Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vi utnyttjade försäkringen för några år sen på vår V60 T4F då sambon blivit "påkörd" av en stolpe i garaget som struntade i högerregeln... Hade självriskreduceringsgörsäkring så det blev 0kr.. Men då satte dom ner oss en bonusnivå, vinket gjorde att vi under ungefär ett år fick en försäkring på drygt en tusenlapp mer. Sen med ett olycksfritt år var vi tillbaka på högsta bonusklass igen.
joel80 skrev:Vi utnyttjade försäkringen för några år sen på vår V60 T4F då sambon blivit "påkörd" av en stolpe i garaget som struntade i högerregeln... Hade självriskreduceringsgörsäkring så det blev 0kr.. Men då satte dom ner oss en bonusnivå, vinket gjorde att vi under ungefär ett år fick en försäkring på drygt en tusenlapp mer. Sen med ett olycksfritt år var vi tillbaka på högsta bonusklass igen.
Det är ju en bra acceptabel nivå faktiskt. Väntar fortfarande svar från Volvia om hur våran premie ändras och hur länge. Om vi skulle välja att använda oss av våran försäkring.
Helt sjukt jobbigt att ens slappna av och inte tänka på allt som hänt och som inte är löst så hoppas det blir någon form av svar och lösningar under veckan.
Nu är det polisanmält. Ingen lycka via telefon idag heller så tog lunchen att besöka Polisen istället.
Tyvärr kommer det troligen inge vart för regnr krävs samt att man behöver ha föraren också.
Men hon bad mig spara filmen för dom kanske hör av sig och vill ha en kopia men troligen inte då.
Så det räknas således som en singelolycka tyvärr.

Mailade TFF igår och hoppas på svar snart från dom.
Men det ser väl mörkt ut så att säga.
Uppdaterar när jag vet mer.
Jag är inte bekant med den där rondellen och det regnar och är svårt att se....
Men för mig så ser det ut som att de dubbla körfälten övergår till ett körfält efter dom två första avfarterna. I alla fall så syns inga körfältsmarkeringar.
Den andra bilen har legat före dig i hela rondellen och det är inte tillåtet att köra om på höger sida som du gör om körfältsmarkeringen saknas eller inte är synbar på vägen.
Så tja... Det är inte solklart att det var den andra bilen som var vållande.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
keroan skrev:Jag är inte bekant med den där rondellen och det regnar och är svårt att se....
Men för mig så ser det ut som att de dubbla körfälten övergår till ett körfält efter dom två första avfarterna. I alla fall så syns inga körfältsmarkeringar.
Den andra bilen har legat före dig i hela rondellen och det är inte tillåtet att köra om på höger sida som du gör om körfältsmarkeringen saknas eller inte är synbar på vägen.
Så tja... Det är inte solklart att det var den andra bilen som var vållande.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
Om två körfä går ihop till ett efter cirkulationen ska det finnas både skylt och målat att så sker.
Att köra om till höger är lagligt i farter upp till och med 70 km/h.

Motparten skär in i TS körfält, varpå denna olycka skedde. Det är kriminellt, speciellt eftersom motparten avviker från olycksplatsen.
Nix.

"Du får inte köra om på höger sida om:

Körfältsmarkeringen saknas eller inte är synbar på vägen"

TS kunde mycket enkelt kunnat undvika olyckan bara genom att lätta lite på gasen och lägga sig bakom bilen som kör i samma körfält, istället försöker han köra om till höger.

EDIT: Jag håller med om att det var kriminellt att avvika från platsen.
Tittar man på skyltarna i portalen över vägen strax före rondellen tolkar jag det som att trafiken i det vänstra körfältet endast får svänga vänster i rondellen, och trafiken i det högra körfältet får svänga höger, rakt fram, och vänster i rondellen. Så den lilla blåa bilen gör helt fel och är ensamt skyldig till tillbudet.
Körfälten går INTE ihop längre fram utan man kommer fram till ytterligare en rondell(dubbelfilig). Men EFTER den rondellen så övergår dom båda filerna till 1 fil. Och den är markerad.

Denna rondellen vi båda körde i har varsitt körfält och enligt reglerna så håller man sig i sitt körfält! Filbyte skall endast ske om detta kan göras säkert!
Citerar NTF: "Varje sväng ut från cirkulationsplatsen är i princip att betrakta som högersväng. Därför skall den normalt göras från högra körfältet."
"Anpassa valet av körfält så att du kör ut från cirkulationsplatsen i höger körfält."
"Om du kör ut från cirkulationsplatsen i vänster körfält räknas det som körfältsbyte, se upp för bakomvarande fordon som ska fortsätta inne i cirkulationsplatsen."

Den andre föraren kunde helt enkelt också lättat på gasen och blinkat och sedan bytt fil säkert? För han blinkar inte och han blinkar inte heller efter han kört förbi mig...
Ni som inte vet hur det fungerar i "rondeller", ta och läs detta tack :)

https://nykoping.se/Global/Dokument/Tra ... splats.pdf

"Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam
på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta
att köra i cirkulationen.
Tänk också på att du gör ett körfältsbyte."

Tror vi sätter punkt här för hur reglerna är?! :)
Helt klart så ska man vara extra uppmärksam om man kör ut från rondellen från vänster körfält.
Men det finns ju (som det ser ut) inget vänster/höger körfält där olyckan inträffade... Det ser ju ut som att det är bara ett körfält eftersom det saknas körfältsmarkeringar.
Men som sagt jag känner inte till den där rondellen.
Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]

Har ett läckage på styrväxeln d&au[…]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]