Moderator: Moderatorer
Ringhede skrev:En test måste väll vara så realistisk som möjligt, alltså så lika ett normalt förhållande man kan komma. Alltså att stå med brytjärn och bända i obelastad framvagn är väll knappast ett normalt förhållande? Visst ser man en del då men knappast allt.vist är tet alltid bäst att belaste leder så som dom blir belastade under körning, men det går inte alltid at göra i praktiken.
Givetvis hade det varit bäst om utvecklingen inte stått still på 60 talets nivå för då hade vi knappast behövt diskutera glappande framvagnsbussningar pga gummimuffar som släpper in skit samt dåligt material i delarna inkl. spruckna bromsslangar.
Anser att framvagnsdetaljer mm som diskuteras här tillhör säkerhetsdetaljer och borde hålla en mycket hög nivå.
Tack och lov så finns bilprovningen som stoppar skiten från att rulla på vägarna, även om de säkert gör fel någon gång ibland. De är säkert irriterade ibland efter att få argumentare med folk då de försöker göra sitt jobb. Visst finns det säkert någon idiot där också men jag har aldrig träffat på någon utan blivit korrekt behandlad alltid.
mvh Roland
III skrev:Ett underkännande går ej att överklaga i juridiskmening, men väl prata med platschefen, huvudkontoret, Bilprovningen finns för att Hjälpa bilägaren, samhället att spara pengar och liv, målsättningen är att inga olyckor ska ske pga tekniska fel på våra fordon. Ingen underkänner något för att det skulle vara kul, tvärt om. (Bortsätt från kanske något rötägg som tyvärr kan finnas i all brancher men dom blr inte långlivade på Bilprovningen).Tackar för ett mycket bra och välskrivet svar!
Visst, ingen kan en bilmodell lika bra som mekanikern på märkesverkstad och mekaniker är duktiga och seriösa (bortsätt från rötägg även där), men reparatörer ska reparera, besiktningsmän besiktiga, det finns en enorm massa regler, föreskrifter, direktiv om fordon, finns ingen möjlighet för en mek att kunna detta, två olika yrken. detta märks ofta när verkstäder utför förbesiktingar då det inte sällan missas punkter som vi anmärker på, grejer kan vara bytta utan att vi anmärker på dessa.
Vad det gäller tidigare nämda bussningar så är det inte ovanligt att det märks på framvangsplatta och ej vid upphissad framvagn, har idag försökt använda spätt för att se effekten, gick ej att konstatera då, detta stärker min tidigare bestämda uppfattning om dessa. Inga har så stor erfarenhet av Svenska vagnparken som vi, den enskillda teknikern kontrollerar runt 4500 bilar per år. har jobbat i tie år. hm, det blir många...
Att leder och kulleder bla glappar så tidigt som dom gör är skandal, men det har blivit betydligt bättre dom senast åren, både på Volvo och många andra Europeiska tillverkare som drabbats, Volvo är ingalunda ensam eller för den delen värst.
sen som tidigare nämt måste man se till konstruktioner och placering på detaljer innan dom underkänns, skillnad på glapp och glapp, glapp är aldrig bra men behöver inte alltid vara trafikfarligt eller bedömmas bli det på ett år, då godkänns bilen på denna punkt, fast utföra hjul inst kan bli svårt. se tidigare innlägg. klart att både bilägare och seriösa verksäder vill byta dessa. Slutsats, om man servar sin bil enl tillverkarens föreskrifter och besiktigar en gång om året så ska man kunna åka trygt och säkert.
Hoppas detta ger klarhet i de frågetecken som finns.
Föresten, den eviga diskusionen om tonade sidorutor fram och positionsljus i fjärrljusen så är inget av dessa tilllåtna. Regleras i vvfs 2003:22
Dykaren skrev:Dessa besiktningsmän är ena jävulens hantlangare den saken är Oskar! Jag hade en idiot som på en av mina tidigare bilar började skrapa och gno på bromsledningarna efter läckage. Han skrapade och knackade i hopp om att hitta tillstymmelse till fukt för att på så vis se tendenser till läckage, inte kom där någon fukt. Han tar då sin kniv och börjar "skära" bort tektyl från ledningarna. Då frågar jag vad det är han sysslar med? Ska du verlkligen stå och skära bort underredsbehandlingen? Jodå det skulle han bestämt det är ju bara blåsa på lite nytt muttrade idioten. När han efter flera minuter inte hittat någon tillstymmelse till läckage av bromsvätska så tog han fram den där lilla äckligt vidriga hammaren och slog helt sonika hål på bromsröret!Aptera dold kamera vid nästa besök!
Larre skrev:Dykaren skrev:Dessa besiktningsmän är ena jävulens hantlangare den saken är Oskar! Jag hade en idiot som på en av mina tidigare bilar började skrapa och gno på bromsledningarna efter läckage. Han skrapade och knackade i hopp om att hitta tillstymmelse till fukt för att på så vis se tendenser till läckage, inte kom där någon fukt. Han tar då sin kniv och börjar "skära" bort tektyl från ledningarna. Då frågar jag vad det är han sysslar med? Ska du verlkligen stå och skära bort underredsbehandlingen? Jodå det skulle han bestämt det är ju bara blåsa på lite nytt muttrade idioten. När han efter flera minuter inte hittat någon tillstymmelse till läckage av bromsvätska så tog han fram den där lilla äckligt vidriga hammaren och slog helt sonika hål på bromsröret!Aptera dold kamera vid nästa besök!
Ovan låter som en kille som jag kände på nummerupplysningen en gång i tiden. Han hade fått veta att snitt-tiden för att betjäna ett samtal var x antal sekunder. Hans tolkning var att hans uppgift var att se till att om något samtal "riskerade" att vara kortare än så, så skulle han banne mig se till att samtalet inte varade kortare än dessa x antal sekunder. För annars bidrog han till mindre pengar till nummerupplysningen. Och det ville han ju inte. Slut jämförelse. Kanske hade din besiktningsman inte funnit sin kvot av den sortens fel för månaden.
Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]
Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]