Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JE Jr skrev:Ingen som läser vad jag skriver eller? :D
Det där får du utveckla lite. Om du syftar på ditt inlägg överst på denna sida så ändras miljöbilsdefinitionen till att gälla 111g CO2/km för bilar inregistrerade efter 1/1 2015 från tidigare 117g CO2/km. Så har åtminstone jag tolkat det.
JE Jr skrev:Ingen som läser vad jag skriver eller? :D
Jag får nog lov att hålla med dig. Jag inte hittar några bevis i de länkar som postats hittills om att själva miljöbilsdefinitionen skulle ha ändrats. Jag tolkar det hela enligt följande:

I länken som postades i första inlägget...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ari-2015-/
...beskrivs bland annat att man från 1 jan 2015 börjar ta ut "koldioxidbeloppet" (22 kr mot tidigare 20 kr) från 111 g/km istället för 117 g/km, vilket leder till höjd fordonsskatt för en del miljöklassade bilar men det förändrar ju inte själva miljöbilsdefinitionen. Även miljöbilar har ju en definierad fordonsskatt, även om den inte behöver betalas under de 5 första åren. Utöver det var det några andra förändringar som leder till höjd fordonsskatt, men den femåriga skattebefrielsen påverkas inte utan baseras fortsatt på den beräkning där bilens tjänstevikt ingår:

Gränsvärde för miljöbil i koldioxid [g/km] för bilar som drivs av diesel/bensin: 95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)
Ref: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... befrielse/

Därmed kvarstår alltså miljöbilsdefinitionen men fordonsskatten höjs, vilket påverkar den som ska betala skatt efter skattebefrielsen (5 år) alternativt inte har en miljöklassad bil. Right?
Det där stämmer nog vid noggrannare eftertanke. Det förra var en tankevurpa från mig. Det är ju inte en "fast" CO-gräns som reglerar miljöbildefinitionen sedan något år tillbaka :oops:
Jag kör också diesel och tycker jag är underbeskattad... Så mkt miljöbil blir det inte av en diesel... Även om den är skapligt snål.
rosenlorden skrev:Mmm, irriterande, men när Miljöpartiet är med och leker måste man inse att det blir så här. Helst ska vägarna bort och folket bo i skogen framför en brasa, som givetvis inte har utsläpp. Industri behövs väl inte!? :roll:
+1 :-)-)
Axan skrev:
rosenlorden skrev:Mmm, irriterande, men när Miljöpartiet är med och leker måste man inse att det blir så här. Helst ska vägarna bort och folket bo i skogen framför en brasa, som givetvis inte har utsläpp. Industri behövs väl inte!? :roll:
Jag börjar bli jävligt trött på detta land. Höga inkomstskatter, höjd fordonsskatt, höjd trängselskatt. När ska det ta stopp?
När vi säger ifrån??

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]