30, inget säger du då jag lägger upp en b20 bild eller länkar till fel fakta :roll:

Hur som hälst... större bild vore skoj.

Prova att köra på starten och då och då hålla för båda förgasarna med handflatorna (så den inte kan suga luft) Då måste den suga bränsle ur förgasarna. (genom munstyckerna)

Är stiften helt torra?

Provat att "hälla" bränsle genom en slang från en flaska och tvinga den att gå.. kan ju liksom gå till sig då kanske :roll:
av fronta
Stort sett samma fakta bara två cylindrar mindre men stomme o tanke är ju lika..
Fick igång den igår när jag koppla tillbaka enligt bild o lite startgas i förgasarna samt att jag vred lite på tändningen. Hade igång den några minuter, men den rök så förfärligt ur insuget. Visst lite sliten packning men den bolmade ur ena förgasaren när spjället var lite öppet.
Skulle sen starta den idag med då gick den inte igång, så frågan var om det var startgasen eller att jag vred på tändningen lite i startögonblicket, kanske måste ha vakumslangen till fördelaren trots allt. Ska reda ut det i veckan. O kan den rykt så mkt för att jag satte tillbaka slangen mellan insug o ventilkåpan, syntes att det kom mkt ånga i den iaf..
av fronta
Nu menade jag slangen mellan förgasare till fördelare. Den är inte så trasig men jag tror den på ngt sätt får in avgaser genom slangen från ventilkåpan som den inte vet var den skall göra av och skjuter dessa ut ur insugspackningen.. Övertryck?
Användarvisningsbild
av Hasse63
fronta skrev:kanske måste ha vakumslangen till fördelaren trots allt.
Hasse63 skrev: avsaknaden an vacumslang gör också detsamma.
fronta skrev:Nu menade jag slangen mellan förgasare till fördelare.
Jag också :wink:
fronta skrev:Den är inte så trasig men jag tror den på ngt sätt får in avgaser genom slangen från ventilkåpan som den inte vet var den skall göra av och skjuter dessa ut ur insugspackningen.. Övertryck?
Ska du få denna motor att gå riktigt så for inget vara trasigt eller halvdant.

Nu vet inte jag om hur vevhusventilationen är på en B30 ser ut men...Bara du inte har kopplat samman slangen från oljepåfyllningslocket och någon anslutning som går till själva blocket så är det lugnt för annars får du övertryck.

Har du trots allt övertryck i motorn så är motorn slut. Då motorn går och man tar bort oljepåfyllningslocket så ska det inte "blåsa" där och locket ska inte flyga bort av trycket om det ligger löst. gjort kompprov?

Nu tycker jag du ska börja om från börgan och gå igenom allt en gång till som om det vore första gången. för du har missat något som du tror är riktigt.

EDIT Bild
Den kromade delen "bakom" tändkablarna är oljefällan. Det får INTE kopplas samman med oljepåfyllningslocket :!:
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]