Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är bättre att du tankar E85 först. Det löser upp gamla avlagringar, så då får du kanske byta igen. Det kan vara så att du gjort en "hastig" rörelse åt något håll (gas, broms, sväng) så vattnet kommit förbi och sugits in. Vattnet "håller ihop" i bensinen så det flyter omkring som en geleklump.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
ajjemen. ja jag tänkte att jag skulle ha filtret redo ifall jag måste byta lite hastigt. så jag inte blir ståendes med den några dagar bara pga det.

Mätte lamdasonden nu (har inte begripigt hur man skulle göra riktigt innan) och den visar .461 - .500 och någon gång ner till .230 så antar att det är ajöss med den vilket fall..
Ska försöka leta rätt på en begagnad och se om den fungerar bättre.

jag kopplade ur lamdan och lmm men de blev ingen skillnad när den höll på att jälkas.
av Franke
Jag har full förståelse för bilintresse som sådant, men jag bara undrar lite stilla varför du valt att jävlas med en 27 år gammal bil som gått nästan 40k? 240 kunde väll trilskas ganska bra även när de var i skick. Ganska kul att följa dock, men ärligt talat du måste fått bilen typ gratis? Kanske kan lägga upp en bild på skönheten?
Användarvisningsbild
av Frrla
ja fick den för 700 kr och den skall säljas till tjejens syster, så vill gärna få den hyfsat ok. vi har diskuterat en sån här bil länge och att jag ska försöka få den i så pass bra bruksskick som möjligt innan hon tar över den. för då skall jag inte röra en skruv på den sen.
har en bättre begagnad lamda nu som jag skall sätta i så får vi se om den slutar med småknycken den gör i vissa lägen.

ska ta lite bilder, så editerar inlägget snart ska ni få se att den är faktiskt ganska fin :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ja vart mä i ett par bilder också haha
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har sett betydligt sämre bilar (nyare) i trafik än denna. Jag tycker nog att denna 240 är att betrakta som ett fynd. En 245-a i detta skick kan säkert rulla många mil än. Viktigast är nog att se över bromsarna också. När du väl fått den att gå riktigt är det ju bra om det går att få stopp på den (D)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
De är inga rosthål någonstans eller att någon plåt är dålig heller.
Den har fått en liten smäll på främre balken som börjat rosta lite.

Skulle tro att bilen ser salt för första gången nu i vinter.
av Franke
Det har hänt en del på inredningssidan sedan 1988 kan man ju lungt konstatera. Men helt slut verkar den ju inte vara även om jag tycker att en bil som saknar typ antisladd abs mm är tveksamma som bruksbilar. Tycker att det är kul med gamla bilar, men att ha dem när det är halt osv är en säkerhetsfråga.
av Rådlös
Jag hade en 245 -92. Det var från början en leasingbil. Vi fick senare lösa in dom, om vi ville. På några av dessa satt radion fabriksmonterad nere vid växelspaken, som på din. "En händig" medarbetare tillverkade då en montageplåt och flyttade upp hela radion, med alla fästen etc. etc, högst upp i panelen. Det gick inte att se att det var ett enkelt garagejobb. Prylfacket som satt där uppe flyttade han ner i det tidigare radiofacket samtidigt. Också det blev proffsigt gjort med enkla medel. Om du inte gör det själv kan du ju tipsa näste ägare om att det är fullt möjligt. Eventuellt behövs en kabelklämtång, http://www.clasohlson.com/se/Kabelskota ... ft/36-3696 samt ett par skarvhylsor av rätt storlek.
-92 och -88 är i stort sett lika. Den nedre svarta dörrlisten lossande lika dant på min bil också och jag bad verkstaden popnita fast den. Det höll. Dom hade gjort ett par resultatlösa försök att limma fast den först. Det ser ut som en skruv på din bild, men en popnit, eller två döljs bättre i spåren på listen.
Användarvisningsbild
av Frrla
Tänkte bara se till att den är godkänd rent mekaniskt och svepa på olja överallt under + dörrar. Ska ge henne det tipset om hon vill ändra facken, men tror inte hon är den som bryr sig så speciellt mycket hur en bil ser ut eller fungerar.

Just nu och i flera år har hon delat på en 745 -87 med sin kille, å den är rostig, trasig å ful överallt, alltid tveksamma däck. så gissar att den här 245:an blir ett rejält lyft även om den är "out of date" rent säkerhetsmässigt och allt vad det heter. det blir vilket fall sprillans nya hakkapikka 8 på den i höst :)

ja kör ju mina 2 240is tidiga åttitalare året om. tjejen kör ena mestadels. bra däck å vettet i baksätet så är de inga problem :-/O/
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)