Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många firmor gör ingen inställning om inte alla komponenter är friska. Vilket de bör påtala vid inlämning av bilen.
Med glapp framvagn är det omöjligt att få en bra och stabil inställning, framförallt stabil, dvs bilen kan gå bra en stund för att sedan plötsligt "ställa om sig".

Ingen seriös firma gör en inställning om något glappar i framvagnen, eller bakvagnen för den delen(eftersom det är 4-hjulsinställning man gör på dessa bilar).
Haha tredje gången gillt! .... Eller?
Nu blev spindelleden bytt och en till inställning gjordes. Bilen drar nästan mer åt höger nu än innan. Fattar inte varför dom vägrar provköra bilen när den är inne på sin andra reklamation.

Pettsson, kan man se på värdena om subframen sitter snett? Och är det nåt jag kan mäta själv om den gör det? Dom sa när jag nämde det att värdena skulle va mycket mer fel om så var fallet...

https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... sp=sharing

Såhär ser det ut efter tredje hjulinställningen. Den drar åt höger...
Imorgon får jag väl kolla lufttrycket igen, se om det är något som inte stämmer.
av *pettson*
Aha.. se där ja.. kräv pengarna tillbaka, varenda spänn och gå till en firma med UTBILDAD personal.
För om dom tror att värdena skulle stå mer fel så vet dom inte vad dom gör..
Gör experimentet..
Ta en tändsticksask lägg den så den har plånet mot dej, dvs bredsidan.. tänk dej att det är subframen med hjul, askens ytterändar är ytterkant av hjulen.
Dom hjulen står nu perfekt rakt fram. Vrid nu asken 10-15 grader åt höger eller vänster.. är askens kanter oförändrade?
Svaret är ja. Dom går perfekt rakt fram, men bägge hjulen svänger just nu ändå åt ett håll..
Så toe är perfekt.. men eftersom hela axeln(subframen) svänger.. ja då drar det snett..

Det går att använda ett måttband med bilen upphissad. Mät från stora bulten i bakaxellänken på varje sida framåt mot två likvärdiga punkter på subframen. Det brukar handla om 8-10mm. Det brukar även synas på bussningarna att brickorna inte ligger rätt.
Du vet att den drar höger. Så subframen är alltså vriden åt höger isåfall. När du fått mått på det hela lossar du dom 4 bultarna lite och vrider det tillrätta med ett spett eller en kofot.
Tack för tipset Pettson!

Jag ringde verkstaden nu och berättade att det fortfarande var fel. Men utifrån hans värden kan han inte se att subframen är sne utan hänvisar hellre mig att byta plats på mina framdäck... Han sa att castern skulle va åt helvete om det var min subframe som var galen.

Tror jag ska åka och mäta själv på OK gör det, så man har nåt att trycka på med.

Men! Dom har faktiskt varit väldigt tillmötesgående och trevliga. Har än så länge inte betalat något mer förutom byte av spindelled (188kr), ja förutom tiden till besöken.

MVH!
av *pettson*
andreasw skrev:Tack för tipset Pettson!

Jag ringde verkstaden nu och berättade att det fortfarande var fel. Men utifrån hans värden kan han inte se att subframen är sne utan hänvisar hellre mig att byta plats på mina framdäck... Han sa att castern skulle va åt helvete om det var min subframe som var galen.

Tror jag ska åka och mäta själv på OK gör det, så man har nåt att trycka på med.

Men! Dom har faktiskt varit väldigt tillmötesgående och trevliga. Har än så länge inte betalat något mer förutom byte av spindelled (188kr), ja förutom tiden till besöken.

MVH!
Trevligt att han kunde någon av hjulvinklarna i alla fall?
Jodå.. men se castern är INOM tillåtet värde oavsett hur subframen står. Det är liksom inte 25cm den sitter fel. Möjligen 10-15mm.. Ska du få utslag på castern som syns då får man flytta mycket. Genom att använda dom gamla länkarmarna på en 850 och stoppa i eftermarknadsbussningar så flyttar man bägge länkarmarna ca 8mm bakåt. Det är ingen som ser på castern då den lätt är inom värde ändå.
Men säger han att det sitter rakt så kanske det gör så.
Men jag har ALDRIG NÅGONSIN varit med om att hjul slitit åt samma håll, så att det går spikrakt åt sidan vid inbromsning men inte vid körning.. dvs om det handlar om däcken.
Isåfall får du fundera på om bakbromsarna på bilen eller frambromsarna möjligen tar så otroligt ojämnt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
På tal om alu-länkarmarna, om man byter till dom, behöver man säga till hjulinställaren om det eller blir inställningen korrekt oavsett? Förutsatt att inställaren vet vad han gör då.

Spelar det förresten någon roll om man har genomgående bult eller 4 bultar på sina nuvarande armar om man vill byta till alu?

Sorry for hijacking :p tänkte bara passa på när dom ändå kom på tal
*pettson* skrev:
andreasw skrev:Tack för tipset Pettson!

MVH!
Trevligt att han kunde någon av hjulvinklarna i alla fall?
Jodå.. men se castern är INOM tillåtet värde oavsett hur subframen står. Det är liksom inte 25cm den sitter fel. Möjligen 10-15mm.. Ska du få utslag på castern som syns då får man flytta mycket. Genom att använda dom gamla länkarmarna på en 850 och stoppa i eftermarknadsbussningar så flyttar man bägge länkarmarna ca 8mm bakåt. Det är ingen som ser på castern då den lätt är inom värde ändå.
Men säger han att det sitter rakt så kanske det gör så.
Men jag har ALDRIG NÅGONSIN varit med om att hjul slitit åt samma håll, så att det går spikrakt åt sidan vid inbromsning men inte vid körning.. dvs om det handlar om däcken.
Isåfall får du fundera på om bakbromsarna på bilen eller frambromsarna möjligen tar så otroligt ojämnt.
Jag vet inte om jag förstår ditt andra stycke, men när jag bromsar går bilen rakt. Det är när jag släpper ratten bilen drar åthöger. Detta har uppkommit på både bomberade och "platta" vägar.
av MickeM
Hej.

Jag har faktiskt råkat ut för en liknande händelse.
Jag lämnade in bilen för hjulinställning efter bakvagnsbyte får några år sen. (Inte nuvarande Volvo)

Efter detta så drog bilen lätt åt vänster, med ratten lite snett, så jag åker tillbaka dagen efter och upplyser dom om bakläxan.
Dom mäter upp bilen igen (laser) och konstaterar att den är OK.
"Byt plats på framhjulen" säger mekanikern. "Du har inget rotationsbestämt däckmönster, så det är ofarligt".
Jag upplyser honom lite spydigt om att jag inte är född i förrgår, och påpekar att det inte är förknippat med seriös verksamhet att ge sådana idiottips till någon och därmed vägra erkänna fel i sin utrustning eller kompetens.
Jag räknar med att få ett mycket surt svar, men han flinar och säger: "testa och bli förvånad"
Jag åker därifrån med en rivstart och tänker att detta ska alla få veta om denna sk "märkesverkstad".
Samtidigt gnager det mig att "kan detta verkligen stämma......tänk om......."
I myyyyyycket stor hemlighet, byter jag plats på framhjulen mot mitt bättre vetande, och ta mig #$$@## går inte bilen klockrent.
Ratten alldeles rakt och den drar inte det minsta.

Jag har ingen annan förklaring än att nåt var galet med just dom däcken, (inte märkbart snedslitna) men varför den inte drog innan justeringen fattar jag inte.
Bilen gick tusentals mil efter detta i min ägo med flera olika däck, utan något problem.

Jag åkte inte tillbaka och erkände.....hrrrm.

Om någon skall testa detta efter att proffesionell hjulinställning misslyckats, så måste man vara 100% på att inte däcken skall rotera åt ett visst håll.
Vanligt på framförallt vinterdäck, men även på vissa sommardäck. Det är farligt med fel rotationsriktning på sådana däck.

Micke.
Användarvisningsbild
av Toy
MickeM skrev:Hej.

Jag har faktiskt råkat ut för en liknande händelse.
Jag lämnade in bilen för hjulinställning efter bakvagnsbyte får några år sen. (Inte nuvarande Volvo)

Efter detta så drog bilen lätt åt vänster, med ratten lite snett, så jag åker tillbaka dagen efter och upplyser dom om bakläxan.
Dom mäter upp bilen igen (laser) och konstaterar att den är OK.
"Byt plats på framhjulen" säger mekanikern. "Du har inget rotationsbestämt däckmönster, så det är ofarligt".
Jag upplyser honom lite spydigt om att jag inte är född i förrgår, och påpekar att det inte är förknippat med seriös verksamhet att ge sådana idiottips till någon och därmed vägra erkänna fel i sin utrustning eller kompetens.
Jag räknar med att få ett mycket surt svar, men han flinar och säger: "testa och bli förvånad"
Jag åker därifrån med en rivstart och tänker att detta ska alla få veta om denna sk "märkesverkstad".
Samtidigt gnager det mig att "kan detta verkligen stämma......tänk om......."
I myyyyyycket stor hemlighet, byter jag plats på framhjulen mot mitt bättre vetande, och ta mig #$$@## går inte bilen klockrent.
Ratten alldeles rakt och den drar inte det minsta.

Jag har ingen annan förklaring än att nåt var galet med just dom däcken, (inte märkbart snedslitna) men varför den inte drog innan justeringen fattar jag inte.
Bilen gick tusentals mil efter detta i min ägo med flera olika däck, utan något problem.

Jag åkte inte tillbaka och erkände.....hrrrm.

Om någon skall testa detta efter att proffesionell hjulinställning misslyckats, så måste man vara 100% på att inte däcken skall rotera åt ett visst håll.
Vanligt på framförallt vinterdäck, men även på vissa sommardäck. Det är farligt med fel rotationsriktning på sådana däck.

Micke.
Exakt samma fenomen har drabbat mig, även jag var skeptisk till att felet skulle försvinna vid sidbyte av framhjulen. Men klart förvånad kunde jag konstatera att problemet försvann efter skiftet. :)

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]