AndreasThn skrev:Är nöjd att de utvecklats, hade inte kommit på tanken att köpa en Volvo annars.
Ja förvisso. Volvos problem har ju varit att bilarna periodvis utvecklats för lite och det problemet var som tydligast innan det fanns några utländska ägare med i bilden. Går man tillbaka till 60-talet var ju Volvos image klart bättre än både Audis och BMWs och man tillverkade/sålde troligen också mer än någon av dessa båda. Men sedan gick det utför för Volvo i jämförelse med konkurrensen.
Audi fanns ju inte ens på kartan förrän i slutet av 60-talet och började inte framstå som lite premium förrän på 80-talet när Quattron dök upp. Minns att en av mina kompisar ringde i slutet av 60-talet och berättade att hans föräldrar köpt ny bil och att det var en Audi. Jag trodde först att han skämtade för något sådant märke fanns väl inte. ??:-/
Vad BMW beträffar höll de på att kånka på 60-talet och var sedan på sin höjd attraktiva som sportiga "pojkbilar". Någon status att tala om fick de inte vad bilarna beträffar (motorcyklarna är en annan sak) förrän i slutet av 70-talet eller början av 80-talet.
Saab var ju heller inte riktigt att räkna med som allvarlig konkurrent till Volvo förrän 99:an dök upp 1967/68.
Volvo försatte dyrbar tid genom att i så ringa utsträckning utveckla sig under hela perioden från 60-talet och fram till början av 90-talet. Det verkar som om man inte riktigt förstod att det gällde att hänga med och bli mera "premium" i takt med att konkurrensen stärktes. Från lanseringen av 140/160-serien 1966 och fram till lanseringen av 740/760-serien nästan 20 år senare hände ju väldigt lite när det gäller de stora bilarna. Och det som då hände var alltför lite och alltför sent. Det var inte förrän med lanseringen av 850-serien 1991/92 som Volvo visade några klara tecken på att vakna till liv och vilja hänga med i utvecklingen. Men då hade man redan tappat väldigt mycket mark, åtminstone delvis i onödan, i förhållande till konkurrenterna.
Inte var det bättre beställt när det gäller de mindre bilarna heller. Där var det väl först med lanseringen av S40/V50 2004 som vi här i Sverige ens började räkna någon av de mindre bilarna (bortsett från cabbar, coupéer och sportbilar) som en "riktig Volvo". Före dess var det väl ingen av de mindre modellerna som hade mycket till försäljning här i Sverige även om S40/V40 kanske nådde halvvägs.