Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoismo
ok bra vad har du för felkoder nu då ? Är gången fortfarande ryckig i tomgång kall/varm när du kör kall/varm ?
Användarvisningsbild
av Volvoismo
MickeM skrev: Motorlampan är för utsläppselaterade fel.
Trodde jag också men jag har motorlampan på endast pga VVT utblås är paj.... ?
MickeM skrev: Vid allvarliga störningar får du "motorservice erfodras" i färddatorn.
Det var bra att veta :)
av felkod
Har inte varit och fått felkoderna avlägset igen, känns lite bättre men fortfarande ryckigt blir lite värre när den är varm. Tänkte lyfta upp den idag och se om avgassystemet ser byta ut och om jag kan hitta några andra ledtrådar,
av MickeM
Volvoismo skrev:
MickeM skrev: Motorlampan är för utsläppselaterade fel.
Trodde jag också men jag har motorlampan på endast pga VVT utblås är paj.... ?
vvt som ej reglerar, räknas som emmissionstörande.
De flesta fel är ju det, mer eller mindre.
Men vad jag menar är att man kan ha aktiva felkoder utan lysande motorlampa.

UniversalOBD ser heller inte alla Felkoder av samma grundanledning.
av felkod
Fick tips om att koppla ut lmm för att se modet gjorde någon skillnad. Gjorde säkert fel här men kopplade ut den med motorn avstängd och körde en sväng. Märkte ingen skillnad måste jag säga men sen drog jag ut den när motorn var igång... Idioti? Fick ett felmeddelande samt en oroange varningstriangel och en orange motorlampa som pryder panelen. Ska släcka dom sen. Men då dog bilen i alla fall så den borde det väl inte vara fel på?
av felkod
Fick ju felkod på pedallägesgivare 904D intermittent förvisso kan det vara något? Till vilken pedal är det?
av MickeM
Gaspedalen.
Men inte felkoden jag gissat att du skulle få när du rycker LMM.....
Men den kan mycket väl sitta ihop med gasspjällsproblematiken.

Går den mycket bättre, lite bättre, eller ingen direkt skillnad mot innan rengöringen av spjället?
(Med LMM inkopplad som vanligt)

Edit:
Var luftfiltret oljigt?
Har du öppet filter, eller orginal?
av MickeM
felkod skrev: Den var oljig och även luftfilter.
Det var detta som fick mig att ställa frågan.

Men för att summera:
Jag tror dina ryck kommer ifrån gasspjället, som du också har felkod på.
En långsökt möjlighet vore att demontera gaspedalen och försöka blåsa rent lägesavkänningen ev lite elektronikrengöringsspray, men låg sannolikhet.
Ett sådant fel skulle kanske kunna skapa samma felkod, men gasspjällen är mycket vanligt fel.

Dålig LMM är också en långsökt möjlighet, (jag tvivlar) och en beg sådan med samma nummer kan köpas för kaffepengar.

Ett renoverat utbytesspjäll med bättre hårdvara än orginal, som heller inte behöver programeras av Volvo från Atech 2 rekomenderas.
Ca 3500-4000kr.

Om felkoden på turbotrycksventilen kommer igen, och du tydligt märker att turbon inte laddar ibland, så byt den också.

Sen borde bilen gå bra, (även om inget kan garanteras......)

Risken för att felkoden på katalysatorns effekt kommer igen, även efter att den går riktigt är stor.
Kat-byte isf, och dom är obilliga. Det finns piratkatalysatorer för runt 5000-6000kr.
En begegnad är ett risktagande, men.....

Det som listats ovan är över 10,000kr, bara i delar, och bara DU, vet om din bil är värd det eller ej.

Det finns också risk för att lamdasonderna pajar i gängen när dom ska lös, och dom är ca 2500kr st.
Montera ALDRIG en universal, elller billig "märkesanpassad" lamdasond.
Det är bara kontakten som är märkesanpassad.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]