Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är enkelt att testa om bilen har blivit uppdaterad men annan programvara, bara att ta fram ett stoppur och klocka några acc från olika hastigheter och jämföra med några trimsidor. Det man däremot inte får veta är vilken märke av program som sitter i.

Ingen märker att vår bil har 100hk extra mot orginal då den upplevs väldigt lugn och fin så länge man inte passerar första steget på gasen. Då börjar det röra på sig. Så kommer inte flagga att bilen har lite extra under huven när den säljs. Det får bli en trevlig överraskning till nästa ägare. Eller otrevlig om saker börjar att rasa... :lol:
Om jag förstått rätt så får man inte ut över 350
Hk ur T6 pga. turbogeometri så iom att själva motorn i T6 är väldig hållbar skulle jag inte vara rädd att köpa en chippad T6 medmindre den är modificerad med ny insugning, kolvar osv osv.

Har en kompis som har monterad en kompressor i en 330i med massor hk. Den har gått nu 24000 mil och brukar inte olja och går fantastisk.

Du kan ju göra et kompressionstest på motorn.
Min har Polestar och är besiktigad och har fortfarande originaleffekten i reg. beviset.

Det är inte bara effekten som ökas med Polestar, förutom effekt och vridmoment så växlar bilen mycket bättre, den ligger inte kvar och slirar så länge, den motorbromsar heller inte så mycket efter gasuppsläpp, växlarna skickas i snabbare och gasresponsen har ökats.

Mycket trevligare bil att köra förutom effektökninigen.
Desmodue skrev:Min har Polestar och är besiktigad och har fortfarande originaleffekten i reg. beviset.

Det är inte bara effekten som ökas med Polestar, förutom effekt och vridmoment så växlar bilen mycket bättre, den ligger inte kvar och slirar så länge, den motorbromsar heller inte så mycket efter gasuppsläpp, växlarna skickas i snabbare och gasresponsen har ökats.

Det var konstigt, effektuppgiften ska ändras efter du varit till bilprovningen. Ta kontakt med dem igen alt. transportstyrelsen.
Krollspell skrev:Det var konstigt, effektuppgiften ska ändras efter du varit till bilprovningen. Ta kontakt med dem igen alt. transportstyrelsen.
Det är väl inget som ändras av sig självt antar jag. Felkodsläsningen de gör är väl bara avseende avgasfelkoder. Jag tolkar det som att desmodue inte aktivt efterfrågade att få effektändringen inlagd.

Är det något krav på att ens göra det förresten, någon som vet? Eller om det har någon praktiskt betydelse om man struntar i det, om det nu kostar 600 kr som någon sa?
Schmoyoho skrev:
Krollspell skrev:Det var konstigt, effektuppgiften ska ändras efter du varit till bilprovningen. Ta kontakt med dem igen alt. transportstyrelsen.
Det är väl inget som ändras av sig självt antar jag. Felkodsläsningen de gör är väl bara avseende avgasfelkoder. Jag tolkar det som att desmodue inte aktivt efterfrågade att få effektändringen inlagd.

Är det något krav på att ens göra det förresten, någon som vet? Eller om det har någon praktiskt betydelse om man struntar i det, om det nu kostar 600 kr som någon sa?
Jag fattade som att han hade varit till bilprovningen med intyget, men missuppfattade nog det. Om man inte lämnar in det så kommer så klart ingen ändring att ske, bilprovningen kan inte se att bilen är trimmad.

Jag tror inte man behöver registrera det, men jag tror det kan vara positivt för vissa modeller att sälja dem med högre effekt.
Så upplevde jag intresset kring min T6:a, som för övrigt i princip var såld av min Volvohandlare innan jag ens hade lämnat in den. 3 (!) dagar efter att jag bytte in den hade nya ägaren hämtat ut den.
Krollspell skrev:
Desmodue skrev:Min har Polestar och är besiktigad och har fortfarande originaleffekten i reg. beviset.

Det var konstigt, effektuppgiften ska ändras efter du varit till bilprovningen. Ta kontakt med dem igen alt. transportstyrelsen.
Fast den går ju lika bra för det, jag har ju intyg från Polestar mm. Kostar det inget så tar jag med mig intyget i maj.
Desmodue skrev:
Krollspell skrev:

Fast den går ju lika bra för det, jag har ju intyg från Polestar mm. Kostar det inget så tar jag med mig intyget i maj.
Kostar då är en regbesiktning, räkna med 600:-.
Och visar du intyget med vad som gjorts och inte väljer betala för regbesiktning, vet inte vad de gör men en 2:a skulle nog en nitisk person kunna sätta.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]