- lör 13 feb 2016, 09:10
#1047925
Mvh
Lennart
FyoDisco skrev:Om vilospänningen är 12,05V på detta batteri så är det ingen vidare vilospänning alltsåDet har att göra med temperaturen också. Allt som skrivs här om detta gäller "normala omständigheter",d.v.s + 20°. Jag var ute och kollade batteriet på min 745-a nu på morronen (08:00 -4°), multimeter visade 12,42V. Jag har renoverad generator (ny regulator med kol och nya kullager) och nytt batteri (Biltema 12V 60Ah). Då har Volvon stått sedan c:a 11:00 i går förmiddag. Körde c:a 4 mil igår innan jag stängde av den. Sist jag kollade V (med motorn igång) så visade den 13,65V i cigg.uttaget (pratat om detta i en annan tråd) och 14,2V vid batteriet (kall motor, nystartad). Vi pratade spånningsfall i den tråden, någon hade köpt en voltmätare att sätta i cigg.uttaget och undrade varför den inte visade 14V.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V