Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Well, den röd/gröna regeringen fick in 125 mdr i skatter och avgifter från oss bilägare varje år. Tebax till vägnät gick 24 mdr.. Och då satsade man på Nollvision och Hallandsåsen...
Sen satsade de på vägtullar, kameraskåp och bantade poliskåren (eller snarare på kringtjänsterna)... Hur kan du ens tro att det kan bli värre för bilismen, grammse??
Låt vara att det blir ett nollsummespel (i privatplånboken) med högre skatteuttag här och skattelättnad där; det blir iaf tydligare i slutändan! Och åtminstone jag vill veta mer om vad mina skattepengar, och avgifter, avser; inte att de bara dräneras vidare till oklara underskott på nå't departement långt ifrån vad man kan tänka sig. Och helst inte till Hallandsåsen heller för den delen....

---> Matz
Användarvisningsbild
av Nexus
matzen10 skrev:Well, den röd/gröna regeringen fick in 125 mdr i skatter och avgifter från oss bilägare varje år. Tebax till vägnät gick 24 mdr.. Och då satsade man på Nollvision och Hallandsåsen...
Sen satsade de på vägtullar, kameraskåp och bantade poliskåren (eller snarare på kringtjänsterna)... Hur kan du ens tro att det kan bli värre för bilismen, grammse??
Låt vara att det blir ett nollsummespel (i privatplånboken) med högre skatteuttag här och skattelättnad där; det blir iaf tydligare i slutändan! Och åtminstone jag vill veta mer om vad mina skattepengar, och avgifter, avser; inte att de bara dräneras vidare till oklara underskott på nå't departement långt ifrån vad man kan tänka sig. Och helst inte till Hallandsåsen heller för den delen....

---> Matz
Hur det blir i slutändan har varken du eller jag någon aning om???nollsummespel är bara spekulationer.
nollvisionen och kamera skåp ser jag inte som något negativt .
Och jag tror aldrig vi kan få specat exakt vad skatte pengarna går till.

Men grammse HAR LOVAT INTE DISKUTERA MERA POLITIK så jag önskar dig Mats en trevlig sommar och hoppas volvon går som den ska vol:-)
av anp
grammse skrev:härligt!! idag kom det efterlängtade brevet med premieskatten bara 32%höjning på trafikförsäkringen. Tack ni som rösta på moderaterna. :evil: Snart höjs a-kassan igen oxå. vilken fantastisk regering vi har fått sen moderaterna fick styret. Och tjänar man under 30000 i månaden är man lågavlönad enligt de. Ja då är 98% av sveriges arbetare lågavlönade.
Nä!! det var fan bättre när tjockisen persson och sossarna styrde landet :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Det är lätt att se det negativa, och ännu lättare att missa det positiva som regeringsskiftet inneburit.
Vi fick mer i lön tidigare i år. Den löneökningen, eller skattesänkningen tas tillbaka i form av andra skattehöjningar. Höjningen av fordonsförsäkringarna ser jag som positivt då det blir dyrt för många att äga fel bil. Det är ingen mänsklig rättighet att äga en hästkraftsstinn bil bara för att man är 19 år och nyss tagit körkort.

Att a-kassan höjs beror väl lika mycket på den obefintliga solidariteten hos medlemmarna, i.o.m att de valt att träda ur a-kassan efter höjningen av avgiften tidigare i år.
Jag är lika mycket emot höjningen av försäkringspremiensom jag är emot höjningen av a-kasseavgiften.
Men jag vinner fortfarande ekonomiskt på det, och har ingen tanke påatt gå ur a-kassan eller säga upp bilförsäkringen...

Var det inte Mona Sahlin & co som sade att det är häftigt att betala skatt?

Detr verkar stämma in dåligt på de som väljeratt rösta på S...
Användarvisningsbild
av fribbe_740
tycker de som vetten säger stämmer.
många hyser ganska stort "hat" för motståndarpolitikerna. hoppas att alla låter den här diskussionen stanna inom den här tråden, så att ingen tänker "vafan den där sossen kan inte ett skit" i vanliga trådar om bilar osv. lät lite rörigt men vafan ni fattar nog va jag menar :P
själv tycker jag det ska bli intressant med den nya regeringen, och jag hoppas att dom får iaf åtta år. då får vi alla konkreta siffror på arbetslösheten, skatterna, egna inkomster, sjukvården, äldrevården osv. ingen politiker kan då säga "om vi fick makten så skulle allt bli bättre" för då vet vi redan vad "de två" alternativens politik resulterar i
av anp
fribbe_740 skrev:tycker de som vetten säger stämmer.
många hyser ganska stort "hat" för motståndarpolitikerna. hoppas att alla låter den här diskussionen stanna inom den här tråden, så att ingen tänker "vafan den där sossen kan inte ett skit" i vanliga trådar om bilar osv. lät lite rörigt men vafan ni fattar nog va jag menar :P
själv tycker jag det ska bli intressant med den nya regeringen, och jag hoppas att dom får iaf åtta år. då får vi alla konkreta siffror på arbetslösheten, skatterna, egna inkomster, sjukvården, äldrevården osv. ingen politiker kan då säga "om vi fick makten så skulle allt bli bättre" för då vet vi redan vad "de två" alternativens politik resulterar i
8 år lär de knappast få sitta, såvida inte de får ned arbetslösheten till en väldigt låg nivå.
Tyvärr tror jag S med stödpartier vinner nästa val. Vilket vore en ( i mitt tycke ) katastrof för landet, då S hellre för bidragspolitik än arbetspolitik.
Mona sahlins 3-punkterslista med de viktigaste ämnena för henne innehåller inte ett ord om arbete http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_1 ... sp?id=4238
http://www.expressen.se/kronikorer/ande ... n/1.746035
Ändå erkände S att de förlorade valet just p.g.a avsaknaden av en tydlig arbetslinje.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Men bara bilägandet och a-kasseavgifterna blir billigare/lägre. Så blir det nog bra trots ev, ökande arbetslöshet. Och inte minst, vi kan få gifta oss med vem vi vill...
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ÖÖHHH???? vem i h-vete bryr sig om hyrelägenheter? går säkert att räkna upp 100 viktigare saker!
nu måste väl även ni som stöder socialdemokraterna hålla med om att hennes 3 punktslista är helt störd?
Användarvisningsbild
av mrEasywin
fribbe_740 skrev:ÖÖHHH???? vem i h-vete bryr sig om hyrelägenheter? går säkert att räkna upp 100 viktigare saker!
nu måste väl även ni som stöder socialdemokraterna hålla med om att hennes 3 punktslista är helt störd?
Att ha råd med ett boende är för många rätt viktigt. Att ha kommunala bostadsbolag ger ofta månadskostnader som är något billigare, än vad lånen på uppspekulerade bostadsrätter är.
av matzen10
Nä, det är klart att man inte kan veta om det blir ett nollsummespel; det lär nog vara individuellt. Alla använder inte barnomsorg eller kan dra av låneräntor, etc.. fast tanken med att avgifter och skatter tydligare ska spegla den tjänsten man erhåller är väl ändå bra?!? Så länge det inte går till överdrifter på något sätt (jag kan iaf inte betala hela förskoleavgiften på min inkomst).

Sen tycker jag inte att du alls ska sluta språka politik! Det är ju ett ständigt aktuellt ämne, grammse!

Jag tycker iofs inte att ide`n med kameraskåp e så tokig..men för 400.000:- /skåp + underhållet (vad det nu kostar) så skulle jag hellre sett att den (o)befintliga poliskåren, med kringtjänster, hade fått en del av de pengarna istället. För mej känns det som att strunta i oljebytet på bilen, fast det behövs, och istället köpa en bakluckevinge!
Även om jämförelsen haltar lite eftersom kameraskåpen delvis betalar sej självt genom intäkterna till slut. Kanske..

Nollvisionen är väl däremot en god politisk (lobby) intention! Fast då behövs nog mer än det lovade ordet..Eller åtminstone mer än 730 kameraskåp och några 2+1 vägar. Nä, Ulrika Messing får underkänt av mej under de dryga 3 år hon hade på sej att genomföra det som "proppen" innehöll. Vissa delar i nollvisionen går förresten tebax till 90-talet..

---> Matz
Användarvisningsbild
av Nexus
matzen10 skrev:Nä, det är klart att man inte kan veta om det blir ett nollsummespel; det lär nog vara individuellt. Alla använder inte barnomsorg eller kan dra av låneräntor, etc.. fast tanken med att avgifter och skatter tydligare ska spegla den tjänsten man erhåller är väl ändå bra?!? Så länge det inte går till överdrifter på något sätt (jag kan iaf inte betala hela förskoleavgiften på min inkomst).

Sen tycker jag inte att du alls ska sluta språka politik! Det är ju ett ständigt aktuellt ämne, grammse!

Jag tycker iofs inte att ide`n med kameraskåp e så tokig..men för 400.000:- /skåp + underhållet (vad det nu kostar) så skulle jag hellre sett att den (o)befintliga poliskåren, med kringtjänster, hade fått en del av de pengarna istället. För mej känns det som att strunta i oljebytet på bilen, fast det behövs, och istället köpa en bakluckevinge!
Även om jämförelsen haltar lite eftersom kameraskåpen delvis betalar sej självt genom intäkterna till slut. Kanske..

Nollvisionen är väl däremot en god politisk (lobby) intention! Fast då behövs nog mer än det lovade ordet..Eller åtminstone mer än 730 kameraskåp och några 2+1 vägar. Nä, Ulrika Messing får underkänt av mej under de dryga 3 år hon hade på sej att genomföra det som "proppen" innehöll. Vissa delar i nollvisionen går förresten tebax till 90-talet..

---> Matz
Jag språkar gärna politik :D Men som Fribbe_740 skrev. Många hyser ganska stort "hat" mot motståndar politiker. Och meningen var ej att bli stämplad som "den där j_vla sossen kan inte ett skit" i övriga forum.
Men man kan ju hoppas folk är mera vuxna och inser att ens politiska ställning inte har med bilkunnandet att göra.
Mvh Magnus.
av matzen10
grammse skrev:Jag språkar gärna politik :D Men som Fribbe_740 skrev. Många hyser ganska stort "hat" mot motståndar politiker. Och meningen var ej att bli stämplad som "den där j_vla sossen kan inte ett skit" i övriga forum.
Men man kan ju hoppas folk är mera vuxna och inser att ens politiska ställning inte har med bilkunnandet att göra.
Mvh Magnus.
Jo, men det ska du, jag eller någon annan inte behöva undra över!
Då fjädrar anamma...
Fast jag förstår och respekterar resonemanget ändå.

Vi får hoppas på en krångelfri semester hur som helst! :)

M V H
---> Matz
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]