Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tänker ju så att drar man max effekt/energi ur en bensindroppe så borde det va det bästa för bränsleeffektivitet som för verkningsgrad som för effekt, allt annat så kastar man bort energi. Men det kanske är tydligen är fel. Men du verkar veta vad du talar om, håller du med om det då att EGR-ventilen inte bara är för reningens skull som jag trodde utan har oxå effekt på bränsleeffektiviteten, positiv, är det så man ska förstå detta?
Bränsleffektiviteten kan öka om systemet är väl designat och funkar som det ska. Jag hade en Dodge Aspen 78 med en "lean-burn" -anpassad motor. Systemet bygger på att man magrar ut bränsleblandningen vid dellast och höjer tändningen (så att den långsambrinnande magra blandningen gör maximal nytta). Om EGR-ventilen inte öppnade, gick bilen dåligt (ryckigt) vid låg belastning (landsvägsfart på plan mark) och vid lite pådrag ville den spika. Med EGR aktiv gick den hur bra som helst och den var förvånansvärt otörstig trots en 318 V8 eller vad det nu var i den. "Problemet" var väl egentligen att man införde "ett system till" som kunde krångla och att det fick nån form av dåligt rykte som "miljögrej" när det dök upp. Effekthöjning: Nej. Högre bränsleverkningsgrad: Ja, om man kör vettigt. Bra för miljön: Ja, pga minskad halt av NOx i avgaserna. Problem: Ja, ventilen kunde koksa igen och kraven på rätt justerad förgasare och tändsystem var höga. (senare kom ju insprutning med mycket bättre kontroll av bränslet)
semmelman skrev:Jag tänker ju så att drar man max effekt/energi ur en bensindroppe så borde det va det bästa för bränsleeffektivitet som för verkningsgrad som för effekt, allt annat så kastar man bort energi. Men det kanske är tydligen är fel.
Nej det är helt rätt. Det du beskriver är just bränsleffektivitet/verkningsgrad. Och EGR kan hjälpa till med detta så länge det inte är fullgaskörning vi pratar om. Vad den inte kan hjälpa till med är att höja motorns effekt (antal hk, inte antal hk per bensindroppe) vid full gas. I just fullgasläget handlar det bara om att tillföra så mycket frisk luft som möjligt och sedan optimal bränslemängd för den luftmängden.
semmelman skrev:Men du verkar veta vad du talar om, håller du med om det då att EGR-ventilen inte bara är för reningens skull som jag trodde utan har oxå effekt på bränsleeffektiviteten, positiv, är det så man ska förstå detta?
Ja, på åtminstone vissa motorer och i vissa lägen kan EGR också förbättra bränsleeffektiviteten.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]