- tor 08 dec 2016, 21:29
#1131212
semmelman skrev:Jag tänker ju så att drar man max effekt/energi ur en bensindroppe så borde det va det bästa för bränsleeffektivitet som för verkningsgrad som för effekt, allt annat så kastar man bort energi. Men det kanske är tydligen är fel.
Nej det är helt rätt. Det du beskriver är just bränsleffektivitet/verkningsgrad. Och EGR kan hjälpa till med detta så länge det inte är fullgaskörning vi pratar om. Vad den inte kan hjälpa till med är att höja motorns effekt (antal hk, inte antal hk per bensindroppe) vid full gas. I just fullgasläget handlar det bara om att tillföra så mycket frisk luft som möjligt och sedan optimal bränslemängd för den luftmängden.
semmelman skrev:Men du verkar veta vad du talar om, håller du med om det då att EGR-ventilen inte bara är för reningens skull som jag trodde utan har oxå effekt på bränsleeffektiviteten, positiv, är det så man ska förstå detta?
Ja, på åtminstone vissa motorer och i vissa lägen kan EGR också förbättra bränsleeffektiviteten.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut