Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Det känns ändå bra att det är 2000 milsintervall. Men man vill ju ändå ha en bra olja. Diskussionen biltema återkommer ju ständigt, men deras olja är väl rätt okej?
Användarvisningsbild
av frasse4
Biltemaolja litar jag fullt på, kört i många bilar, men de måste uppfylla klassningen som krävs till din motor.
Användarvisningsbild
av frasse4
milktrucker skrev:
frasse4 skrev:Beställ från Tyskland på Ebay. Går att komma ner runt 80 kr/l för Castrol. Frakten ligger runt 200 kr så det lönar sig att beställa typ 12 liter
om något är för billigt för att vara troligt så är det antagligen också det. Du kan aldrig bevisa att det verkligen är castrol i behållarna.
Om man kan köpa Castrol billigare än Q8 Oils i storpack så ska man dra öronen åt sig....
Såklart ska man vara kritisk till vad saker kostar, men det är inte direkt en firma som erbjuder detta. Vad ligger Q8 Oils storpack på i Tyskland då eftersom du verkar insatt?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Vi får nog reda ut lite olika begrepp känns det som.
OKQ8-olja tillverkas i stockholm av petrolia AB, som även tillverkar Agrols smörjmedel åt lantmännen/granngården.
Q8 Oil Är inte samma sak. Q8 oil är ett eget märke och har raffinaderi i Maasvlakte(stavning?) eller Europort i Rotterdam. De erbjuder så otroligt stort utbud av oljor och smörjmedel att AGROL och OKQ8´s egna oljor från petrolia framstår som små.

Till frasse och jojje62, jag har inte sett Q8 oil i tyska webshopar, men så har jag bara kollat i 2 st. Även om det inte står något bäst före-datum så står det ett tillverkningsdatum och s.k batch-nr. Mapodo hade tydligen skickat olja som var producerad flera år tillbaka i tiden.

Och till den så viktiga kvalitetsfrågan när det gäller olja. Det är svårt att jämföra kvalitet på olja då de uppfyller samma kravspec enligt ACEA och/eller API(amerikansk motsvarighet till ACEA)
Oljor har en hel del tillsatser, bl a ämnen för att göra oljan slitstark och stabil, att den ska kunna suga åt sig och hålla kvar partiklar och smuts samt att den innehåller ämnen som gör att den inte ska rinna av från metall och ämnen som ska minska friktion. En del av dessa ämnen är SAPS, eller sulfataska.
SAPS är skadligt för avgasrening, bl a trevägskat och partikelfilter, därför kräver många europeiska bilar low saps och de är ACEA C-klassade, men också klassade enligt BMW's egna standard BMW LL-04.

Jag jämförde 0W-30 A5/B5, som volvo föreskriver, från Mobil, Q8 och Castrol. det om skiljer dem åt är följande.
Castrol hade lägst densitet, dvs tunnast olja.
Q8 i mitten och tyngst var mobil.
När det gäller viskositeten vid 100*c(nära drifttemp) så var Castrols olja tunnast med 9,6. Q8 i mitten med 9,8 och Mobil tjockast med 10,0.
SAPS-innehållet var högst i Mobil med 1,4% och minst i Castrol med 1,1%. Q8 hade inget värde angivet, i stället är oljan speciellt framtagen till volvos nyare 5-, 6- och 8-cyl motorer och anpassad för att användas med turboladdning.

Jag hade ställt mig tveksam till mobil om det ska användas till en bil med partikelfilter(volvos dieslar har det) eller trevägskat pga att den innehåller mer sulfataska/saps än castrol.
I övrigt så smörjer en tjockare olja något bättre och rinner inte av kamaxlarna och andra delar lika fort och är därför att rekommendera rent generellt. Det visar att Mobil är en bra olja utan tvekan och hack i häl jagar Q8 och Castrol, även om det är små marginaler.
Det som är intressant är att Q8 oil hamnar mellan de 2 stora jättarna likt en kompromiss.
Varför förespråkar volvo den absolut tunnaste oljan?
Avtal från förr är en anledning, men kanske något så enkelt som att volvoverkstäderna får rabatt på olja av castrol genom att volvo förespråkar castrol i bild och text.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jerzykulig skrev:Jag kör biltemas helsyntet och har gjort så på alla mina bilar. Samma innehåll. Olika etiketter och olika priser.
Utan att lägga någon vikt i frågan om biltemas olja och kvalitet så måste jag säga att det är märkligt, för att inte säga mycket märkligt.
Biltemas billigaste 0W-30 A5/B5 kostar 100 kr per liter och då vet man inget om var oljan kommer i från eller vem som tillverkat den.
Q8 oil kostar 78 kr per liter och jag får produktblad med dess egenskaper samt jag vet att den är en av de största tillverkarna som gör den, jag vet var den är tillverkad och jag vet att den är speciellt framtagen till volvos motorer.

Biltema blir ju som att köpa grisen i säcken till ett ganska mycket högre pris, t o m lika dyrt som mobil och castrol.
Visserligen erbjuder biltema ett produkblad, men det är inga konkreta och fasta värden i tabellen så man vet inte var inom värdena oljan ligger. Enda anledningarna till att man inte anger fasta värden är:
1. Oljan är så skiftande kvalitet att det inte går att sätta ett värde på den.
2. Oljan kommer från olika tillverkare med olika värden.
Det som går att läsa ut är ett den innehåller 1,4% saps, dvs tillsatt sulfataska.
Användarvisningsbild
av Allinug
Sist jag köpte olja till 240:n så blev det Shell Ultra Helix inköpt på Ica Maxi för 299 kr för 4 liter.

På Volvo har de kört samma Castrol-olja till både 240n och v70n, så det verkar ju inte vara så noga...
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jojje62 skrev:Efter allt oljesnack blev jag nyfiken och gjorde en googling på 0w-20 oljan till VEA motorerna
och fick upp den här :-O)

http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... ti-1-liter

En snabb sökning så finns den på Ebay för 120:- och 148: hos Oljemagasinet
Hittar ingen 0W-20 på castrols websida, men helt klart försvinner smörjförmågan när oljan blir till vatten, eller snarare symaskinsolja.
Utvecklingen har gått till tunnare olja. Det började med 20W-50 eller singelgrade-oljor till gamla raggarbilar för att gå ner till 10W-40 på 80 och 90-talet. Sen kom 5W-40 till S70 och V70 fram till 99.
Redan 2000 började man använda 0W-30 A3/B4, olja till samma motor som tidigare hade en tjockare olja.
Jag har känslan av att vi inom kort kommer att få bilar som går på 0W-10 och 0W-15 inom några år, men det kommer med ett pris på både oljan och motorslitage.
av Niclas66
Idag är motorolja av mycket hög kvalitet oavsett märket.
Att en märkes olja är dyrare än ett mindre känt/annonserat märke säger bara en sak...reklam.
Lättast är att följa de specifikationer som biltillverkaren anger,exvis i intruktionsboken.
Att frångå dessa är dumdristigt och kan kosta många slantar i Slut ändan.
Det finns A1 oljor A3 oljor och A5 oljor.
A1 är en äldre version av dagens A5 och är främst avsedd för bränsle besparingar i motorer avsedda/tillverkade för användning av dessa typer av oljor.
A3 oljor har mer "skuvstabilitet" än A1/A5 oljorna och att slå i A1/A5 olja i en motor avsedd för A3 olja kan leda till motorskador i längden.
Om en olja är sk syntetolja eller "äkta syntetolja olja" går i regel att utläsa från säkerhets databladet punkt 13: Avfallshantering.
Mineralolja sorterar som detta.
Syntetolja som detta.
Vill man sin motor väl så byt filtret efter 750 mil,halva intervallet.
Men oftast är det gott nog efter 1500 mil eller under detta 1ggr/årligen.
Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

De får inte ta ut någon avgift nattet[…]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]