Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ER, jag köpte mig en Opel Astra GSi från 92 i höstas, ett avstannat ombyggnadsprojekt. Då hade den stått avställd i 10 år i en lada. Borde den ha straffbeskattats till skrot, eller var det bättre att jag fick ta mig an den? Nu är den i ordning och är besiktigad och skattad.

Vem bestämmer att en Mustang är en entusiastbil och att en Opel Astra inte kan va det?

Men visst, man skulle ju kunna tänka sig att registerhållningsavgiften var på några hundra istället för några tior. Man skulle kunna dra ner skatten i ungefär samma storleksordning så påverkar det inte bilar i trafik. Men 10kkr är ju lite att ta i.
bilar och fordon som bara står är synnerligen liten miljöbelastning i jämförelse med som rullar och besöker macken/laddstation och gör sina servicar regelbundet.

Så skall man ha miljöargument som skäl så skall man ta bort alla fordon som används i det dagliga livet just nu - för det är som som svinar ner mest - och det spelar ingen roll om det är elbil eller hybridbil - man väljer bara plats var miljöbelastningen sker.

Dom bilar som man inte anser är värda att 'spara' idag, är i samma status som man ansåg om Amazon, PV, opel ascona etc. och för att inte säga gamla bubblor etc. på 70- och 80-talet

se vad folk betalar för en gammal folkabuss eller en bubbla idag - dom var inte ens värda metallen på 70-talet - på samma sätt som man anser en Volvo 850 inte är värt något alls idag - kan vara värda hur mycket som helst om 20-30 år.
Nu får ni nog hålla vi oss till regskyltarna och dess vara och icke-vara. Miljöspåret får vi spara till annan tråd.
MartinS skrev:ER, jag köpte mig en Opel Astra GSi från 92 i höstas, ett avstannat ombyggnadsprojekt. Då hade den stått avställd i 10 år i en lada. Borde den ha straffbeskattats till skrot, eller var det bättre att jag fick ta mig an den? Nu är den i ordning och är besiktigad och skattad.

Vem bestämmer att en Mustang är en entusiastbil och att en Opel Astra inte kan va det?

Men visst, man skulle ju kunna tänka sig att registerhållningsavgiften var på några hundra istället för några tior. Man skulle kunna dra ner skatten i ungefär samma storleksordning så påverkar det inte bilar i trafik. Men 10kkr är ju lite att ta i.
Hur mycket får du för din Astra om du skulle sälja den? Inte många kronor då den på inget sätt är unik eller tillfört något till bilvärden då det är en bruks/slit och släng bil, ev. nån 18-åring/nostalgisk äldre herre betalar överpris pga GSi märkningen. Vore det en av få tillverkade Opel Lotus Omega är det nåt värd att bevaras och har faktiskt värde för fler utöver ägaren och fåtalet övriga.
En Mustang får man lite pengar för när man säljer, ju mera ovanlig och "matching numbers" ökar värdet liksom hur många av just den modellen som finns kvar och är inget man dagligen kör året om pga dess värde.
Tom. en till synes oansenlig Citroen DS19 är mera värd än en Opel Astra från 90 talet då den tillförde något till bilvärlden.
INGEN kommer gråta när det är tomt på Volvo 74x om 10 år på vägarna då det inte går att dra parallell med bubbla på 70-80 tal och 85x idag då den senare aldrig kommer få samma status om 20-30 år då den på inget sätt är lika och vi aldrig kommer se samma sug efter massproducerade bilar som renoverats som bubblan och andra banbrytande bilar och 85x är på inget sätt en unik bil annat än en riktig Volvo med fwd men idag inget man rycker till över att se när alla Volvo på ett eller annat sätt driver på framhjulen. Att sen varenda 740 som rullar är förstörd på ett eller annat sätt gör det inte bättre då ingen är originalskick utan antingen förfallen eller "stylad" till "bondracer" som släpar i backen, ingen är originalrenoverad enligt original spec. pga att det inte är värt det hela, pratar vi 780 så är det en helt annan femma.

Genom att låta det vara dyrare att ställa av på egen tomt/lada än att betala vad skrotning kostar så gör man alla en tjänst, minsta lilla som läcker ut förstör betydligt mera än att tanka en nyare bil i dagligt bruk då det krävs seriösa utgrävningar vid sanering av minsta oljespill som pågått under flertalet år pga läckande skrotbilar stått på samma plats i 5-10år+. Därför det inte kan skrotas bilar som förr utan utrustning och varför det skall kosta att låta skrotet samlas på hög.

Har man planer på att renovera så har man inte dussinet skrotbilar stående utomhus/i lada utan att bry sig om med brännässlor högt runt bilarna, man gör det pga att man är för snål att betala vad det kostar att bli av med den korrekt utöver att frigöra regnummer man av snålhet låser upp utan anledning. Därför det skall kosta betydligt mera att låta bli än att betala en mindre summa för att bli av med den.
Det här är också offtopic, men.
Det ä rinte svårare än att registerhållningsavgiften är typ 600kr året istället för 60kr på bilar som varit avställda mer än halva året. Alla skrot-horders tenderar nämligen att vara snåla och/eller inte ha pengar att betala det med.
Bygger man bil över säg tre års tid är det 1800kr, dvs inte ens en årsskatt på random äldre volvo/mb/bmw/audi.
Sen kan man använda registerhållningspengarna till en skrotningspremie, om det nu inte finns nåt annat svart hål att stoppa dom i.
Varför ska användningen av regnummer straffas? Man ska ju utöka antalet kombinationer genom att ändra utformningen. Någon skrev 26 miljoner kombinationer mot för dagens 12 miljoner. Mer än dubbelt så många alltså. För oss som redan har de gamla skyltarna innebär det ingen merkostnad, liksom att typsnittbytet för något år sedan inte innebar någon merkostnad eftersom de "gamla" skyltarna förblev giltiga.

Reg.nummerna är ju till för att användas. Knappast transportstyrlsens uppgift att avgöra värdet på en gammal veteranbil heller, ingen annans uppgift än ev spekulanter.
ER skrev:Genom att låta det vara dyrare att ställa av på egen tomt/lada än att betala vad skrotning kostar så gör man alla en tjänst,
Jag har en Supra mkIV TT som är i original/nyskick, nu hinner jag inte köra med den i sommar för jag renoverar huset. så de skulle alltså vara en tjänst för mig att tvinga mig att skrota den. :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]