Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev lite nyfiken och kollade, det är Deutsche Telekom som tagit fram en produkt för biltillverkare och ska man vara petig står det helt riktigt:
Uppskattad maximal bandbredd för HotSpot Drive motsvarar 10 Mbit/s för nedladdning och 2 Mbit/s för uppladdning.
Datamängden är utifrån vad Volvo har avtalat:
Telekom gör det möjligt för användaren – beroende på hur avtalet med biltillverkaren eller en av dennes återförsäljare är utformat – att gemensamt använda upp till en fastställd datavolym (inkluderad datavolym) som biltillverkaren betalar ersättning till Telekom för. Den gemensamma användningen av datavolymen omfattar infotainmentsystemets datatjänster (t.ex. strömning av musik). Alla ramvillkor för användningen av den inkluderade datamängden framgår av avtalet mellan användaren och biltillverkaren. Under begreppet ramvillkor faller i synnerhet omfattningen av berörda tjänster, frekvensen för de användningsperioder som tillhandahålls, längden för respektive användningsperiod samt vilken datamängd som finns tillgänglig.

Det går inte att garantera något utifrån aktuell mobiloperatörs täckning och var bilen står precis när mätning utförs.
Men generellt så klarar man sig med 10 Mbit/s nedströms för bilens funktioner, har man bilen full med folk som vill streama film, etc, får man lösa det det själv genom att byta operatör/uppkoppling.

Du kopplar ju bara upp din mobil mot bilens wifi och kör bredbandskollen för att se vad du får "här och nu", det är så skärmdumpen är gjort antar jag.
HitTheRoadJack skrev: tor 02 sep 2021, 07:41 Ja men visst- tanka ned bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/ och sedan koppla upp mobilen till bilens hotspot och mät.
I internetansluten Volvo kan det gå att dela ut bilens internetuppkoppling (Wi-Fi-hotspot) så att annan enhet som spartphone eller surfplatta kan få internet.
Krav ett är att Nätverksoperatören (SIM-kortet) måste stödja internetdelning (utdelning av internetuppkoppling). Det verkar inte det "gratis" SIM-kort stödja som följer med en ny Volvo 2022 med tyska Telecom Hot Spot Drive. Det är begränsat till bilens egna internetanslutning och man kan inte dela ut internetanslutningen (Wi-Fi hotspot), i alla fall inte i Volvobilar 2022 med Google Android Automotive infotainment systemet som är i min V90 T6 Recharge 2022. Hur det är med Volvo 2022:or som har Sensus fortfarande vet jag inte om det går dela ut internetanslutningen med ev. gratis SIM kort i bilen från Volvo.

Står så här om min V90 Recharge 2022 i Volvos manual:
Bilen kan kopplas till internet via en Bluetooth-ansluten telefon eller ett externt Wi-Fi-nätverk. För vissa marknader kan bilen även kopplas upp via bilens inbyggda modem. Om bilen är uppkopplad via flera olika källor samtidigt används i första hand den via Wi-Fi, i andra hand via Bluetooth och i sista hand bilens inbyggda modem.

- Om bilen står parkerad t.ex. utanför ett hus där det finns ett Wi-Fi-nätverk eller om du delar ut internet via mobiltelefonen går det att koppla upp bilen mot det nätverket.
- Upprätta en internetanslutning via Bluetooth genom internetdelning från en telefon.
Säkerställ att telefonen stödjer internetdelning och att funktionen är aktiverad.
Anslut telefonen till bilen via Bluetooth. Gå till inställningar längst ner i centerdisplayen och tryck sedan på Anslutningar och välj Bluetooth.
Om telefonen varit ansluten tidigare, tryck på ikonen för internetanslutning via Bluetooth för den telefon du vill använda. Annars välj först Parkoppla ny enhet.
Godkänn, via det meddelande som visas, att uppkopplingen ska ske.
Bilen ansluts till internet.
- De marknader som listas erbjuder internet via bilens inbyggda modem i 4 år från det att bilen köps. Dataroaming fungerar inom EU.
Sverige (osv).

Står så här om tyska Telekom Hot Spot Drive under "Info" när jag är inloggad på mitt konto där:

Nu har du mobil tillgång till ett brett urval av internettjänster i din bil: Deutsche Telekom ger din bil tillgång till höghastighetsinternet för gränslös surfning och konnektivitet på alla resor. När du har aktiverat tjänsten kan du och dina medpassagerare använda dina internettjänster i infotainmentsystemet eller via den integrerade Wi-Fi-hotspoten (beroende på vilken teknisk utrustning som finns i din bil) precis som med ditt trådlösa nätverk hemma eller på kontoret. Du kan också använda redan integrerade tjänster och appar i bilen med konnektivitet från HotSpot Drive.

Den tekniska utrustningen, SIM-kortet i det här fallet som Volvo satt i bilen som följer med en ny Volvo 2022 som min, begränsar att internetaslutningen i bilen inte går att dela ut (Wi-Fi hotspot). Man kan väl inte få allt gratis, tydligen.

Och i villkoren för Telekom Hot Spot Drive står bl.a.:
Med hjälp av HotSpot Drive kan användaren ansluta till internet via bilens infotainmentsystem och nyttja detta för medförda enheter via standarden för trådlöst nätverk i bilen. Användningen av tillgången till internet sker inom ramen för gemensam användning av den mobila nätverksanslutning som biltillverkaren har inhandlat hos Telekom för att möjliggöra nätverksåtkomst i sina fordon.
...
Information gällande om bilen tillhandahåller internetanslutning utöver användningen av infotainmentsystemet med hjälp av teknologi för trådlöst nätverk återfinns i biltillverkarens handböcker.
Står inget om Wi-Fi Hot spot från bilmodemet i handboken till min V90 Recharge Plug-in Hybrid vad gäller internetdelning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... anslutning
På en Sensusutrustad Volvo 2022:a som t.ex. V60 Recharge Plug-in Hybrid står det motsvarande nedan och där finns "Dela ut internet från bilen via Wi-Fi-hotspot":
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... anslutning

Lite konstigt att 2022:or Volvobilar med Sensus har "Dela ut internet från bilen via Wi-Fi-hotspot" men inte Volvobilar med Google Andriod Automotive. Fast det står dock på Sensus att "(SIM-kortet) måste stödja internetdelning (utdelning av internetuppkoppling)." Frågan är om det är Telekom Hot Spot drive med SIM-kort som följer med i t.ex. V60 Recharge Plug-in Hybrid 2022?
Gissar att om jag i min V90 Recharge Plug-in Hybrid 2022 med Google Android Automotive sätter in ett SIM-kort som stödjer internetdelning (utdelning av internetuppkoppling) så funkar det dela ut internetuppkoppling. Men det står inget alls i handboken till min bil om detta.

/Bo
Vad har du för datavolym då? Jag köpte ett datakort med refill på tele2 då jag lyssnar väldigt mycket Spotify på högsta kvalitet. Förbrukar ungefär 7-8 gb i månaden. Men då är ungarnas paddor uppkopplade till hot-spoten också med youtube och allt vad det innebär i förbrukning.
I sensus finns det en undermeny där man kan bocka för ”Internet via bilmodem”. Finns det inget sånt någonstans i android? Tycker manualen är ganska luddig överlag
A451EB92-3B74-4C84-9A25-66E5998B42CC.png
A451EB92-3B74-4C84-9A25-66E5998B42CC.png (77.3 KiB) Visad 1110 gånger
limerose1891 skrev: fre 03 sep 2021, 10:40 Vad har du för datavolym då? Jag köpte ett datakort med refill på tele2 då jag lyssnar väldigt mycket Spotify på högsta kvalitet. Förbrukar ungefär 7-8 gb i månaden.
Jag har letat i villkoren för Telekom Hot Spot Drive men det står inte hur många GB data man får använda gratis med det inbyggna bil-modemet och SIM-kortet. I och med att man inte kan dela ut internetanslutningen om man använder detta gratis SIM med Telekom Hot Spot gissar jag det sällan tar slut på datamängden man får förbruka. Kanske om man ligger hela dagarna och strömmar musik från Spotify och liknande. Men jag lyssnar ganska lite på Spotify i bilen, kör rätt lite bil numer också. Tror jag klarar mig med gratistjänsten Volvo har i sina bilar nu via Telekom Hot Spot Drive.
/Bo
limerose1891 skrev: fre 03 sep 2021, 11:04 I sensus finns det en undermeny där man kan bocka för ”Internet via bilmodem”. Finns det inget sånt någonstans i android? Tycker manualen är ganska luddig överlag
Jo då det finns i Inställningar, Anslutningar så man kan aktivera eller inaktivera "Bilens SIM-data", se bilden nedan.
Vill man istället nå internet via mobiltelefonenens Bluetooth så ansluter man först sin telefon via Bluetooth till bilen (parkopplar), sen aktiverar man Internetdelning på telefonen och slutligen i Inställningar, Anslutningar. Bluetooth så klickar man på en ikon längst till höger så att bilen använder mobiltelefonens internetanslutning via Bluetooth mot mobiltelefonen.
Har man ett Wi-Fi nätverk i närheten av bilen (t.ex. hemma) kan man ansluta till det och komma ut på internet den vägen istället med bilen.
Bilens SIM-data används om man inte har en anslutning mot ett Wi-Fi nätverk eller har anslutit mot mobilens internetdelning via Bluetooth.
Ordningen är alltså:
Wi-Fi (om man har en anslutning)
Bluetooth (om man har en anslutning)
Bilens SIM-data (om man har det aktiverat).

Har provat detta (bilens SIM-data, Wi-Fi mot ett trådlöst nät jag har hemma bredvid bilen och mot min iPhones Bluetooth) och allt hittas och funkar i bilen.

Har man internetanslutning i bilen via mobiltelefonens internetdelning kan andra i bilen ansluta till det förstås mot mobilen.
Tyvärr finns ingen Wi-Fi Hot Spot när man använder det SIM-kort som följer med gratis med nya Volvon med Google Android Automotive och Telekom Hot Spot Drive. Lite synd, det finns väl i Sensus Wi-Fi Hot Spot så andra kan ansluta till det med sin mobil eller surfplatta.

/Bo
Bilagor
V90MY22_Bilens-SIM-data.jpg
V90MY22_Bilens-SIM-data.jpg (557.05 KiB) Visad 1071 gånger
V90MY22_Wi-Fi.jpg
V90MY22_Wi-Fi.jpg (403.14 KiB) Visad 1071 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7