Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1214591
Lucif3r skrev:Utseendemässigt är x70 P80 den sista 'riktiga' volvon. När det gäller drivning så är 960/x90 sista riktiga volvon.
Ford-perioden är nog iaf dom sämsta volvos som gjorts. Kines-volvosarna vet jag inte, men jag springer och gömmer mig så fort jag ser en, för dom ser inte kloka ut. :roll:
Jo för 7/940 ser ju kloka ut :roll: :shock: :oops:
#1214625
AndreasThn skrev:Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
Ja förvisso. Volvos problem har ju varit att bilarna periodvis utvecklats för lite och det problemet var som tydligast innan det fanns några utländska ägare med i bilden. Går man tillbaka till 60-talet var ju Volvos image klart bättre än både Audis och BMWs och man tillverkade/sålde troligen också mer än någon av dessa båda. Men sedan gick det utför för Volvo i jämförelse med konkurrensen.

Audi fanns ju inte ens på kartan förrän i slutet av 60-talet och började inte framstå som lite premium förrän på 80-talet när Quattron dök upp. Minns att en av mina kompisar ringde i slutet av 60-talet och berättade att hans föräldrar köpt ny bil och att det var en Audi. Jag trodde först att han skämtade för något sådant märke fanns väl inte. ??:-/

Vad BMW beträffar höll de på att kånka på 60-talet och var sedan på sin höjd attraktiva som sportiga "pojkbilar". Någon status att tala om fick de inte vad bilarna beträffar (motorcyklarna är en annan sak) förrän i slutet av 70-talet eller början av 80-talet.

Saab var ju heller inte riktigt att räkna med som allvarlig konkurrent till Volvo förrän 99:an dök upp 1967/68.

Volvo försatte dyrbar tid genom att i så ringa utsträckning utveckla sig under hela perioden från 60-talet och fram till början av 90-talet. Det verkar som om man inte riktigt förstod att det gällde att hänga med och bli mera "premium" i takt med att konkurrensen stärktes. Från lanseringen av 140/160-serien 1966 och fram till lanseringen av 740/760-serien nästan 20 år senare hände ju väldigt lite när det gäller de stora bilarna. Och det som då hände var alltför lite och alltför sent. Det var inte förrän med lanseringen av 850-serien 1991/92 som Volvo visade några klara tecken på att vakna till liv och vilja hänga med i utvecklingen. Men då hade man redan tappat väldigt mycket mark, åtminstone delvis i onödan, i förhållande till konkurrenterna.

Inte var det bättre beställt när det gäller de mindre bilarna heller. Där var det väl först med lanseringen av S40/V50 2004 som vi här i Sverige ens började räkna någon av de mindre bilarna (bortsett från cabbar, coupéer och sportbilar) som en "riktig Volvo". Före dess var det väl ingen av de mindre modellerna som hade mycket till försäljning här i Sverige även om S40/V40 kanske nådde halvvägs.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1214682
andersuw skrev: Audi fanns ju inte ens på kartan förrän i slutet av 60-talet och började inte framstå som lite premium förrän på 80-talet när Quattron dök upp. Minns att en av mina kompisar ringde i slutet av 60-talet och berättade att hans föräldrar köpt ny bil och att det var en Audi. Jag trodde först att han skämtade för något sådant märke fanns väl inte.
När jag jobbade på Esso Bilverkstad i mitten på -70-talet servade jag lite då och då en DKW F102 -65. Det var en modern bil med att vad den tidens bilar hade, väldigt bekväm att sitta i och köra. Det var bara ett fel, motorn, en 3-cyl. 2-T motor. I.f.s både större och starkare än Saab men för många (utom sanna DKW-entusiaster) var det föråldrat. Vid samma tid (alltså mitten på -70-talet) så köpte kompisen en "vanlig" bil (han hade haft en Dodge Lancer - 61 innan). Stolt kom ha och visade upp den, jag kände genast igen den för DKW F102 var ganska ovanlig då. När han öppnade huven så var det en helt annan bil. Han hade köpt en Audi 72 -66 så där var en rak 4-cyl. modern 4-T stötstångmotor. Året efter kom Audi Super 90, den "sopade banan" för Audis kommande framgångar. En riktig snabb och bekväm bil
#1214773
AndreasThn skrev:
S80_140HK skrev:Jag lägger min röst på 940. Efter 940 så tappade man konceptet lite och började fylla bilarna med en massa elektroniskt skräp och fokuserade mer på lyx än det faktiska användandet.
?:-/

Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
Finns alltid två sidor på ett mynt. Jag avstår snarare att köpa nyare Volvo pga. mängden elektronik och finesser. Ska vara enkelt. :) Men alla är vi olika.
#1214796
Jag har haft 5 st Volvosar totalt. 343, 360, 460, 480 och V70. Än så länge har jag inte haft någon som är tillverkad i Sverige... :shock:
#1214840
robinb3rgsten skrev:Det hade räckt med att fortsätta utveckla 200 serien lite med en riktigt ecc lite bättre rostskydd så hade varit bra sen. Kanske nån lite häftigare växellåda och multilink bak som tillval
Hmmm. Det hade ju krävts lite mer än så för att bilen ens skulle kunna godkännas för försäljning inom EU idag. Avgasrening som klarar Euro 6, antisladdsystem, däcktrycksövervakning och (från April 2018) eCall (ungefär detsamma som Volvo on Call). Undrar hur skulle man klarat den skivan utan den elektronik somliga här verkar vilja hålla på behörigt avstånd. ;-)

Sedan hade det ju varit rätt intressant att se vilka recensioner bilen fått om den lanserats på marknaden idag och hur den klarat testerna, inklusive Euro NCAP och undanmanöverprov. Enda pluspoängen jag kan tänka mig är för de stötfångande stötfångarna som förvisso var fula men ändå klarade sin uppgift till skillnad från dem vi har idag. ;-)

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]