Jag kör en XC70 -07 och hade innan den en S-klass från -04 om jag minns rätt, den var alltså inte riktigt jämngammal med Volvon men sett till produktionsåren för de repektive modellerna så var den väl egentligen det.
Först och främst så är det faktiskt mycket möjligt att det blir en sådan Mercedes igen, jag gillade dels att den var påkostad i form av massor av smarta små detaljer i stort och smått, och att den var så otroligt bekväm att åka i. Dessutom är intredningen riktigt snygg i dem;
Men, Volvon är inte dum. Min 2007:a är ju en ganska sen bil med N-karossen men komforten skiljer inte SÅ mycket, även om S-klassen var tyst så är Volvon också välisolerad och stolarna tillhör båda världens bästa. Det stora problemet med Volvon är (för mig) drivlinan, men det är ju inte juste att jämföra en automatväxlad bensinbil med v6, och en manuellt växlad dieselbil.
Problemet med Mercedesen var att den tyvärr inte höll måttet kvalitetsmässigt, dels hade den en del märkliga småfel i form av lampor som fylldes med vatten, kupefläkt som krånglade men också en kaross som rostade kopiöst mycket, liksom att inredningen helt föll isär på ett sätt som Volvon inte kommer i närheten av. När de var nya var nog intredningen i Mercan betydligt mer solid, men åldrandet gick otroligt fort. Dessutom började växellådan krångla vid 15.000mil och strax därefter havererade ac-systemet.
När den fungerade var den dock väldigt trevlig, och utöver ac-systemet behövdes det inga större reparationer.