Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AWDvolvo
TommyP86 skrev:W211, köp en facelift så slipper du SBC åtminstone.
Är bilen servad enligt schema o på mercedes verkstad så byter dem ut den på goodwill då det är ett känt problem!
Annars får man hosta upp 20-30k....eller planerad körning så man slipper bromsa :wink:
av osla
JEriksson skrev:Har också haft en W211, en -04 270 CDI Avantgarde. Klart en av de bekvämaste bilarna jag haft för att åka långt i.
Tyvärr också den bil med mest problem och rost, lackade om delar i bak, bytte 2 låskistor och dämparna till bagageluckan samt stötdämparna bak. När jag gjorde mig av med den så hade ytterligare en låskista börjat krångla, växellådan hugga när det var kallt samt att en luftbälg i bak inte höll tätt.

Skulle jag kunna tänka mig en ny MB? Helt klart... men det skall vara en E-klass då.
På W211 skulle jag kunna tänka mig en av de sista årsmodellerna, då man förhoppningsvis blivit av med rostproblemen.

// J

dom första åren av 211 hade nog jag också försökt hålla mig borta från. men 07 och framåt skulle jag gärna ha en. har en kompis som äger en taxikörd 211 06 eller 07:a med 60 tusen på mätaren som dessutom ligger klapp i backen då nån idiot tycker sänkta bilar är bra. men kan ju säga att fast den är toksänkt, 18 tummare på så går den betydligt mycket behagligare än våran xc70 08:a, och inget skrammel, och det finns det gott om i volvon, ytter dörrhandtagen fastnar om man råkar dra dom lite uppåt då man öppnar dörren mm mm irriterande småsaker. repar häldre en mb än en volvo, då jag får så mycket mer bil i mercan, om än repkostnaden skulle vara samma/högre
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag har haft det mesta. Alla bilar har funkat bra. Utom Renault 10 Major. Kylaren släppte utvattnet. Chevrolet rekommenderas. Med V8.
av DaddyTapir
Jag kör en XC70 -07 och hade innan den en S-klass från -04 om jag minns rätt, den var alltså inte riktigt jämngammal med Volvon men sett till produktionsåren för de repektive modellerna så var den väl egentligen det.

Först och främst så är det faktiskt mycket möjligt att det blir en sådan Mercedes igen, jag gillade dels att den var påkostad i form av massor av smarta små detaljer i stort och smått, och att den var så otroligt bekväm att åka i. Dessutom är intredningen riktigt snygg i dem;

Bild

Men, Volvon är inte dum. Min 2007:a är ju en ganska sen bil med N-karossen men komforten skiljer inte SÅ mycket, även om S-klassen var tyst så är Volvon också välisolerad och stolarna tillhör båda världens bästa. Det stora problemet med Volvon är (för mig) drivlinan, men det är ju inte juste att jämföra en automatväxlad bensinbil med v6, och en manuellt växlad dieselbil.

Problemet med Mercedesen var att den tyvärr inte höll måttet kvalitetsmässigt, dels hade den en del märkliga småfel i form av lampor som fylldes med vatten, kupefläkt som krånglade men också en kaross som rostade kopiöst mycket, liksom att inredningen helt föll isär på ett sätt som Volvon inte kommer i närheten av. När de var nya var nog intredningen i Mercan betydligt mer solid, men åldrandet gick otroligt fort. Dessutom började växellådan krångla vid 15.000mil och strax därefter havererade ac-systemet.

När den fungerade var den dock väldigt trevlig, och utöver ac-systemet behövdes det inga större reparationer.
Användarvisningsbild
av snepo
Undrar bara. Varför köra Volvo när det finns Mercedes?
Jag hade S80 2,4 d 2010. Nu E280 2005. Gryyyym skillnad. Kanske jag hade ett måndags ex. Men fy vilket skit. Hade den ett år,kostade multum., Sista var termostat,ville de ha 12tkr för att byta. Heja Volvo.
av Arne
snepo skrev:Undrar bara. Varför köra Volvo när det finns Mercedes?
Jag hade S80 2,4 d 2010. Nu E280 2005. Gryyyym skillnad. Kanske jag hade ett måndags ex. Men fy vilket skit. Hade den ett år,kostade multum., Sista var termostat,ville de ha 12tkr för att byta. Heja Volvo.
12000 kr för att byta en termostat lät magstarkt, de måste ha gjort något mer också?
av valln
Kolla hur länge Mercedes tillhandahåller reservdelar, verkstadsprogramvara och är villig att laga en bil från 2005??

Du kan också kolla vad det kostar att byta termostat eller liknande på merca?
av DaddyTapir
snepo skrev:Undrar bara. Varför köra Volvo när det finns Mercedes?
I mitt fall så hade MB ingen modell som tilltalade mig, jag ville ha en bruksig och rejäl modell som inte kostade en förmögenhet i drift, och Mercedes ML finns bara med större dieselmotorer (i min prisklass) och E-klassen går bort, vill inte ha en "vanlig" kombi. Dessutom är Volvon minst lika bra på mina viktigaste punkter, komfort och säkerhet.

Skulle jag välja fritt, om någon annan betalade, skulle det också bli en Volvo men då en S90, men av andra skäl, nämligen design och varumärke.
av zxcvbn
Merca :oops: Avsaknaden av dieselvärmare original är ju fruktansvärt. usch Dagens dieselbilar har redan så dålig värme.

Sen enligt mig så driver Mercorna i felände, finns inget värre än bakhjulsdrift på vintern. Bakändan släpper ju direkt :roll:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]