Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mb18s
Är det någon som har några tips på hur man kan koppla bränsle tillförseln? De är en FK/insprut i bilen så på tillförseln blir nog inte så bra, däremot funderar jag på returen. Hur fungerar pumpen? motar den eller kommer returbränslet tryckas in i bensinvärmaren? Kan en ide vara att bygga en catch tank på bränslereturen så den fylls upp varje gång man kör med bilen? Har ingen jätte lust att dra en slang ända bak och sedan borra hål i armaturen och sätta ner extra rör m.m. :roll:
Extratank kommer fungera prima, så får man göra på vissa nya bilar då man varken kommer åt armaturen ovanifrån eller underifrån och tanken ej går att ta ner innom rimlig tid. 1L är lagom volym, dock är det ju nästan mer jobb med extratank än att montera ett dykrör.

Direkt på returen fungerar oxå, dock kommer värmaren bara fungera om du har mer än 3/4 i tanken, iallafall så var det så i min 945 -98 turbo
Jag kan berätta för dig lite om limpistol och kretskort.
Jag har jobbat på en större elektronikindustri och en tid höll jag på med modifiering och reparation av kretskort. Man skulle ofta lägga till funktioner och nya ledningsbanor. Då var det virtråd som gällde. Alltså en isolerad enkelledare 0,25 kvadrat. Den kunde ju inte sitta löst hur som helst på kretskortet, utan måste limmas mot kortet. Vi prövade just med smältlim, men det var inte bra. Epoxylim var det enda som någorlunda motsvarade kraven och förväntningarna. Man fick skära maskeringstejp i 3 - 4 millimeter breda remsor och fixera dom nya trådarna. Sedan duttade man epoxylim på tråden på någorlunda avstånd och framförallt i hörn och krökar. Det här tog ju tid och epoxyn skulle härda etc. etc.
Av en händelse råkade jag se det här: http://www.stanleysupplyservices.com/lo ... /p/121-315
Det finns tydligen i flera varianter, så det är inte säkert att det var exakt det här, men snarlikt. Hursomhelst det är ett lim där man först stryker på limmet. Sedan sprutar man på en härdare med en liten pumpsprayflaska. På några sekunder hade limmet härdat.
Jag gjorde ett sådant här arbetsförbättringsförslag med det limmet. Förslaget gick igenom och jag fick en inte obetydlig belöning. Sedan köptes det in och delades ut på olika produktionsavdelningar. Naturligtvis fick jag själv hämta ut en förpackning. Det var bara det att den här härdaren var inte det trevligaste att jobba med. Ångorna gav mig en fruktansvärd huvudvärk. Det kändes som om jag hade satt huvudet i ett skruvstäd och dragit åt! :evil: :-O)
Så jag återgick till epoxylim i stället. Det fungerade bättre, men det fick ta sin tid.
Nu framgår det att Mb18S också jobbar med elektronik, så du kanske är bevandrad med sådant här sedan tidigare? Men för övriga kan det kanske vara intressant att läsa?
Och virtråd, kan vi förklara för dom som eventuellt inte visste, att virning är en metod att kontaktera elektronik utan lödning eller skruvar etc. etc. Man virar, med ett speciellt verktyg, tråden runt ett stift. Detta är vanligt i prov- och testsammanhang av små produktionsserier. Men förekommer också i stora serier med elektronik.
Har en nästan komplett bensinvämare med tidur liggandes i garaget som jag hade tänkt att montera i det närmaste på min Volvo 940.
Saknar eventuellt några småsaker. Hoppas att Volvo har sakerna i så fall.

Då jag inte har plockat ur sakerna i någon skrotad bil själv, så är jag lite fundersam över hur allt skall sitta.
Har letat efter en monteringsanvisning men ej hittat.

Frågade även den hjälpsamma personalen på Volvo, men de kunde tyvärr inte hjälpa mig.

Det närmsta jag har kommit är en monteringsanvisning till 240, samt hur man plockar isär själva värmaren.

Någon som kanske har en bra lösning?
Den här länken finns i avdelningen Tips och frågor (kanske heter något annat? :shock: )
http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf
Det framgår inte var du bäst monterar din värmare, men en hel del annat. Dessvärre är inte kopplingsschemat i början läsbart, men det återkommer i delar längre ner i texten. Jag har haft en 245 -92 med en sådan värmare och den satt till höger om motorn i den. Troligtvis är det något liknade för dig. Vi lämnar det vidare till dom som vet.
lindwood skrev:.

Någon som kanske har en bra lösning?
Om det är en bil utan turbo så brukar värmarkroppen sitts på högerhjulhus vid grenröret, lutad med avgassidan nedåt ca 20grader så eventuela bensinångor rinner ut. Och vattenanslutningarna uppåt!!

Vattenpumpen brukar sitta på höger rambalk nedanför värmarkroppen.

Bränslepumpen på vänster rambalk inne vid torpeden.

Styrboxen ska sitta med kontakterna nedåt så den inte fylls med vatten. Mins inte om det var på vänster eller höger hjulhus men i framkant.

Avluftningen på slangarnas högsta punkt.

länk med lite bilder.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=24
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]