- tis 26 jul 2016, 01:12
Volvos D4/D5 manuell tuggar på bra Det är inte mycket man växlar med den Det är mer en halv automat Har du väl kommit igång räcker 5ans växel långt från 35-40 och uppåt
//Gooose
Gorban skrev:Framför allt dieselmotorer har ett snävt varvtalsområde där man har vrid och då är det viktigt att ligga på rätt växel. Mycket lättare med automat. Hade en BMW 525d manuell med 3-liters rak sexa för några år sedan. Ångrade varje dag att jag inte hade valt automat. Mina två senaste 520d har varit 8-växlade automater och jag skulle aldrig välja något annat nu.Ditt resonemang stämmer bra med dom "små" diesel motorerna som sitter miljö bilar men har du en stor dieselmotor med ordentligt med vrid så är detta inget problem
Vi har en manuell BMW 116i i familjen också och den är harmonisk med manuell låda. Inga som helst problem att växla mellan bilarna.
Volvos D4/D5 manuell tuggar på bra Det är inte mycket man växlar med den Det är mer en halv automat Har du väl kommit igång räcker 5ans växel långt från 35-40 och uppåt
//Gooose