- ons 22 okt 2014, 15:12
#910436
Antar man att man får punktering en gång var femte år, att man har en normal bil med körsträcka 1500 mil/år, att förbrukningen ökar proportionellt mot lasten (vilket nog är aningen pessimistiskt), så får man att den extra mängden bränsle som förbrukas pga reservdäcket är ungefär vad en bärgningsbil kan tänkas dra när den hämtar en, en gång var femte år.
Men nu var ju inte alternativen reservdäck eller bärgning, utan reservdäck eller punkteringssats. Kanske sparar man då lite bränsle med punkteringssatsen om man bara behöver bärgning varannan eller var tredje punktering. Kanske får man inte heller punka så ofta som vart femte år?
Och den som vet med sig att han/hon inte klarar att byta hjulet själv tjänar ju på att lämna reservdäcket hemma.
Funk skrev: Globalt sett så handlar det om riktigt stora besparingar i miljö att inte köra runt med 5kg - 10kg ballast som de allra flesta faktiskt aldrig använder. Tänk också på att det saknas "fälgkors" och domkraft.Man kan överslagsräkna lite. Resultatet hänger såklart mycket på hur ofta man får punktering.
/Thomas
Antar man att man får punktering en gång var femte år, att man har en normal bil med körsträcka 1500 mil/år, att förbrukningen ökar proportionellt mot lasten (vilket nog är aningen pessimistiskt), så får man att den extra mängden bränsle som förbrukas pga reservdäcket är ungefär vad en bärgningsbil kan tänkas dra när den hämtar en, en gång var femte år.
Men nu var ju inte alternativen reservdäck eller bärgning, utan reservdäck eller punkteringssats. Kanske sparar man då lite bränsle med punkteringssatsen om man bara behöver bärgning varannan eller var tredje punktering. Kanske får man inte heller punka så ofta som vart femte år?
Och den som vet med sig att han/hon inte klarar att byta hjulet själv tjänar ju på att lämna reservdäcket hemma.