Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
*pettson* skrev:Nu är jag ingen designer av nåt slag. Jag tänker heller inte göra mej till och försöka dela upp reklamen och säga att jag förstår den...
För det enda den säger mej är att vi har det så jävla urgrått mörkt och trist i sverige att vi är lyckliga då vi har gjort en bil som lyset fungerar på och som går att köra på både asfalt och plogad snö..
Reklamen säger inte mej ett dyft om kvalitet eller säkerhet eller liknande. Förra reklamen sa precis lika lite... då var det jakt vinterkörning.. bada isvak.. egentligen det möjligen våra finska grannar är mer kända för än vi.
850 kördes utför ett stup för att sen se hur skadorna blev, för att bevisa att sverige kunde konstruera. Men så lär ingen vilja visa sin bil idag då den inte ska vara stenhård utan bli som ett russin för ingenting på utsidan...
Lessen.. men jag skulle inte ens fundera extra på att kika på en volvo om jag bara visste det jag såg i videon....
Men skulle du kika extra på en Fiat om du visste att du skulle köra i de landskap som du ser i videon? :D
Nu har du ju sett att en Volvo är designad att klara allt detta. För hur ofta brukar man köra utför stup? :shock:
av *pettson*
Nej Allinug..
Konstigt nog förväntar jag mej 2015 att en bil ska gå att använda säkert i alla väder.. och det utan reklam om det..
Det känns förmodligen pissigt att betala från 100.000 för en småbil och uppåt .. om den inte klarar våra årstider utan att det vore någon form av innovasion gjord senaste 10åren..
Att sen betala låt säga.. 300.000kr för en bil som är begränsad till att inte fungera i kyla.. eller normal snö? Nej det finns inte..

Skulle jag fundera på fiaten om den slog ner ifrån en klippa och fortfarande rullar? Ja det skulle jag. Man brukar inte åka utför en klippa i normalfallet men krockvåldet som blir motsvarar en rejäl krock. Alltid kul att veta utanför krocktesthallen hur en bil klarar sej.
Till och med reklam i den här varianten nedan tycker jag vore mer imponerande för att visa struktur och krockskydd.. än att filma en ny bil på landsväg som åker som vanligt. Inte för att jag finner det roligt att spöa en bil, utan för att jag inte finner det ett dugg berättande om bilen att visa våra landskap. Det känns som att MÖJLIGEN kina är imponerade av vår snö och vårat vildjursliv här.

Jag har ju tjatat i andra trådar om att 850 chassiet är extremt hårt och att det skiljer stort på hur skyddet är konstruerat idag.. Här är kanske en bättre fingervisning på det som inte testats av volvo i lab. Det är störbåge i bilen men den ska inte vara förstärkt i övrigt.

nedan volvo orginalreklam för 740

850
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Jag har ju tjatat i andra trådar om att 850 chassiet är extremt hårt och att det skiljer stort på hur skyddet är konstruerat idag.. Här är kanske en bättre fingervisning på det som inte testats av volvo i lab. Det är störbåge i bilen men den ska inte vara förstärkt i övrigt.

850

Sett den första filmen förut, det är ju rätt faktastikt hur 850'in faktiskt fortfarande rullar efter så många smällar.

Den andra 740-filmen var den jag menade :-)-)

Reklamer där bilarna behandlas extremt våldsamt och 'överlever' är bra reklam, då förstår ju vilken ärthjärna som helst att vid normal körning har man "inget att oroa sig för".
En reklam där testföraren knappt vågar köra över 30.... Nja, det ger inga bra signaler direkt...
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
*pettson* skrev:
Jag har ju tjatat i andra trådar om att 850 chassiet är extremt hårt och att det skiljer stort på hur skyddet är konstruerat idag.. Här är kanske en bättre fingervisning på det som inte testats av volvo i lab. Det är störbåge i bilen men den ska inte vara förstärkt i övrigt.

850
850 är en stabil sak. Otroligt hur många gamla 740 och 850 som rullar fortfarande. :-)-) vol:-) Håller våra nya Volvo-bilar lika länge?

Volvo har tyvärr värdelösa reklamfilmer nu, nu visar de aldrig bilarna. Förr, på 850 och 740 tiden så var det riktiga reklamer där man fick se bilen och vad den gick för. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Skönt att bättreförrmaffian kommer och ställer tråden tillrätta!
av *pettson*
crumpets skrev:Skönt att bättreförrmaffian kommer och ställer tråden tillrätta!
Skönt att det är tillåtet att vara moderator och ändå fälla syrliga kommentarer.. :roll:
Egentligen.. om du skrivit ärligt vad du upplever i inlägg.. så har du inte fattat nånting egentligen av vad iallfall jag menat.
Lite trist egentligen när man tänker på det..
Användarvisningsbild
av crumpets
Förstår inte varför du är så tjurig pettsson. Du och alla andra skribenter vet mycket väl att det krockvåld som uppstår när man gör rena publicitetstricks inte har något alls att göra med det som en bil upplever vid en verklig krock eftersom såväl riktningar, krafter och dessutom hur föremålet du krockar med reagerar är fullkomligt olika.
Att då komma in i tråden och säga att reklamen var bättre förr för att man lärde sig hur krocksäker bilen var är ju uppenbarligen bara på skoj, om du tycker det är ett så allvarligt övertramp mot reglerna att som mod kalla såna kommentarer för bättreförrmaffian så är du välkommen att ta upp det med Admin som är fri att ta ifrån mig den rollen i så fall.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Visst borde väl t.ex en nyare volvo hålla betydligt bättre än en gammal 850 och krocka med och vara mycket säkrare bil! Tillhör inte bättreförrmaffian men nu får Volvo ta och lägga ner sina fjantiga reklamfilmer nu börjar jag tröttna på dom. Särskilt den senaste reklamfilmen. Det är dags att Volvo börja visa bilen i sina reklamfilmer ordentligt, och inte bara en sekund hit & dit i en flera minuter lång video!
av Linqid
simonhalmstad skrev:Visst borde väl t.ex en nyare volvo hålla betydligt bättre än en gammal 850 och krocka med och vara mycket säkrare bil! Tillhör inte bättreförrmaffian men nu får Volvo ta och lägga ner sina fjantiga reklamfilmer nu börjar jag tröttna på dom. Särskilt den senaste reklamfilmen. Det är dags att Volvo börja visa bilen i sina reklamfilmer ordentligt, och inte bara en sekund hit & dit i en flera minuter lång video!
Reklamfilmerna ger ju helt uppenbart valuta för pengarna med tanke på hur mycket de diskuteras på forum, länkas på Facebook (av folk som knappt vet vad en bil är), skrivs om av Aftonbladet, och så vidare. I dag gäller det att sticka ut och synas, och det har man lyckats med. Reklamvärdet i kronor räknat är skyhögt. En bil som rullar fram och tillbaka intresserar inte den stora massan, det är bara en bil.

GP länkade till deras artikel om filmen på deras Facebook-sida och kommentarerna där var överväldigande positiva, med stor andel kvinnor som kommenterade! Hur ofta ser man medelålders kvinnor diskutera bilreklam på internet?

Jag ger tummen upp! :-)-)
av *pettson*
crumpets skrev:Förstår inte varför du är så tjurig pettsson. Du och alla andra skribenter vet mycket väl att det krockvåld som uppstår när man gör rena publicitetstricks inte har något alls att göra med det som en bil upplever vid en verklig krock eftersom såväl riktningar, krafter och dessutom hur föremålet du krockar med reagerar är fullkomligt olika.
Att då komma in i tråden och säga att reklamen var bättre förr för att man lärde sig hur krocksäker bilen var är ju uppenbarligen bara på skoj, om du tycker det är ett så allvarligt övertramp mot reglerna att som mod kalla såna kommentarer för bättreförrmaffian så är du välkommen att ta upp det med Admin som är fri att ta ifrån mig den rollen i så fall.
Jag kräver inte att folk förstår mej..
Men jag kräver att vi talar om samma sak om jag ska ta kritik. Helt klart har du inte förstått vitsen med vad jag sa.
Jag har jobbat med krockskador och jobbat tätt intill peugeot och vag samt volvo. Jag har full koll på verklighet och fiction.
Volvo slog sin 850 i backen för att visa hur stabil den var. Det krävs 20tons kraft för att flytta ett fjäderben. Riktbänkstillverkaren car o liner fick utveckla nya verktyg för att kunna rikta bilen ifråga. Det var en milstolpe i teknikhistoria. DÅ gick skyddet ut på att vara så stum som möjligt. Någon halvfrontskollission fanns inte i testerna. Nåt produktfusk var det inte tal om vid inspelningen. Den klarade den typen av stryk. Alla åren med samma chassie har dessutom visat att det är stabilt vid olyckor.
Idag fungerar krockskyddet på annat sätt. Därför vore det inte så bra att visa sin bil bli ett russin. Det imponerar inte även om det är helt korrekt. Idag ska en bil bli ett russin för att minska krockvåldet.

Men vill jag berätta att det var bättre förr? Ja... REKLAMEN.. den sa nånting om bilen. Till och med 1950 års reklam om diverse bilar säger nåt om just bilen. Även om reklamen sa att det var servostyrning och att den drog 3 liter milen så sa den något om produkten.
Berätta vad snö säger om en volvo? Mörker då? Kyla? Eller isvak o zlatan i den förra? Jakt i snön?
Eller.. en känd artist.. vad säger det om märket? Inte ett jota egentligen... det enda som JAG tycker framkommit är att vi har det halt mörkt och jävligt..kanske kineserna imponeras av natur och miljö o vill köpa en bil dom tror är byggd under extrema förhållanden för en stadsbo. Det finns redan folk som tror vi är moderlandet till isbjörnarna, och det är MIN tolkning.. hur jag tar det, gäller när jag tittar.. DIN tolkning när du tittar. Freddas tolkning när han tittar. Andras tolkning hos andra
I mina ögon hade det varit en riktigt bra reklam hade vi förmodligen pekat på ungefär samma saker som vi fastnat för.. hade den varit suverän hade vi alla varit sugna på just den volvon.. så blev det inte i mitt och andras fall.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]