Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gorban skrev:Framför allt dieselmotorer har ett snävt varvtalsområde där man har vrid och då är det viktigt att ligga på rätt växel. Mycket lättare med automat. Hade en BMW 525d manuell med 3-liters rak sexa för några år sedan. Ångrade varje dag att jag inte hade valt automat. Mina två senaste 520d har varit 8-växlade automater och jag skulle aldrig välja något annat nu.

Vi har en manuell BMW 116i i familjen också och den är harmonisk med manuell låda. Inga som helst problem att växla mellan bilarna.
Ditt resonemang stämmer bra med dom "små" diesel motorerna som sitter miljö bilar men har du en stor dieselmotor med ordentligt med vrid så är detta inget problem
Volvos D4/D5 manuell tuggar på bra Det är inte mycket man växlar med den Det är mer en halv automat Har du väl kommit igång räcker 5ans växel långt från 35-40 och uppåt

//Gooose
gooose skrev:Ditt resonemang stämmer bra med dom "små" diesel motorerna som sitter miljö bilar men har du en stor dieselmotor med ordentligt med vrid så är detta inget problem
525d är en 3-liters dieselmotor med 197hk och 440nm. Mycket starkare dieselmotor med manuell låda finns inte ;-)
Den knepigaste situationen med en 6-växlad manuell låda var när jag körde av motorvägen och avfarten gick ihop med en landsväg där man skulle väva in sig med annan trafik. Ingen korsning med väjningsplikt alltså. Beroende på hur mycket trafik som kom på landsvägen fick man antingen hålla väldigt låg hastighet och vänta in en lucka eller lägga i en låg växel och accelerera snabbt för att komma ut på landsvägen. Efter att ha lagt i en växel för att motorbromsa på motorvägsavfarten så var det alltid svårt att hitta lämplig växel när man skulle ut på landsvägen. Med en för hög växel var bilen helt död.
Gorban skrev:Den knepigaste situationen med en 6-växlad manuell låda var när jag körde av motorvägen och avfarten gick ihop med en landsväg där man skulle väva in sig med annan trafik. Ingen korsning med väjningsplikt alltså. Beroende på hur mycket trafik som kom på landsvägen fick man antingen hålla väldigt låg hastighet och vänta in en lucka eller lägga i en låg växel och accelerera snabbt för att komma ut på landsvägen. Efter att ha lagt i en växel för att motorbromsa på motorvägsavfarten så var det alltid svårt att hitta lämplig växel när man skulle ut på landsvägen. Med en för hög växel var bilen helt död.
då har du inte kört mycket manuell låda antar jag om du har problem med växlarna.man hör och känner utan problm när man ska växla plus att alla nya bilar idag måste ha växelindikator så går ju inte att välja fel
Han pratar om upplevelsen, inte att motorn stannar eller dylikt.
Skulle aldrig köpa en bruksbil med manuell låda. Förstår inte vitsen med varför man skall göra ett helt onödigt moment själv när bilen klarar göra det själv. Har sportbil som jag kör bana med manuel växellåda och det är förstås annat.
Skulle välja en bil med mindre motor alternativ lite äldre om det är priset som är avgörande.
wetterstrom skrev:
Gorban skrev:Den knepigaste situationen med en 6-växlad manuell låda var när jag körde av motorvägen och avfarten gick ihop med en landsväg där man skulle väva in sig med annan trafik. Ingen korsning med väjningsplikt alltså. Beroende på hur mycket trafik som kom på landsvägen fick man antingen hålla väldigt låg hastighet och vänta in en lucka eller lägga i en låg växel och accelerera snabbt för att komma ut på landsvägen. Efter att ha lagt i en växel för att motorbromsa på motorvägsavfarten så var det alltid svårt att hitta lämplig växel när man skulle ut på landsvägen. Med en för hög växel var bilen helt död.
då har du inte kört mycket manuell låda antar jag om du har problem med växlarna.man hör och känner utan problm när man ska växla plus att alla nya bilar idag måste ha växelindikator så går ju inte att välja fel
Nej jag har ju bara haft körkort i 28 år och kör drygt 3500 mil per år. Har haft automat de senaste sex åren så såvärst mycket erfarenhet av manuella lådor har jag inte :wink:

Växlingsindikatorn har man ingen nytta av i det läget jag beskriver ovan. Den indikerar optimal växel för lägsta möjliga bränsleförbrukning och bilen kan ju inte veta att jag har för avsikt att accelerera ut på landsvägen i luckan mellan några bilar. Med en så kraftig dieselmotor kan man inte bara slänga i tvåan och hoppas på det bästa. Den varvar ur nästan direkt så det handlar om trean eller fyran men det är svårt att bedöma när man kommer flygande från motorvägsfart, bromsar och försöker ta kurvan och accelerera ut på landsvägen så smidigt som möjligt. Dieselmotorn har ett väldigt snävt intervall där man får max acceleration.
Delar helt Gorbans uppfattning att manuell och diesel är ett jävla gissel, det blir ett evigt dragande i spaken...
Har själv en automväxlad och en manuell bil, inget problem att byta mellan bilarna, växlingen sitter i ryggmärgen.
Det är värre med keyless och en bil ned vanligt tändningslås, glömmer nyckeln i tändningslåset hela tiden :oops:
Jag har en manuell dieselbil just nu och det är i ärlighetens namn inte särskilt kul. Det blev så för att jag var snål och köper man begagnat så kan man inte alltid välja. Ångrar jag mig? Absolut, och då är ändå manuella växellådan i Subaru en helt fantastiskt exakt och välfungerande historia vilket inte alltid är fallet med en del bilar.

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]