- tis 31 mar 2015, 18:44
Hej.
Jag har faktiskt råkat ut för en liknande händelse.
Jag lämnade in bilen för hjulinställning efter bakvagnsbyte får några år sen. (Inte nuvarande Volvo)
Efter detta så drog bilen lätt åt vänster, med ratten lite snett, så jag åker tillbaka dagen efter och upplyser dom om bakläxan.
Dom mäter upp bilen igen (laser) och konstaterar att den är OK.
"Byt plats på framhjulen" säger mekanikern. "Du har inget rotationsbestämt däckmönster, så det är ofarligt".
Jag upplyser honom lite spydigt om att jag inte är född i förrgår, och påpekar att det inte är förknippat med seriös verksamhet att ge sådana idiottips till någon och därmed vägra erkänna fel i sin utrustning eller kompetens.
Jag räknar med att få ett mycket surt svar, men han flinar och säger: "testa och bli förvånad"
Jag åker därifrån med en rivstart och tänker att detta ska alla få veta om denna sk "märkesverkstad".
Samtidigt gnager det mig att "kan detta verkligen stämma......tänk om......."
I myyyyyycket stor hemlighet, byter jag plats på framhjulen mot mitt bättre vetande, och ta mig #$$@## går inte bilen klockrent.
Ratten alldeles rakt och den drar inte det minsta.
Jag har ingen annan förklaring än att nåt var galet med just dom däcken, (inte märkbart snedslitna) men varför den inte drog innan justeringen fattar jag inte.
Bilen gick tusentals mil efter detta i min ägo med flera olika däck, utan något problem.
Jag åkte inte tillbaka och erkände.....hrrrm.
Om någon skall testa detta efter att proffesionell hjulinställning misslyckats, så måste man vara 100% på att inte däcken skall rotera åt ett visst håll.
Vanligt på framförallt vinterdäck, men även på vissa sommardäck. Det är farligt med fel rotationsriktning på sådana däck.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.