I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av PTV
lennarte skrev:
PTV skrev:Och eftersom den nu tydligen inte anses vara trimmad så behövs ju därför ingen regbesiktning heller
Regbesiktning behövs så fort du ändrat något i din bil. Har du en bil före -76 gäller andra regler, och någon gång på -80-talet ändrades det igen. Från och med Helbilsgodkända bilar (började runt -98) är det i princip tvärstopp.
PTV skrev:Vad jag misstänker i hela ämnet är att somliga är lite fina i kanten och tydligen har svårt att acceptera i denna digitalålder att om en bil inte fått sina mekaniska motor delar bytta så räknas det inte även om en rejäl effekthöjning har skett på digital väg
Jo så är det med mig i alla fall. Jag erkänner det gärna att jag tycker turbo är fusk. Kan man inte bygga en motor med effekt utan att sätta på en turbo så ska man inte bygga motorer. Sedan tycker jag att det har gått "hysteri" i hästkrafter. Vem har nytta av en familjebil med 240 hk. Och så kan du sätta i ett chip och få 330, nää, inte trim. Sedan blir det lite svårare. Om någon bygger om och renoverar en motor och kan "plocka ut" 500 hk ur t.ex en vitblock (som denna tråd egentligen handlade om) så är det en lite annan sak då får ju någon lägga ner en del arbete för att få alla saker att fungera tillsammans så att den blir körbar på ett bra sätt. Då kan jag godkänna att det monteras på en turbo, fast det tar emot lite att erkänna det. Men bara ship, aldrig. Och fin i kanten, aldrig i livet. Möjligen lite gammal :lol: :-)-)

Mvh
Lennart
Nja, en rak Volvo sexa med dubbla turbo är ju inget jag rynkar på näsan åt där det samtidigt i min värld är roande att man idag via en omprogramering via bilens dator kan få ut mer effekt vilket verkade vara en avlägsen trevlig dröm när jag växte upp med bilar som hade dubbla su förgasare i sin sportigaste form.Men allt är ju relativt utifrån betraktarens ögon och omdöme.Även jag är väl ibland lite fin i kanten även om det med åren kommit en del ytrost på även den delen. :D
Lucif3r skrev:Har inte med att göra med att "vara fin i kanten", det har med att göra med att förstå vad ett chip GÖR, och då menar jag inte "ja den ökar lite laddtryck och lite bränsle", utan mer ingående än så.
Förstår man det så vet man vad det gör, och då klassar man det inte som ett trim. Ta och kika runt lite i hur mapparna ser ut i bilar, vilka parametrar som finns, vad alla parametrar gör osv osv.
Men trim eller ej, det är bara ett ord, och har absolut inte ett skit att göra med om du behöver regga eller inte. Du kan kalla det överklockning, hårddisk, banan eller äpple om du vill, det ändrar inte det faktum att du måste regga ändringen.

En råtrimmad sugis är f.ö riktigt coolt :-)-) Tyvärr är det ju så att trimma en motor utan turbo kostar desto mer, och när man lagt ner dom pengarna är det ju svårt att motstå att få ut ytterligare ~20% effekt genom att hänga på en turbo :P
Så vad är då definitionen av "trim" enligt dig? Hur du än vrider och vänder på det så måste du ändra i kalibreringen för att få tillgång till den effektökning som möjliggörs av spelrummet mellan nuvarande effektuttag och komponenternas begränsningar. I min värld innebär det att ändringar av kalibreringen = trim.
Lucif3r skrev:I min värld så är trim = hårdvara, programvaran OPTIMERAS sedan efter trimmet. Programvaran i sig är inget trim.
Okej så om jag byter turbo från en 13T till en 16T så har jag alltså trimmat bilen även fast jag inte fått någon mer effekt. Låter ju rimligt :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det här börjar ju bli löjligt...
Byter du från en 13t till en 16t så kommer hela bilens karaktär ändras, även om programvaran, laddet och allt annat är orginal.
13t och 16t beter sig helt olika, och i ditt exempel skulle bilen bli riktigt tråkig att köra(om vi talar om din 2.4t)...

Trim är inte byta delar på måfå(som ditt turbo-exempel), utan att anpassa ALLA delar med varandra. SEN, när ALL mekanik är matchat och fungerar, så optimerar man programvaran för den nya motorn.

edit: Du skulle f.ö. "vinna" effekt på att byta turbo till en 16t, då den jobbar i ett helt annat register än 13t. Så istället för att turbon jobbar där den ska så kommer den jobba där du redan har kraft ifrån motorn = uruselt bottendrag med ketchup effekt när du väl kommer upp i ~3.5k rpm.
av *pettson*
PTV skrev:Så då är med andra ord en chip trimmad bil på 50 hk + jämfört med originalet inget som anses vara trimmat och då inget man behöver regbesiktiga mm.Kan ju vara bra att veta eftersom jag alltid trott att varje form av ändring på en motor som nu 50 hk mer var tvunget att bokföras av myndigheterna via t ex en bilprovning när en effektökning från originalet tidigare i många år ansågs som trim oavsett hur det nu gått till.
Det står inte något i lagen om *trimning* Eftersom det inte är en teknisk term.
Det står däremot om effektökning. Det gäller både hk och vrid. Ibland kombinerat, ibland vilken av dom två som uppnås först.
såhär står att läsa i SFRO s tekniska handbok.
GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Jag säger inte att chip inte ger effektökning. Men tar du 285hk chippet till 850 så peakar dom flesta 280-290hk under en.. läs EN sekund. Sen dalar effekten ner till drygt 260hk på grund av värmeutvecklingen som ger ett för varmt avgas och för varm insugsluft och avsaknaden av bränsle, sen sjunker den faktiskt under sina 225 då kylvattnet går upp några grader, då vägrar styrdonet ställa fullt ladd. Vi pratar alltså om funktionen *overboost* som fanns på en viss *250hk*modell av 850. Fabriks såldes den som 250hk. Men gav 225.. utom när alla kriterier var uppfyllda, då gav den 250hk under 6 sekunder.

Tar vi då en motsvarande motor som ska ge samma effekt hela dagen så ser receptet annorlunda ut. Då räckte det inte med att höja laddtrycket. Där ska du genom din ombyggnad säkra motorns hållbarhet och du ska skapa dess karaktär genom att klämma ur ett så bra flöde ur bitarna som det går. Dvs topp, insug, avgasgrenrör, turbo, intercooler, slangar och rör och allt däremellan är bearbetat eller utbytt för att matcha.

Optimering av mjukvara för temporärt högre effektsiffror vs total ombyggnation för att alltid framöver ge önskad effekt.
Två helt olika saker. Två helt olika nivåer av kunskap och arbete. Det förekommer ibland att mjukvara optimeras mot en trimmad.
motor. Men oftast ersätts bränslestyrningen av en helt annan mer programmerbar där allt från början till slut optimeras mot den nya hårdvarusammansättningen. Inte ett spår av orginalet förutom utseendet brukar det bli kvar.
*Trim* räknas i min del av motorvärlden till en fullständig ombyggnation. Trimning utförs av någon som kvalificerar som motorbyggare.
Chipning/ temporär effektökning klarar precis vemsomhelst.
Bra skrivet "*pettson*", det stämmer nog med i alla fall dom flesta av oss tycker och tänker om detta. I alla fall dom av oss som "hållit på" med bilar under många år.
Lite onödigt vetande.
Den första turbobilen som såldes till (nästan) vanliga människor var inte Saab (-77) som många tror. Saab var först mer att reglera turbon just för som "*pettson*" skrev att effetkten skulle kunna "ta's ut" hela tiden. BMW (2002 -73) hade turbo före men utan reglering. Dom motorerna blev inte så gamla. Allra först var Oldsmobile F-85 Jetfire 1962. Chevrolet Corvair Monza i Spyder-utförande hade en luftkyld turboladdad boxer 6-a på 180 kh (12 år före Porsche), kom året efter. Dom blev ingen succé ens i USA. Lite onödigt vetande. Bilden kommer från http://www.faktoider.nu/turbo.html
Bilagor
turbo_jetfire_1962.jpg
1962 års Oldsmobil F-85 med turbo
turbo_jetfire_1962.jpg (39.66 KiB) Visad 6306 gånger
av PTV
På fråga 1 svarar jag : Så med andra ord så är inte en chip trimmad bil trimmad, har den turbo så är den möjligen halvtrimmad och har man inte hållt på med bilar under många år så fattar man inte vad trim är.För egen del så är fortfarande en chip trimmad bil ett trimmat fordon vilket firmor som bla "BSR" och "Its Fun" tydligt också skriver på sina webb sidor.

På fråga 2 svarar jag : Vill man sedan ha högre effekt i sin nuvarande turbo så hissar man upp effekten eller så monterar man en aktersnurra på det tidigare icke turboförsedda fordonet för att få upp effekten och ser glad ut så länge resten av denna motor håller ihop vilket då är också trim.

På fråga 3 svarar jag : Vill man sedan ha ut massor av effekt så bygger man om hela motorn och får på så vis ut ännu mer effekt vilket också är trim.

På fråga 4 svarar jag : Att det är lite tråkigt med mer än trettio års skuvande på hojar och bilar att läsa från självutnämnda proffs att har man inte skruvat på bilar under många år så vet man inte vad en trimmad bil är när jag sett unga förmågor vända ut och in på bla bilmotorer och fått ut hissnande resultat ... LOL.
PTV skrev:självutnämnda proffs
Då menar du inte mig i alla fall. Jag har papper på att jag är proffs och började jobba på bilverkstad hösten 1966. Och anser mig få tycka vad jag vill. Därmed inte sagt att alla måste hålla med.

Mvh
Lennart
Lucif3r skrev:Det här börjar ju bli löjligt...
Byter du från en 13t till en 16t så kommer hela bilens karaktär ändras, även om programvaran, laddet och allt annat är orginal.
13t och 16t beter sig helt olika, och i ditt exempel skulle bilen bli riktigt tråkig att köra(om vi talar om din 2.4t)...

Trim är inte byta delar på måfå(som ditt turbo-exempel), utan att anpassa ALLA delar med varandra. SEN, när ALL mekanik är matchat och fungerar, så optimerar man programvaran för den nya motorn.

edit: Du skulle f.ö. "vinna" effekt på att byta turbo till en 16t, då den jobbar i ett helt annat register än 13t. Så istället för att turbon jobbar där den ska så kommer den jobba där du redan har kraft ifrån motorn = uruselt bottendrag med ketchup effekt när du väl kommer upp i ~3.5k rpm.
16t är ju rätt lik en 13t storleksmässigt men den ska enligt uppgift flöda betydligt bättre, tror inte att det blir någon ketchup effekt med den ändringen och framförallt inte på så högt varvtal som du säger. 16t kan användas för att hålla nere avgastemperaturerna och ta ut högre effekt på högre varvtal där den mindre turbon istället mest genererar varmluft, både till avgas och insugsluften.

Frågan kvarstår dock varför skulle man vinna effekt utan att ändra kalibreringen om man monterar en "större" turbo som t.ex. 16t? Motorstyrningen försöker fortfarande nå sitt luftmassavärde och begärt värde ändras inte magiskt för att man byter turbo. Dock kommer orginaleffekten kunna nyttjas längre på grund av bättre flöde och lägre avgastemperaturer.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]