Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Larre skrev:
camaro69 skrev:Naturligtvis väljer ju var och en om man vill ha låsbultar.

Det är ju praktisk att försäkringsbolaget "degar" nya fälgar och nytt gummi. Med lite åldersavdrag + självrisk så kan det svida lite i pluskan.
Men eftersom dom flesta Volvoägare är välbeställda, så "shit happens".

Det blir ännu bättre om tjyvdjävlarna släpper ner bilen på skivorna. Allting blir så underbart att hitta sin bil i det skicket. Precis vad man drömmer om att det ska hända en morgon när man ändå är lagom stressad.
Sen allt strul med försäkringsbolag, polisanmälan, verkstadsbesök eventuell bärgning. Eftersom man har obegränsat med tid, så ser man allt detta som ett sant nöje, och får knyta lite nya kontakter och idka lite socialt samkväm.
Eftersom man dessutom tycker det är tråkigt att vara på arbetet, så har man ju en bra anledning att slippa vara där. Allt för att ordna till så att "pärlan" får en uppsättning nya hjul.

Åh, vad jobbigt det blev att dra åt sin låshylsa själv, med dragskaft eller momentnyckel. :wink:

Suck!

:D
:o Hur många här har klagat på att det är jobbigt att dra åt hjullåsen själv? :???:

Du har störtskön ironi, jag respekterar dig för det, men du brister i analysen.
Jag har aldrig gjort anspråk på att vara någon analytiker. Kommer inte att göra det heller.
Jag "målade" bara upp ett ironiskt scenario.

Men någon kanske kände sig träffad. :wink:

Användarvisningsbild
av MartinS
Marbas skrev:Vet egentligen inte varför man som privatperson ska använda mutterdragare - hur mycket snabbare går det egentligen?
Det vet jag, det går mycket snabbare och man tar inte alls ut sig. I allafall när man får byta på sina två egna bilar och sina föräldrars två bilar, samma dag. Men låsbulten drar jag ju inte med mutterknackaren.

/Martin
Användarvisningsbild
av Larre
camaro69 skrev:
Larre skrev:
camaro69 skrev:Naturligtvis väljer ju var och en om man vill ha låsbultar.

Det är ju praktisk att försäkringsbolaget "degar" nya fälgar och nytt gummi. Med lite åldersavdrag + självrisk så kan det svida lite i pluskan.
Men eftersom dom flesta Volvoägare är välbeställda, så "shit happens".

Det blir ännu bättre om tjyvdjävlarna släpper ner bilen på skivorna. Allting blir så underbart att hitta sin bil i det skicket. Precis vad man drömmer om att det ska hända en morgon när man ändå är lagom stressad.
Sen allt strul med försäkringsbolag, polisanmälan, verkstadsbesök eventuell bärgning. Eftersom man har obegränsat med tid, så ser man allt detta som ett sant nöje, och får knyta lite nya kontakter och idka lite socialt samkväm.
Eftersom man dessutom tycker det är tråkigt att vara på arbetet, så har man ju en bra anledning att slippa vara där. Allt för att ordna till så att "pärlan" får en uppsättning nya hjul.

Åh, vad jobbigt det blev att dra åt sin låshylsa själv, med dragskaft eller momentnyckel. :wink:

Suck!

:o Hur många här har klagat på att det är jobbigt att dra åt hjullåsen själv? :???:

Jag har aldrig gjort anspråk på att vara någon analytiker. Kommer inte att göra det heller.

Om jag hade skrivit att din ironi suger, hade du då skrivit att du aldrig gjort anspråk på att vara ironisk?...
Användarvisningsbild
av Larre
Marbas skrev:Byter alltid hjulen själv, använder aldrig mutterdragare utan gör det "manuellt". Dessutom är gängorna insmorda med kopparpasta. Och vet ni? Har inte haft något problem alls! (Kommer väl att få det bara för att jag skrev detta inlägget...).

Vet egentligen inte varför man som privatperson ska använda mutterdragare - hur mycket snabbare går det egentligen?
Kopparpasta står på inköpslistan. :)

Mutterpickan borttagen från inköpslistan. :)

Och jag lär väl få mina däck stulna om jag jag avstår hjullåsen när jag byter till sommarsulor. :lol:
Användarvisningsbild
av Larre
En kollega säger att den typ av hjullås som jag drog sönder på min förra bil (V70N -00) är på senare år ersatt med ett hjullås som har en förbättrad konstruktion och därmed hållbarhet.

Någon här som kan bekräfta om hjullåsen som följer med nya bilar fått en ny konstruktion eller hållfastare material jämfört med de som fanns år 2000? :D Detta skulle ju vara toppen i så fall. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Larre skrev:En kollega säger att den typ av hjullås som jag drog sönder på min förra bil (V70N -00) är på senare år ersatt med ett hjullås som har en förbättrad konstruktion och därmed hållbarhet.

Någon här som kan bekräfta om hjullåsen som följer med nya bilar fått en ny konstruktion eller hållfastare material jämfört med de som fanns år 2000? :D Detta skulle ju vara toppen i så fall. :D
Det är en annan konstruktion nu i allafall. Nu kommer dom från McGard (http://mcgard-europe.de/automobil.htm), förut vet jag inte vem som tillverkade dom.

/Martin
Användarvisningsbild
av Larre
MartinS skrev:
Larre skrev:En kollega säger att den typ av hjullås som jag drog sönder på min förra bil (V70N -00) är på senare år ersatt med ett hjullås som har en förbättrad konstruktion och därmed hållbarhet.

Det är en annan konstruktion nu i allafall. Nu kommer dom från McGard (http://mcgard-europe.de/automobil.htm), förut vet jag inte vem som tillverkade dom.

/Martin
Gött!!! :D
Användarvisningsbild
av ER
Marbas skrev:Byter alltid hjulen själv, använder aldrig mutterdragare utan gör det "manuellt". Dessutom är gängorna insmorda med kopparpasta. Och vet ni? Har inte haft något problem alls! (Kommer väl att få det bara för att jag skrev detta inlägget...).

Vet egentligen inte varför man som privatperson ska använda mutterdragare - hur mycket snabbare går det egentligen?
Gör som dig med handkraft och momentnyckel/hjulmutternyckel med 1/2-fäste fast jag använder ej kopparpasta på bultarna då det blir fel moment med smörjmedel på bultarna, bara lite fett runt navet så fälgarna inte fastnar på det.

Även mina "gammla" låsbultar modell 02 är tillverkade av McGard och det går att få ut ny nyckel med kodkortet, sägs att det inte går med nya låset rätt eller fel? Skulle vilja ha samma modell fast med mindre skalle till sommarpuckarna.

Det som tar längst tid vid byten är ju att flytta domkraften runt bilen, eller från fronten till sidan vid resp bakhjul.
Användarvisningsbild
av camaro69
Larre skrev:
camaro69 skrev:
Larre skrev: :o Hur många här har klagat på att det är jobbigt att dra åt hjullåsen själv? :???:

Om jag hade skrivit att din ironi suger, hade du då skrivit att du aldrig gjort anspråk på att vara ironisk?...
Ha ha ha. :lol: :lol:

Larre.

Känns som om det i så fall är fler som brister i analysen.
Läs mina tidigare inlägg i tråden, innan "magister Larre" hissar eller dissar andras analytiska förmåga.
Eller bedömer om ironin, suger eller duger.

Självinsikt, öööh vadå? Något man käkar till frukost, eller?

Om "magister Larre" vill fortsätta debatten, "Analys och Ironi", så kan vi ta den via PM.

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Larre
ER skrev:
Även mina "gammla" låsbultar modell 02 är tillverkade av McGard och det går att få ut ny nyckel med kodkortet, sägs att det inte går med nya låset rätt eller fel?
Det går att beställa ny nyckel till de nya låsen. http://wheellockkeys.com/volvo/. :) Kostar 18 euro.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]