- ons 11 mar 2015, 15:25
lennarte skrev:Nja, en rak Volvo sexa med dubbla turbo är ju inget jag rynkar på näsan åt där det samtidigt i min värld är roande att man idag via en omprogramering via bilens dator kan få ut mer effekt vilket verkade vara en avlägsen trevlig dröm när jag växte upp med bilar som hade dubbla su förgasare i sin sportigaste form.Men allt är ju relativt utifrån betraktarens ögon och omdöme.Även jag är väl ibland lite fin i kanten även om det med åren kommit en del ytrost på även den delen. :DPTV skrev:Och eftersom den nu tydligen inte anses vara trimmad så behövs ju därför ingen regbesiktning hellerRegbesiktning behövs så fort du ändrat något i din bil. Har du en bil före -76 gäller andra regler, och någon gång på -80-talet ändrades det igen. Från och med Helbilsgodkända bilar (började runt -98) är det i princip tvärstopp.PTV skrev:Vad jag misstänker i hela ämnet är att somliga är lite fina i kanten och tydligen har svårt att acceptera i denna digitalålder att om en bil inte fått sina mekaniska motor delar bytta så räknas det inte även om en rejäl effekthöjning har skett på digital vägJo så är det med mig i alla fall. Jag erkänner det gärna att jag tycker turbo är fusk. Kan man inte bygga en motor med effekt utan att sätta på en turbo så ska man inte bygga motorer. Sedan tycker jag att det har gått "hysteri" i hästkrafter. Vem har nytta av en familjebil med 240 hk. Och så kan du sätta i ett chip och få 330, nää, inte trim. Sedan blir det lite svårare. Om någon bygger om och renoverar en motor och kan "plocka ut" 500 hk ur t.ex en vitblock (som denna tråd egentligen handlade om) så är det en lite annan sak då får ju någon lägga ner en del arbete för att få alla saker att fungera tillsammans så att den blir körbar på ett bra sätt. Då kan jag godkänna att det monteras på en turbo, fast det tar emot lite att erkänna det. Men bara ship, aldrig. Och fin i kanten, aldrig i livet. Möjligen lite gammal :lol:-)
Mvh
Lennart
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.