Jerzykulig skrev:Jag kör biltemas helsyntet och har gjort så på alla mina bilar. Samma innehåll. Olika etiketter och olika priser.
Utan att lägga någon vikt i frågan om biltemas olja och kvalitet så måste jag säga att det är märkligt, för att inte säga mycket märkligt.
Biltemas billigaste 0W-30 A5/B5 kostar 100 kr per liter och då vet man inget om var oljan kommer i från eller vem som tillverkat den.
Q8 oil kostar 78 kr per liter och jag får produktblad med dess egenskaper samt jag vet att den är en av de största tillverkarna som gör den, jag vet var den är tillverkad och jag vet att den är speciellt framtagen till volvos motorer.
Biltema blir ju som att köpa grisen i säcken till ett ganska mycket högre pris, t o m lika dyrt som mobil och castrol.
Visserligen erbjuder biltema ett produkblad, men det är inga konkreta och fasta värden i tabellen så man vet inte var inom värdena oljan ligger. Enda anledningarna till att man inte anger fasta värden är:
1. Oljan är så skiftande kvalitet att det inte går att sätta ett värde på den.
2. Oljan kommer från olika tillverkare med olika värden.
Det som går att läsa ut är ett den innehåller 1,4% saps, dvs tillsatt sulfataska.