Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft min T5:a i 3 veckor nu och är egentligen hur nöjd som helst. Riktigt grym bil på alla sätt. Motorn är verkligen en riktigt pärla, riktigt tyst och jämn gång men samtidigt bra vrid och kräm på toppen. Har dock snittat över 1l/mil första 100 milen men har nästan bara kört korta sträckor och inte direkt ecodriveat. Körde blandade vägar + stad tot 14 mil igår och landade på 0,75.

Uteseendemässigt så är det ju lätt den snyggaste kombin just nu, till och med Audi RS6 får se sig slagen :P Den sticker verkligen ut och folk kommer fram och berömmer titt som tätt. 21", stylekit, tonade rutor, amberskinn, osmium och momentumsvart grill är perfekt.

Komfortmässigt har jag inget att klaga på trots 21", stör mig inte på ljudet även vid högre farter. Stolarna är riktigt sköna och standardskinnet tycker jag känns riktigt fint och minde känsligt ä nappa. Har en XC90 R-design nu som gått 900 mil och nappaskinnet i den är ingen rolig historia.

Angående standardljudet så är det enligt mig fullt tillräckligt. Mycket bättre än standard i Audi A6. Hade jag vetat att det fanns en sub att välja till hade jag kanske gjort det, absolut inget måste dock.

Tyvärr har jag haft lite kvalitetsproblem med min kärra som jag skrivit om i "kvalitetsbrister V90" tråden. Det är pga av detta jag kör en XC90 just nu. Höger bakdörr har justerats och nu är den inne för fix av:
- All el i höger framdörr är död, lås, ytterbelysning, backspegel, elhiss
- Justera höger framdörr då den inte sluter tätt i överkant
- Knapp för färddatorn i ratten funkar ej
- Den svarta triangulära kåpan bakom backspegeln har lossnat i överkant

Hoppas att dom löser allt snabbt och smidigt. Just nu är väl inte intrycket 100% premium men jag hoppas att det kommer att bli det efter fix. Har ju en XC90 som gisslan annars.

Btw så skulle jag inte byta bort V90:n mot XC90 för allt smör i Småland.. Blev faktiskt lite besviken. Känns som att köra en buss och dörrklonket är ju i klass med en gammal V50..
JohanGBG skrev:
BiTu skrev:Fruktansvärt nöjd med min V90 T5. Riktigt avslappnande att köra. Går mjukt och tyst, men kan sticka iväg rejält när man vill. Inredningen är en riktig showstopper. Valde det "riktiga" GPS-systemet, fungerar klockrent.

Man åker i den med värdighet och stil, mycket lyckad bil. Aldrig kört Volvo tidigare, snarare sagt "aldrig Volvo".
Kul att höra! Ser fram emot min T5:a :D Valde du luftfjädring eller inte?
Nej, valde inte luftfjädring. Jag har ingen erfarenhet av luftfjädring förutom på SUV:ar, men jag ville inte att V90:n skulle bli mer "simmig" än nödvändigt. Men som sagt, jag vet inte hur den är, kanske riktigt bra.
Djungelbrand skrev:Har haft min T5:a i 3 veckor nu och är egentligen hur nöjd som helst. Riktigt grym bil på alla sätt. Motorn är verkligen en riktigt pärla, riktigt tyst och jämn gång men samtidigt bra vrid och kräm på toppen. Har dock snittat över 1l/mil första 100 milen men har nästan bara kört korta sträckor och inte direkt ecodriveat. Körde blandade vägar + stad tot 14 mil igår och landade på 0,75.

Uteseendemässigt så är det ju lätt den snyggaste kombin just nu, till och med Audi RS6 får se sig slagen Bild Den sticker verkligen ut och folk kommer fram och berömmer titt som tätt. 21", stylekit, tonade rutor, amberskinn, osmium och momentumsvart grill är perfekt.

Komfortmässigt har jag inget att klaga på trots 21", stör mig inte på ljudet även vid högre farter. Stolarna är riktigt sköna och standardskinnet tycker jag känns riktigt fint och minde känsligt ä nappa. Har en XC90 R-design nu som gått 900 mil och nappaskinnet i den är ingen rolig historia.

Angående standardljudet så är det enligt mig fullt tillräckligt. Mycket bättre än standard i Audi A6. Hade jag vetat att det fanns en sub att välja till hade jag kanske gjort det, absolut inget måste dock.

Tyvärr har jag haft lite kvalitetsproblem med min kärra som jag skrivit om i "kvalitetsbrister V90" tråden. Det är pga av detta jag kör en XC90 just nu. Höger bakdörr har justerats och nu är den inne för fix av:
- All el i höger framdörr är död, lås, ytterbelysning, backspegel, elhiss
- Justera höger framdörr då den inte sluter tätt i överkant
- Knapp för färddatorn i ratten funkar ej
- Den svarta triangulära kåpan bakom backspegeln har lossnat i överkant

Hoppas att dom löser allt snabbt och smidigt. Just nu är väl inte intrycket 100% premium men jag hoppas att det kommer att bli det efter fix. Har ju en XC90 som gisslan annars.

Btw så skulle jag inte byta bort V90:n mot XC90 för allt smör i Småland.. Blev faktiskt lite besviken. Känns som att köra en buss och dörrklonket är ju i klass med en gammal V50..
Har du möjlighet att lägga upp lite bilder på dina stolar? Hittar ingen demobil med den läderklädseln. Tvekar om jag ska ta nappa eller vanliga.

/Michael
niggo skrev: Senil regnsensor är det andra problemet..... och märks bara när man kör sakta (10-30km/h) i lätt regn. Då verkar den glömma bort att svepa och när den väl gör det så kör den ett dubbelsvep som plåster på såren. Nån mer som upplevt detta?
Har samma "problem" på min V60 2014, ibland känns det som om systemet "rebootar" och slutar funka ett par sekunder. För att, som du säger, sedan dubbelsvepa eller köra på högsta hastigheten.

Har påpekat detta för min verkstad. Inga felkoder. "Det är en dator som styr det vettu och datorer..." var svaret.
SundanceKid skrev:Hur funkar det med glastak på v90 ni som är strax under 200cm?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Funkar bra här, är 193cm lång och har aldrig nuddat taket. Har stolen någonstans i mitten i höjdled
SundanceKid skrev:Glastaket tar en del på höjden väl?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Det gör det men inte mycket, har som sagt några cm till godo till den "låga" delen när jag sitter och har aldrig behövt justera sätet eller ens fundera på att det skulle vara ett problem.

Säkrast är väl att prova själv - alla demobilar verkar ju ha glastak så där får du ställa in din position och känna efter om det är ett problem.

För övrigt gör glastaket enorm skillnad på hur kupén upplevs, helt klart favoritdetaljen bland barnen
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]