Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Jag anser att om volvoverkstan sägar adet inte är glapp i framvagnen så är det int det.
av Kena
Hejsan! Måste säga att jag har bara bra erfarenheter med mina snart 20år som besökare på Bilprövet. Visst, kanske inte alla ideer som tex varva upp gamla dieslar till 10000rpm är den smartaste vägen att testa bilar på. Men att använda ett brytjärn på ett normalt sätt ska väl inte vara nått problem, hur ska man annars kunna testa tex en kulled. För övrigt skulle jag vara tacksam om Bilprovningen var ännu mer restriktiv och gav ombesiktning/körförbud för framvagnsfel. Kanske vi och Sverker skulle vakna upp och kräva bättre kvalitet på dessa komponenter. Någon skrev här på forumet att reservdelar man köper har förbättrats gentemot de orginalreservdelar som sitter monterat på bilarna. Tycker bara det är komiskt, hur många V70isar är tillverkade? och de har fortfarande problem med tex. styrleder. Är det då inte dags att börja montera de bättre reservdelarna på fabriken?
av Marbas
Anledningen till att jag skrev inlägget från början var att jag fick uppfattningen att det var vanligt att bilprovningen hade synpunkter på just framvagnsdelarna på senare volvo modeller. För ett par år sedan var det inte alls så (på samma modeller), allt enligt några mekaniker jag pratat med.

Jag har också goda erfarenheter av bilprovningen, vilka alltid är trevliga, ger tips, och hjälper till (med injustering av bromsarna på min husvagn t.ex.).

Grundfrågan var att om bilprovningen gör en felbedömning, vilka "rättigheter" har jag som bilägare? Och utifrån diskussionerna ovan tolkar jag det som att jag har egentligen inga rättigheter alls utan måste betala mer pengar för att få bilen godkänd (antingen det gäller överklagan, ombesiktning eller reparation). Det var också detta jag var "rädd" för, då vi har en instutition som har en slags "veto" på min bils kvalitet.

Måste poängtera att jag tycker att bilprovningen gör ett bra och viktigt jobb, tycker att säkerheten ska sättas främst (även om den största säkerhetsrisken i trafiken är bilförarna själva, som någon skrev ovan), dock ska ju påpekanden på bilen ha relevans (vilket de för mig har haft i ca 90% av fallen).
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:En test måste väll vara så realistisk som möjligt, alltså så lika ett normalt förhållande man kan komma. Alltså att stå med brytjärn och bända i obelastad framvagn är väll knappast ett normalt förhållande? Visst ser man en del då men knappast allt.

Givetvis hade det varit bäst om utvecklingen inte stått still på 60 talets nivå för då hade vi knappast behövt diskutera glappande framvagnsbussningar pga gummimuffar som släpper in skit samt dåligt material i delarna inkl. spruckna bromsslangar.

Anser att framvagnsdetaljer mm som diskuteras här tillhör säkerhetsdetaljer och borde hålla en mycket hög nivå.

Tack och lov så finns bilprovningen som stoppar skiten från att rulla på vägarna, även om de säkert gör fel någon gång ibland. De är säkert irriterade ibland efter att få argumentare med folk då de försöker göra sitt jobb. Visst finns det säkert någon idiot där också men jag har aldrig träffat på någon utan blivit korrekt behandlad alltid.

mvh Roland
vist är tet alltid bäst att belaste leder så som dom blir belastade under körning, men det går inte alltid at göra i praktiken.

om man kan just sin bilmodell, så lärmasig hus mans ska kolla just ledena (var & hur man bryter, samt hus mjukt hårt detskavara) på denna bilmoden, även i obelastat utförande.

kan man inte bilmodellen måsta man förlitasig på inlärd fakta om olika ledet & belastning beroende på ledens vinkel m.m.
av III
Ett underkännande går ej att överklaga i juridiskmening, men väl prata med platschefen, huvudkontoret, Bilprovningen finns för att Hjälpa bilägaren, samhället att spara pengar och liv, målsättningen är att inga olyckor ska ske pga tekniska fel på våra fordon. Ingen underkänner något för att det skulle vara kul, tvärt om. (Bortsätt från kanske något rötägg som tyvärr kan finnas i all brancher men dom blr inte långlivade på Bilprovningen).

Visst, ingen kan en bilmodell lika bra som mekanikern på märkesverkstad och mekaniker är duktiga och seriösa (bortsätt från rötägg även där), men reparatörer ska reparera, besiktningsmän besiktiga, det finns en enorm massa regler, föreskrifter, direktiv om fordon, finns ingen möjlighet för en mek att kunna detta, två olika yrken. detta märks ofta när verkstäder utför förbesiktingar då det inte sällan missas punkter som vi anmärker på, grejer kan vara bytta utan att vi anmärker på dessa.

Vad det gäller tidigare nämda bussningar så är det inte ovanligt att det märks på framvangsplatta och ej vid upphissad framvagn, har idag försökt använda spätt för att se effekten, gick ej att konstatera då, detta stärker min tidigare bestämda uppfattning om dessa. Inga har så stor erfarenhet av Svenska vagnparken som vi, den enskillda teknikern kontrollerar runt 4500 bilar per år. har jobbat i tie år. hm, det blir många...

Att leder och kulleder bla glappar så tidigt som dom gör är skandal, men det har blivit betydligt bättre dom senast åren, både på Volvo och många andra Europeiska tillverkare som drabbats, Volvo är ingalunda ensam eller för den delen värst.
sen som tidigare nämt måste man se till konstruktioner och placering på detaljer innan dom underkänns, skillnad på glapp och glapp, glapp är aldrig bra men behöver inte alltid vara trafikfarligt eller bedömmas bli det på ett år, då godkänns bilen på denna punkt, fast utföra hjul inst kan bli svårt. se tidigare innlägg. klart att både bilägare och seriösa verksäder vill byta dessa. Slutsats, om man servar sin bil enl tillverkarens föreskrifter och besiktigar en gång om året så ska man kunna åka trygt och säkert.

Hoppas detta ger klarhet i de frågetecken som finns.

Föresten, den eviga diskusionen om tonade sidorutor fram och positionsljus i fjärrljusen så är inget av dessa tilllåtna. Regleras i vvfs 2003:22
av Marbas
III skrev:Ett underkännande går ej att överklaga i juridiskmening, men väl prata med platschefen, huvudkontoret, Bilprovningen finns för att Hjälpa bilägaren, samhället att spara pengar och liv, målsättningen är att inga olyckor ska ske pga tekniska fel på våra fordon. Ingen underkänner något för att det skulle vara kul, tvärt om. (Bortsätt från kanske något rötägg som tyvärr kan finnas i all brancher men dom blr inte långlivade på Bilprovningen).

Visst, ingen kan en bilmodell lika bra som mekanikern på märkesverkstad och mekaniker är duktiga och seriösa (bortsätt från rötägg även där), men reparatörer ska reparera, besiktningsmän besiktiga, det finns en enorm massa regler, föreskrifter, direktiv om fordon, finns ingen möjlighet för en mek att kunna detta, två olika yrken. detta märks ofta när verkstäder utför förbesiktingar då det inte sällan missas punkter som vi anmärker på, grejer kan vara bytta utan att vi anmärker på dessa.

Vad det gäller tidigare nämda bussningar så är det inte ovanligt att det märks på framvangsplatta och ej vid upphissad framvagn, har idag försökt använda spätt för att se effekten, gick ej att konstatera då, detta stärker min tidigare bestämda uppfattning om dessa. Inga har så stor erfarenhet av Svenska vagnparken som vi, den enskillda teknikern kontrollerar runt 4500 bilar per år. har jobbat i tie år. hm, det blir många...

Att leder och kulleder bla glappar så tidigt som dom gör är skandal, men det har blivit betydligt bättre dom senast åren, både på Volvo och många andra Europeiska tillverkare som drabbats, Volvo är ingalunda ensam eller för den delen värst.
sen som tidigare nämt måste man se till konstruktioner och placering på detaljer innan dom underkänns, skillnad på glapp och glapp, glapp är aldrig bra men behöver inte alltid vara trafikfarligt eller bedömmas bli det på ett år, då godkänns bilen på denna punkt, fast utföra hjul inst kan bli svårt. se tidigare innlägg. klart att både bilägare och seriösa verksäder vill byta dessa. Slutsats, om man servar sin bil enl tillverkarens föreskrifter och besiktigar en gång om året så ska man kunna åka trygt och säkert.

Hoppas detta ger klarhet i de frågetecken som finns.

Föresten, den eviga diskusionen om tonade sidorutor fram och positionsljus i fjärrljusen så är inget av dessa tilllåtna. Regleras i vvfs 2003:22
Tackar för ett mycket bra och välskrivet svar!

/Marbas
av Dykaren
Dessa besiktningsmän är ena jävulens hantlangare den saken är Oskar! Jag hade en idiot som på en av mina tidigare bilar började skrapa och gno på bromsledningarna efter läckage. Han skrapade och knackade i hopp om att hitta tillstymmelse till fukt för att på så vis se tendenser till läckage, inte kom där någon fukt. Han tar då sin kniv och börjar "skära" bort tektyl från ledningarna. Då frågar jag vad det är han sysslar med? Ska du verlkligen stå och skära bort underredsbehandlingen? Jodå det skulle han bestämt det är ju bara blåsa på lite nytt muttrade idioten. När han efter flera minuter inte hittat någon tillstymmelse till läckage av bromsvätska så tog han fram den där lilla äckligt vidriga hammaren och slog helt sonika hål på bromsröret!
Användarvisningsbild
av camaro69
Naturligtvis finns det dumskallar inom alla yrkeskategorier. Dessvärre är det dom som märks och drar vanheder över en hel yrkeskår.

Självklart skall vi ha trafiksäkra bilar. men det är på dessa petimetrar man blir förbannad.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg: Inför Svensk Förarprovning.
Det skulle spara mycket lidande och antalet trafikoffer på våra vägar skulle minska.
Olyckorna beror väl knappast på en sketet positionsljus i ett extraljus eller en lätt toning på sidorutorna fram.

Om tokarna som skrivit vissa delar av Vägverkets författningssamling levde i nuet skulle allt bli enklare.

Denna "smarta" EU-anpassning i vissa lägen, skall vi inte ens tala om.

Huua vad låg man blir :cry:
Användarvisningsbild
av Larre
Dykaren skrev:Dessa besiktningsmän är ena jävulens hantlangare den saken är Oskar! Jag hade en idiot som på en av mina tidigare bilar började skrapa och gno på bromsledningarna efter läckage. Han skrapade och knackade i hopp om att hitta tillstymmelse till fukt för att på så vis se tendenser till läckage, inte kom där någon fukt. Han tar då sin kniv och börjar "skära" bort tektyl från ledningarna. Då frågar jag vad det är han sysslar med? Ska du verlkligen stå och skära bort underredsbehandlingen? Jodå det skulle han bestämt det är ju bara blåsa på lite nytt muttrade idioten. När han efter flera minuter inte hittat någon tillstymmelse till läckage av bromsvätska så tog han fram den där lilla äckligt vidriga hammaren och slog helt sonika hål på bromsröret!
Aptera dold kamera vid nästa besök!

Ovan låter som en kille som jag kände på nummerupplysningen en gång i tiden. Han hade fått veta att snitt-tiden för att betjäna ett samtal var x antal sekunder. Hans tolkning var att hans uppgift var att se till att om något samtal "riskerade" att vara kortare än så, så skulle han banne mig se till att samtalet inte varade kortare än dessa x antal sekunder. För annars bidrog han till mindre pengar till nummerupplysningen. Och det ville han ju inte. Slut jämförelse. Kanske hade din besiktningsman inte funnit sin kvot av den sortens fel för månaden.
Användarvisningsbild
av greeeken
Larre skrev:
Dykaren skrev:Dessa besiktningsmän är ena jävulens hantlangare den saken är Oskar! Jag hade en idiot som på en av mina tidigare bilar började skrapa och gno på bromsledningarna efter läckage. Han skrapade och knackade i hopp om att hitta tillstymmelse till fukt för att på så vis se tendenser till läckage, inte kom där någon fukt. Han tar då sin kniv och börjar "skära" bort tektyl från ledningarna. Då frågar jag vad det är han sysslar med? Ska du verlkligen stå och skära bort underredsbehandlingen? Jodå det skulle han bestämt det är ju bara blåsa på lite nytt muttrade idioten. När han efter flera minuter inte hittat någon tillstymmelse till läckage av bromsvätska så tog han fram den där lilla äckligt vidriga hammaren och slog helt sonika hål på bromsröret!
Aptera dold kamera vid nästa besök!

Ovan låter som en kille som jag kände på nummerupplysningen en gång i tiden. Han hade fått veta att snitt-tiden för att betjäna ett samtal var x antal sekunder. Hans tolkning var att hans uppgift var att se till att om något samtal "riskerade" att vara kortare än så, så skulle han banne mig se till att samtalet inte varade kortare än dessa x antal sekunder. För annars bidrog han till mindre pengar till nummerupplysningen. Och det ville han ju inte. Slut jämförelse. Kanske hade din besiktningsman inte funnit sin kvot av den sortens fel för månaden.

Liknande problem har dom på BMW forumet

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]