felkod skrev: Den var oljig och även luftfilter.
Det var detta som fick mig att ställa frågan.
Men för att summera:
Jag tror dina ryck kommer ifrån gasspjället, som du också har felkod på.
En långsökt möjlighet vore att demontera gaspedalen och försöka blåsa rent lägesavkänningen ev lite elektronikrengöringsspray, men låg sannolikhet.
Ett sådant fel skulle kanske kunna skapa samma felkod, men gasspjällen är mycket vanligt fel.
Dålig LMM är också en långsökt möjlighet, (jag tvivlar) och en beg sådan med samma nummer kan köpas för kaffepengar.
Ett renoverat utbytesspjäll med bättre hårdvara än orginal, som heller inte behöver programeras av Volvo från Atech 2 rekomenderas.
Ca 3500-4000kr.
Om felkoden på turbotrycksventilen kommer igen, och du tydligt märker att turbon inte laddar ibland, så byt den också.
Sen borde bilen gå bra, (även om inget kan garanteras......)
Risken för att felkoden på katalysatorns effekt kommer igen, även efter att den går riktigt är stor.
Kat-byte isf, och dom är obilliga. Det finns piratkatalysatorer för runt 5000-6000kr.
En begegnad är ett risktagande, men.....
Det som listats ovan är över 10,000kr, bara i delar, och bara DU, vet om din bil är värd det eller ej.
Det finns också risk för att lamdasonderna pajar i gängen när dom ska lös, och dom är ca 2500kr st.
Montera ALDRIG en universal, elller billig "märkesanpassad" lamdasond.
Det är bara kontakten som är märkesanpassad.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.