Jag kan berätta för dig lite om limpistol och kretskort.
Jag har jobbat på en större elektronikindustri och en tid höll jag på med modifiering och reparation av kretskort. Man skulle ofta lägga till funktioner och nya ledningsbanor. Då var det virtråd som gällde. Alltså en isolerad enkelledare 0,25 kvadrat. Den kunde ju inte sitta löst hur som helst på kretskortet, utan måste limmas mot kortet. Vi prövade just med smältlim, men det var inte bra. Epoxylim var det enda som någorlunda motsvarade kraven och förväntningarna. Man fick skära maskeringstejp i 3 - 4 millimeter breda remsor och fixera dom nya trådarna. Sedan duttade man epoxylim på tråden på någorlunda avstånd och framförallt i hörn och krökar. Det här tog ju tid och epoxyn skulle härda etc. etc.
Av en händelse råkade jag se det här:
http://www.stanleysupplyservices.com/lo ... /p/121-315
Det finns tydligen i flera varianter, så det är inte säkert att det var exakt det här, men snarlikt. Hursomhelst det är ett lim där man först stryker på limmet. Sedan sprutar man på en härdare med en liten pumpsprayflaska. På några sekunder hade limmet härdat.
Jag gjorde ett sådant här arbetsförbättringsförslag med det limmet. Förslaget gick igenom och jag fick en inte obetydlig belöning. Sedan köptes det in och delades ut på olika produktionsavdelningar. Naturligtvis fick jag själv hämta ut en förpackning. Det var bara det att den här härdaren var inte det trevligaste att jobba med. Ångorna gav mig en fruktansvärd huvudvärk. Det kändes som om jag hade satt huvudet i ett skruvstäd och dragit åt! :evil: :-O)
Så jag återgick till epoxylim i stället. Det fungerade bättre, men det fick ta sin tid.
Nu framgår det att Mb18S också jobbar med elektronik, så du kanske är bevandrad med sådant här sedan tidigare? Men för övriga kan det kanske vara intressant att läsa?
Och virtråd, kan vi förklara för dom som eventuellt inte visste, att virning är en metod att kontaktera elektronik utan lödning eller skruvar etc. etc. Man virar, med ett speciellt verktyg, tråden runt ett stift. Detta är vanligt i prov- och testsammanhang av små produktionsserier. Men förekommer också i stora serier med elektronik.