Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev:Om vilospänningen är 12,05V på detta batteri så är det ingen vidare vilospänning alltså
Det har att göra med temperaturen också. Allt som skrivs här om detta gäller "normala omständigheter",d.v.s + 20°. Jag var ute och kollade batteriet på min 745-a nu på morronen (08:00 -4°), multimeter visade 12,42V. Jag har renoverad generator (ny regulator med kol och nya kullager) och nytt batteri (Biltema 12V 60Ah). Då har Volvon stått sedan c:a 11:00 i går förmiddag. Körde c:a 4 mil igår innan jag stängde av den. Sist jag kollade V (med motorn igång) så visade den 13,65V i cigg.uttaget (pratat om detta i en annan tråd) och 14,2V vid batteriet (kall motor, nystartad). Vi pratade spånningsfall i den tråden, någon hade köpt en voltmätare att sätta i cigg.uttaget och undrade varför den inte visade 14V.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Med batteriet inkopplat i bilen så var spänningen 12,9V. Med tändningen på utan att starta bilen (läge II) var spänningen i batteriet 12,42V. Med motorn igång så var spänningen nere på hela 12,21V. Det verkar alltså som batteriet inte laddas. Bör jag kolla kablar nu, eller?

Jag hittade denna lilla kabelstump liggandes i motorrummet bakom höger framlykta sett i färdriktningen. Ingen aning vad den hör till. Den kanske inte ens är till denna bil. Jag köpte bilen nyligen så jag har inte hållit på och fixat med något. Kan denna kabelstump ha någon betydelse? Kanske en jordkabel?

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Förmodligen en jordkabel (?) Hålet för ringkabelskon ser ut som 8 - 10 mm eller något liknande. Alltså en rejäl skruv. Ofta är det fäste för något annat i sådan sammanhang som man har använt som jordanslutning samtidigt. Så stora anslutningar har man normalt inte på spänningsmatning. Där brukar det vara M3, M4 eller M5 på sin höjd. Kabelskon, blå är avsedd för 2,5 kvadrat men den kabelstumpen som sitter där är högst 1,5 kvadrat. Möjligen ännu mindre? Dessutom ser den avsliten ut. Inte avklippt.

Kolla om du hittar någon blå sladdstump utan anslutning. Kontrollmät om det är någon spänning på den eller om den går till jord. För mig ger detta lite "vibbar" om att någon "glad amatör" har varit framme och kopplat på egen hand och efter egna idéer. Så utvidga ditt felsökande lite utanför enbart generatorn och laddkretsen. Du är i ett sådant läge hjälpt av ett kopplingsschema.
Användarvisningsbild
av Frrla
Ta och kolla ALLA jordpungterna nu om du inte gjort det.
de är:
Batteriskor, kablar och anslutningarna på startmotorn
jordflätan på ventilkåpan
alla anslutningar på generatorn
När du vet att dom är shysst utan ärg, rost och slitage, felet kvarstår måste man gå vidare. onödigt att göra allt annat först för att konstatera dålig kontakt i dessa kablar, som är grunden till hela elsystemet i bilen.

Har som sagt vart med om att lampan inte lyser fast generatorn inte laddar, eller laddar väldigt klent. minns inte exakt felet. men bytte generator utan skillnad iaf. tror det var något simpelt som dålig kontakt någonstans bara.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Ja kablen ser ablsolut ut att vara avsliten. Diametern på öglans insida är ungefär 8,5mm och själva kabelns diameter är ungefär 2,5mm, om det kan vara intressant att veta.

Ett kopplingschema har jag inte men kan förstå att det är väldigt bra att ha vid elfel. Var får jag tag i ett sådant schema?

Jag har dålig koll på hur och var allt kablage går men jag ska kolla så gott jag kan. Dessa bör inte vara så svåra att hitta. Tack båda två!
Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev:Ja kablen ser ablsolut ut att vara avsliten. Diametern på öglans insida är ungefär 8,5mm och själva kabelns diameter är ungefär 2,5mm, om det kan vara intressant att veta.
Ju mer information desto bättre. Undrar om det inte sitter en sådan kabel på min 745-a. den sitter i så fall bakom vänster strålkastare precis bakom jordanslutningarna. Kan sitta i fästet till kolkanistern (gula burken). Jag reagerade på att det ser ut som en "eftermonterad" jordkabel, men jag har inte kollat på vart den går. Jordkabeln till generatorn är ju blå, men den jag tror den är grövre och är säkert jordad på ett ställe närmare generatorn. Denna kabelsko är klämd med en "proffstång" så det är säkert gjort av ett "proffs", kanske något original eftermonterat tillbehör??? Yttertemp. mätare, extraljus, AC-kompressorn. Detta monterades ofta av återförsäljaren innan leverans.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Jag som är "lite yrkesskadad", 25 år i branschen, reagerar på att det sitter en 1 kvadrat kabel i en blå ringkabelsko. Det är inte en professionell montering, enligt mig. Visserligen klämd med en riktig tång, men dom går att köpa till överkomligt pris. Ca 300 kr.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Låter då lite skumt med den där kabelstumpen. Är säkert något eftermonterat. Vet inte om det har suttit extraljus på bilen men det skulle inte förvåna mig om det har gjort det så kabeln kanske hör dit.

Visst är detta rätt kopplingsschema? http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... 201988.pdf
På sida 13 finns charging cirquit.

Jag har inte hunnit kolla något ännu men ska göra det imorgon.
Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev:Visst är detta rätt kopplingsschema?
Kan tyvärr inte komma in på den länken (sitter på jobbet, och dom har spärrat vissa sidor) men enligt adressen verkar det vara rätt. "gnestakalle" brukar inte ha fel (han skriver här också ibland)
Snuddas skrev:vad jag kan få fram med multimeter så ligger batteriet på 11,8 när jag har bilen igång och 12.5 när bilen är avstängd.
testade byta generator från skroten (skulle varit testad) men det hjälpte inte.
Får svara här också eftersom ingen annan gjort det. Ingen av generatorerna laddar om multimetern visar som du skriver. Har ingen erfarenhet av Volvo 400 men en del av Franska bilar i övrigt och generatorer i synnerhet. Om du nu har en lös generator, leta upp en bilverkstad eller en bilelektrisk firma som har en provbänk och be dom prova den du har lös. Vissa generatorer har inbyggd regulator, vissa har en som sitter "vid sidan om". Har du en med regulatorn vid sidan om måste du ta den med så dom kan kolla den också. Dessa regulatorer försvann i princip helt under -90-talet (började försvinna i sluter på -70-talet) så jag tror du har den "inbyggda" modellen. Den inbyggda modellen ser ungefär ut så här, https://az666937.vo.msecnd.net/32/41a7d ... set=listX2 på en Bosch generator, men har du en fransk generator (Paris-Rhone??) kan den se ut så här http://img.tradera.net/images/050/21574 ... 469525.jpg En utanpåliggande regulator kan se ut så här http://www.franzoesische-klassiker-shop ... r_DS_3.jpg och sitter ofta på innerskärmen i närheten av generatorn. Följ kablarna från generatorn. Finns sådana som är helt inbyggda också, då är det svårt för en "lekman" att se om det är det. Man får då kolla på hur många kablar det går till/från generatorn.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Idag har jag fortsatt med felsökandet men det blev tyvärr inte så jättemycket gjort då mörkret snabbt föll och kylan höll på att ta kål på mig. Det är ett väldigt långt inlägg det här men läs gärna igenom hela och svara på så många frågor som möjligt så är jag oerhört tacksam.

Jag kollade alla kablar och de var ju inte superfina men enligt mig bör de duga. Jag kan dock ha fel. Ni får titta på bilderna nedan och hojta till om någon kabel eller kabelsko är kass. Jag ber om ursäkt om vissa bilder är lite halvdana. Även kabeln till startmotorn kollades och den såg bra ut tycker jag.

Bild

Bild

Speciellt jordflätan mellan ventilkåpan och chassit (tror jag) ser lite sliten ut men den bör väl duga?

Bild

Bild

Bild

I ett inlägg om att felsöka batteriladdningen (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=55115) står det att man ska koppla en testlampa eller en voltmeter mellan batteriets minuspol och den löstagna kabelskon. Visst funkar det med en vanlig multimeter? Jag provade med en multimeter och den visade spänning. Jag gjorde då som det det stod i inlägget som jag länkade till och kopplade bort kablarna till generatorn. Säkring nummer 8 till klockan drogs också som det står att man ska göra. Multimetern visade ändå spänning. Antingen kan det vara så att jag måste dra fler säkringar och hitta andra fel, eller så funkar det inte med en multimeter. Dock är jag väldigt osäker på om jag tog bort alla kablar. Är det bara de tre som syns på bilden nedan? Den med kontakten som sitter i generatorn tog jag bort efter att bilden togs.

Bild

Jag tycker att det ser ut som en blå kabel går på andra sidan generatorn och kanske sitter den kopplad i generatorn någonstans. Stämmer det? I sådana fall måste jag ta bort den också. Bilden nedan visar generatorns baksida och lite till vänster på bilden ser ni en blå kabel som försvinner in bakom klammern som håller kabelhärvan på plats. Är det muttern under denna klammer som håller fast den blå kabeln?

Bild

Jakten på att finna en kabel som har gått av och som hör till den lösa kabelskon som jag hittade häromdagen gav inget resultat. Däremot fann jag några andra kontakter som inte var inkopplade. De ligger bakom höger framlykta. Jag tror dock inte att de har något med problemet med batteriladdningen att göra men det är bäst att fråga ändå. På första bilden är det två lösa kontakter. Den ena syns tydligt medan den andra är till vänster om den första och jag lyser upp den med en ficklampa. Dessa är säkert till extraljus eller något sådant, eller har jag fel?

Bild

Bild

En övrig och möjligtvis lite dum fråga. Vad är det för rör som syns på bilden? Ska det vara helt öppet? Tänkte så att det inte är något som har lossnat. Gissar att det är kanske är ett luftintag av något slag, eller?

Bild

Nu till det mest spännande fyndet som jag gjorde (och som borde ha upptäckts tidigare)! Det låg en trasig drivrem lös i botten av motorutrymmet, under generatorn ungefär. Är det en gammal rem som någon har glömt att slänga eller saknas den på något ställe? På generatorns drivhjul ser det ut att finnas plats för två remmar men det sitter där bara en.

Bild

Bild

Bild

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]