JE Jr skrev:Ingen som läser vad jag skriver eller? :D
Jag får nog lov att hålla med dig. Jag inte hittar några bevis i de länkar som postats hittills om att själva miljöbilsdefinitionen skulle ha ändrats. Jag tolkar det hela enligt följande:
I länken som postades i första inlägget...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ari-2015-/
...beskrivs bland annat att man från 1 jan 2015 börjar ta ut "koldioxidbeloppet" (22 kr mot tidigare 20 kr) från 111 g/km istället för 117 g/km, vilket leder till höjd fordonsskatt för en del miljöklassade bilar men det förändrar ju inte själva miljöbilsdefinitionen. Även miljöbilar har ju en definierad fordonsskatt, även om den inte behöver betalas under de 5 första åren. Utöver det var det några andra förändringar som leder till höjd fordonsskatt, men den femåriga skattebefrielsen påverkas inte utan baseras fortsatt på den beräkning där bilens tjänstevikt ingår:
Gränsvärde för miljöbil i koldioxid [g/km] för bilar som drivs av diesel/bensin: 95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)
Ref:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... befrielse/
Därmed kvarstår alltså miljöbilsdefinitionen men fordonsskatten höjs, vilket påverkar den som ska betala skatt efter skattebefrielsen (5 år) alternativt inte har en miljöklassad bil. Right?