HitTheRoadJack skrev: ↑tor 02 sep 2021, 07:41
Ja men visst- tanka ned bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/ och sedan koppla upp mobilen till bilens hotspot och mät.
I internetansluten Volvo kan det gå att dela ut bilens internetuppkoppling (Wi-Fi-hotspot) så att annan enhet som spartphone eller surfplatta kan få internet.
Krav ett är att Nätverksoperatören (SIM-kortet) måste
stödja internetdelning (utdelning av internetuppkoppling). Det verkar inte det "gratis" SIM-kort stödja som följer med en ny Volvo 2022 med tyska Telecom Hot Spot Drive. Det är begränsat till bilens egna internetanslutning och man kan inte dela ut internetanslutningen (Wi-Fi hotspot), i alla fall inte i Volvobilar 2022 med Google Android Automotive infotainment systemet som är i min V90 T6 Recharge 2022. Hur det är med Volvo 2022:or som har Sensus fortfarande vet jag inte om det går dela ut internetanslutningen med ev. gratis SIM kort i bilen från Volvo.
Står så här om min V90 Recharge 2022 i Volvos manual:
Bilen kan kopplas till internet
via en Bluetooth-ansluten telefon eller
ett externt Wi-Fi-nätverk. För vissa marknader kan bilen även kopplas upp
via bilens inbyggda modem. Om bilen är uppkopplad via flera olika källor samtidigt används i första hand den via Wi-Fi, i andra hand via Bluetooth och i sista hand bilens inbyggda modem.
- Om bilen står parkerad t.ex. utanför ett hus
där det finns ett Wi-Fi-nätverk eller om du
delar ut internet via mobiltelefonen går det att koppla upp bilen mot det nätverket.
- Upprätta en internetanslutning
via Bluetooth genom internetdelning från en telefon.
Säkerställ att telefonen stödjer internetdelning och att funktionen är aktiverad.
Anslut telefonen till bilen via Bluetooth. Gå till inställningar längst ner i centerdisplayen och tryck sedan på Anslutningar och välj Bluetooth.
Om telefonen varit ansluten tidigare, tryck på ikonen för internetanslutning via Bluetooth för den telefon du vill använda. Annars välj först Parkoppla ny enhet.
Godkänn, via det meddelande som visas, att uppkopplingen ska ske.
Bilen ansluts till internet.
- De marknader som listas erbjuder internet
via bilens inbyggda modem i 4 år från det att bilen köps. Dataroaming fungerar inom EU.
Sverige (osv).
Står så här om tyska Telekom Hot Spot Drive under "Info" när jag är inloggad på mitt konto där:
Nu har du mobil tillgång till ett brett urval av internettjänster i din bil: Deutsche Telekom ger din bil tillgång till höghastighetsinternet för gränslös surfning och konnektivitet på alla resor. När du har aktiverat tjänsten kan du och dina medpassagerare använda dina internettjänster i infotainmentsystemet eller via den integrerade Wi-Fi-hotspoten (
beroende på vilken teknisk utrustning som finns i din bil) precis som med ditt trådlösa nätverk hemma eller på kontoret. Du kan också använda redan integrerade tjänster och appar i bilen med konnektivitet från HotSpot Drive.
Den tekniska utrustningen, SIM-kortet i det här fallet som Volvo satt i bilen som följer med en ny Volvo 2022 som min, begränsar att internetaslutningen i bilen inte går att dela ut (Wi-Fi hotspot). Man kan väl inte få allt gratis, tydligen.
Och i villkoren för Telekom Hot Spot Drive står bl.a.:
Med hjälp av HotSpot Drive kan användaren ansluta till internet via bilens infotainmentsystem och nyttja detta för medförda enheter via standarden för trådlöst nätverk i bilen. Användningen av
tillgången till internet sker inom ramen för gemensam användning av den mobila nätverksanslutning som biltillverkaren har inhandlat hos Telekom för att möjliggöra nätverksåtkomst i sina fordon.
...
Information gällande
om bilen tillhandahåller internetanslutning utöver användningen av infotainmentsystemet med hjälp av teknologi för trådlöst nätverk återfinns i biltillverkarens handböcker.
Står inget om Wi-Fi Hot spot från bilmodemet i handboken till min V90 Recharge Plug-in Hybrid vad gäller internetdelning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... anslutning
På en Sensusutrustad Volvo 2022:a som t.ex. V60 Recharge Plug-in Hybrid står det motsvarande nedan och där finns "Dela ut internet från bilen via Wi-Fi-hotspot":
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... anslutning
Lite konstigt att 2022:or Volvobilar med Sensus har "Dela ut internet från bilen via Wi-Fi-hotspot" men inte Volvobilar med Google Andriod Automotive. Fast det står dock på Sensus att "(SIM-kortet) måste stödja internetdelning (utdelning av internetuppkoppling)." Frågan är om det är Telekom Hot Spot drive med SIM-kort som följer med i t.ex. V60 Recharge Plug-in Hybrid 2022?
Gissar att om jag i min V90 Recharge Plug-in Hybrid 2022 med Google Android Automotive sätter in ett SIM-kort som stödjer internetdelning (utdelning av internetuppkoppling) så funkar det dela ut internetuppkoppling. Men det står inget alls i handboken till min bil om detta.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.