Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Scania skrev:
VolvoB20 skrev:Varför bry tillverkaren sig om att att sätta dit en färddator om "den har ingen exakt koll på mängden bränsle som slickas in" i alla fall.

Har kört 2000 mil med min bil nu och värden verkar stabila, min färddator visar 18% för lite vid varje tankning. Det vore väl busenkelt att ta mätvärdet som motorstyrning tar fram och lägg på 18% så skulle ju färddatorn visa rätt hela tiden..

Man kan ju inte behöva vara någon Einstein för att lägga till 18%.
Håller helt med dig VolvoB20! Borde vara lätt att få korrigerat. Eller kanske Volvo kan fixa det om man ber om det?
Nej, vad jag förstår så fattas totalt varje form av konfigureringsmöjligheter i volvos mjukvara oavsett om det gäller halvljusautomatik, klima, färddator, bältesvarnare osv.

Det enda du kan göra är att byta till annan mjukvara som kanske har annan funktion.
det är mycke du inte förstår.

mjukvarorna du pratar om är ju inte aplikationer, utan uppdateringar.
dessa uppdateringar är till för att fixa vissa fel, eller ändra en funktion så den blir mel andvändar vänlig. kan även vara om prioreteringar för att snabba upp nätet m.m.

vad är det du inte förstår med volvos mjukvaror? jag kan säkert förklara
av S60AWD2.5T
Det är väl en parameterändring som efterfrågas för att sätta annat värde på signalen till färddatorn. Det är nog inte så att volvo har justeringsmöjlighet på den parametern dock.

Det går väl däremot att ändra hastighets sigalen för ändrade hjulomkretsar? Men då kommer det ju att påverka hastighetsmätaren.

Men visst vore det en finess om man kunde kalibrera man fär dock inte glömma att färddatron inte är ett exakt instrument. Den mäter ju inte alls hur mycket bränsle som går åt utan endas hur mycket insprutarna är öppna och har du ett fel på bränsletrycket kommer ju värdet att bli felaktigt. Att då justera parametrar för att korrigera färddatorn blir ju helknas...
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Det är väl en parameterändring som efterfrågas för att sätta annat värde på signalen till färddatorn. Det är nog inte så att volvo har justeringsmöjlighet på den parametern dock.

Det går väl däremot att ändra hastighets sigalen för ändrade hjulomkretsar? Men då kommer det ju att påverka hastighetsmätaren.

Men visst vore det en finess om man kunde kalibrera man fär dock inte glömma att färddatron inte är ett exakt instrument. Den mäter ju inte alls hur mycket bränsle som går åt utan endas hur mycket insprutarna är öppna och har du ett fel på bränsletrycket kommer ju värdet att bli felaktigt. Att då justera parametrar för att korrigera färddatorn blir ju helknas...
helt rätt.
lite förvirrande, vem som är volvo dock, man jag hänger med.

det jag menar är ju att en o samma bil, kan visa + eller - från verkliga värdet beroende på vem som kör & var man kör.

det största felet är ju att folk glömer bort att sina bränslevärmare drar bränsle!!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
Scania skrev: Håller helt med dig VolvoB20! Borde vara lätt att få korrigerat. Eller kanske Volvo kan fixa det om man ber om det?
Nej, vad jag förstår så fattas totalt varje form av konfigureringsmöjligheter i volvos mjukvara oavsett om det gäller halvljusautomatik, klima, färddator, bältesvarnare osv.

Det enda du kan göra är att byta till annan mjukvara som kanske har annan funktion.

dessa uppdateringar är till för att fixa vissa fel, eller ändra en funktion så den blir mel andvändar vänlig. kan även vara om prioreteringar för att snabba upp nätet m.m.

Du verkar behandla alla som de vore idoter. Tack för det.

Jag har mätt över hela sommaren och då startar tamefan inte min dieselvärmare överhuvudtaget som du antyder i förra inlägget. Om du kör med din dieselvärmare när det är +30 grader ute så får det stå för dig. Jag gör det inte.

Sen verkar du kha kommit på något riktigt stort nu !!!!!! Min färddator visar 18% fel ovasett om jag har tankat på OK, Statoil, STI eller Jet. CarMan måste ha kommit på en av de största sammansvärjningarna i sverige på senare tid. CarMan hävdar ju att pumparna kan vara felkalibrerade. Då har alla bensinbolagen gått i kartell och feljusterar sina pumpar så man får 18% för lite då.

Nu verkar du hävda att det inte alls är fel på färddatorn, nyss skrev du i tråden att färddatorn inte alls visade rätt utan bara var ett ungefärligt värde.

Min fråga om mjukvara är väl busenkel. Varför i hela friden finns inga värden som man kan konfigurera utan att byta mjukvara. Varför kan verkstaden inte få tillgång till några värden som går att justera för tex färddatorkorrektion, halvljusautomatik, bältesvarnare. Nä Volvo har idiotförklarat :oops: alla sian verkstäder och mekaniker och inte gett dem möjlighet att justera ett skit.
av Nordan
min visar 2dl för lite per mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Nej, vad jag förstår så fattas totalt varje form av konfigureringsmöjligheter i volvos mjukvara oavsett om det gäller halvljusautomatik, klima, färddator, bältesvarnare osv.

Jag har mätt över hela sommaren och då startar tamefan inte min dieselvärmare överhuvudtaget som du antyder i förra inlägget. Om du kör med din dieselvärmare när det är +30 grader ute så får det stå för dig. Jag gör det inte.

Sen verkar du kha kommit på något riktigt stort nu !!!!!! Min färddator visar 18% fel ovasett om jag har tankat på OK, Statoil, STI eller Jet. CarMan måste ha kommit på en av de största sammansvärjningarna i sverige på senare tid. CarMan hävdar ju att pumparna kan vara felkalibrerade. Då har alla bensinbolagen gått i kartell och feljusterar sina pumpar så man får 18% för lite då.

Nu verkar du hävda att det inte alls är fel på färddatorn, nyss skrev du i tråden att färddatorn inte alls visade rätt utan bara var ett ungefärligt värde.

Min fråga om mjukvara är väl busenkel. Varför i hela friden finns inga värden som man kan konfigurera utan att byta mjukvara. Varför kan verkstaden inte få tillgång till några värden som går att justera för tex färddatorkorrektion, halvljusautomatik, bältesvarnare. Nä Volvo har idiotförklarat :oops: alla sian verkstäder och mekaniker och inte gett dem möjlighet att justera ett skit.
jag antog att du hade mätt en längre period än bara på sommaren då du skrev att du hade mätt i 2000mil o du har ju en 06:a hur långt kör du / år? om du nu kör 2000mil bara på sommaren?

i viketfall som halst så kan man faktiskt ställa vissa parametrar, du nämner halvljus autmoatiken & den går att ställa från vida utan att köpa mjukvara från göteborg.

om du nu har en fär dater som visar 18% fel efter en exkt mätning så är det väll bara att lämna in bilen, då har du ju nått fel. volvo säger att deras tolerans är 10%

sen är jag fortfarande ganska säkeer på att snittförbrukningen inte räknar när bilen står still.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nordan skrev:min visar 2dl för lite per mil.
ganska svårt att greppa dina siffror. men om bilen nu drar 0,7 lansvägs körning, så visar dinn snitt förbrukning 0,5 menar du.
det är ju nästan 30% fel visning
jag tror du mäter fel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: det är mycke du inte förstår.

jag antog att du hade mätt en längre period än bara på sommaren då du skrev att du hade mätt i 2000mil o du har ju en 06:a hur långt kör du / år? om du nu kör 2000mil bara på sommaren?

i viketfall som halst så kan man faktiskt ställa vissa parametrar, du nämner halvljus autmoatiken & den går att ställa från vida utan att köpa mjukvara från göteborg.

om du nu har en fär dater som visar 18% fel efter en exkt mätning så är det väll bara att lämna in bilen, då har du ju nått fel. volvo säger att deras tolerans är 10%

sen är jag fortfarande ganska säkeer på att snittförbrukningen inte räknar när bilen står still.
Du kan inte låta bli att "felsöka föraren" direkt så fort någon undrar om det är något konstigt med deras bil. Nu tvivlar du plötsligt på att jag har kört 2000 mil på sommaren. Vad är det för underligt med det???? Får man inte köra bilen så mycket på sommaren eller???

Fick bilen i våras och har rullat 2000 mil nu, det kommer nog att landa på ca 3500 mil när jag haft bilen ett år till våren, kör nämligen lite mindre under vintern än sommaren. Och här nere i sydsverige har det varit över +8 grader största delen så det har inte varit många dagar med bränslevämare.

Orkar inte lämna in bile och vara av med den bara för att färddatorn visar fel värden. Volvo vill ju inte ens titta på bilen när drivaxlarna slamrade som tröskverk. Fick tjata innan man fixade splinsen till slut och det blev tyst igen. Man tycket att det skulle slamra på en volvo.

Och där det gäller snittförbrukningen så har du fel för den räknar hela tiden på min bil. Står jag stilla på tomgång så stiger den hela tiden vilket ju är helt rätt. Den räknar alltid både bränsle och färdsträcka oavsett om det rör sig eller ej så det ska stämma när man tankar om den inte vore så felkalibrerad bara.

Men du tror väl inte på det heller, jag måste kanske hämta videokameran och filma färddatorn när den räknar upp när bilen står på tomgång.
av Nordan
CarMan skrev:
Nordan skrev:min visar 2dl för lite per mil.
ganska svårt att greppa dina siffror. men om bilen nu drar 0,7 lansvägs körning, så visar dinn snitt förbrukning 0,5 menar du.
det är ju nästan 30% fel visning
jag tror du mäter fel
Min visar alltid mellan 1.7-2.0dl fel per mil. Detr är mätt många gånger, bilen har nu gått 36.000 mil. Har bilen tagit 0.7 på en tank så visar färddatorn 0.5. Kör man efter kilometer till tom tank så får man snällt skjuta bilen framför sig dom sista tio milen.
Användarvisningsbild
av TopGear
Vill bara inflika att jag har samma felvisning på min D5 -02 och den är inte ens utrustad med dieselvärmare. Ganska ofta visar färddatorn 4.8 liter/10 mil när den verkliga förbrukningen är 6.2 liter/10 mil. Väl över toleransen.

Carman, hade du jobbat på systembolaget hade du inte sålt det röda vinet som jag ville ha till mig eftersom du inte litar på att jag ska ha det till kött. Hade nog fått en öppnad burk öl, jag är ju för korkad för att veta hur man använder vinöppnaren 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]