Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Funk skrev: Globalt sett så handlar det om riktigt stora besparingar i miljö att inte köra runt med 5kg - 10kg ballast som de allra flesta faktiskt aldrig använder. Tänk också på att det saknas "fälgkors" och domkraft.
/Thomas
Man kan överslagsräkna lite. Resultatet hänger såklart mycket på hur ofta man får punktering.

Antar man att man får punktering en gång var femte år, att man har en normal bil med körsträcka 1500 mil/år, att förbrukningen ökar proportionellt mot lasten (vilket nog är aningen pessimistiskt), så får man att den extra mängden bränsle som förbrukas pga reservdäcket är ungefär vad en bärgningsbil kan tänkas dra när den hämtar en, en gång var femte år.

Men nu var ju inte alternativen reservdäck eller bärgning, utan reservdäck eller punkteringssats. Kanske sparar man då lite bränsle med punkteringssatsen om man bara behöver bärgning varannan eller var tredje punktering. Kanske får man inte heller punka så ofta som vart femte år?

Och den som vet med sig att han/hon inte klarar att byta hjulet själv tjänar ju på att lämna reservdäcket hemma.
Användarvisningsbild
av Perc
Lövet skrev:En annan sak på BMW som har RFT hjul som är gjorda för att få punktering och hålla ihop att bifoga punkteringssats men Volvo har ju vanliga däck. Min har dock nödhjul ändå vilket var tillval för nån tusenlapp. Tack första ägare för att du var vettig!
Alla biltester skäller ju på att runflatdäcken sabbar komforten. Och hur långt kan du köra på ett punkterat runflat (i max 60 eller vad det är) innan det är skit kvar av det?
P210 skrev:Den låg på vägen och var avbruten innan den hamnade i mitt däck, så den sitter max 2cm in i däcket på bilden, men jag undrade ändå hur framdäcket (körde förmodligen över den) kunde få den att lyfta och flippa in i så perfekt vinkel i bakhjulet...
Jag lyckades med exakt samma manöver med Sierran jag hade för många år sen. En bit flatjärn som dock inte var kvar i däcket utan den hade fastnat i stänklappen på samma vis som den fastnade i däcket för dig. Skulle sett ganska dum ut om jag hade haft lagningssats i den situationen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
P210 skrev:
Den där filen ser ut som något satt dit med flit.
Den låg på vägen och var avbruten innan den hamnade i mitt däck, så den sitter max 2cm in i däcket på bilden, men jag undrade ändå hur framdäcket (körde förmodligen över den) kunde få den att lyfta och flippa in i så perfekt vinkel i bakhjulet...
Det är en klassiker... skräp ligger på vägen. skruv, spikar, filar, bultar , plåtbitar, you name it.... främre hjulet rullar över utan problem men skräpet hoppar till och ställer sig upp när bakrehjulet passerar, funkar både på personbilar och boggi :-(O)
av Lövet
Perc skrev:Alla biltester skäller ju på att runflatdäcken sabbar komforten. Och hur långt kan du köra på ett punkterat runflat (i max 60 eller vad det är) innan det är skit kvar av det?
Komforten är klart bättre numera. Fortfarande sämre än vanliga däck dock.

Det finns ett krav för att få godkännas som RFT som ligger runt 300km. Sen beror det nog på hur skadat det är. Har man fått en fil i slitbanan är det nog kört ändå.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Inte ok med rep på runflat heller. (Eller var förr iaf) dvs punktering av däcket=byte)

Själv gillar jag inte riktigt lagningskitet. Det är liksom inte helt bra när slitbanan ligger i diket och stommen sitter på fälgen. Men att ha en kompressor i bilen är guld värt dock. Haf kompletterat min bil med ett dragskaft och ett reservhjul (förutom repkitet)
Trådskaparen här.

Att installera ett reservdäck i V50 förberedd för reparationssats är inte det lättaste.

Så här ser det ut:

Bild

Förvaringsinsatsen borta:

Bild

I mitten där får INTE ett original nödhjul plats på höjden. (Hjulet kommer från en V50 D5 -10). Det fattas 1,5-2 cm.

Man kan man se en skarv (rött) som tyder på att det är en lucka man lagt på själva baljan.

Närbild på skarv:

Bild

Grejen är att den omkringliggande frigoliten, som måste friläggas för att lyfta på det som ser ut som en lucka, inte går att ta bort med mindre att man river hela bagageinredningen. Frigoliten är inkilad runt om i panelerna.

Det här suger verkligen. Om jag kommer under "luckan/locket" vet jag inte ens hur det ser ut där under, eftersom det definitivt inte är förberett för att man skall konvertera från reparationssatsbestyckad bil till nödhjulbestyckad - då hade man inte gjort det så krångligt.

Jag river inte ned ett helt bagage på egen hand, men har någon en aning om hur mycket arbete det är för en mekaniker i tid? Kanske skiter jag i det helt. Bilen får helt enkelt bärgas vid förstört däck, vägassstansen får ta extrakostnaden i alla fall under de tio år jag har Volvos assistans som man får via service på volvoauktoriserade verkstäder. Men jag tycker det är SKIT!
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
StringerBell skrev:Att installera ett reservdäck i V50 förberedd för reparationssats är inte det lättaste.
/.../
Det här suger verkligen. Om jag kommer under "luckan/locket" vet jag inte ens hur det ser ut där under, eftersom det definitivt inte är förberett för att man skall konvertera från reparationssatsbestyckad bil till nödhjulbestyckad - då hade man inte gjort det så krångligt.
Vad dumt. Baljans pressning i bottenplattan är nog oförändrad. Men att förvåra på detta sätt med en lucka är inte bra. I värsta fall kanske Volvo t.o.m. ändrat baljans pressning? Men troligen inte då det är kostsamt med nya pressverktyg.

Sist jag hade punktering råkade jag ut för däckexplosion i 120 km/h på höger bak. Var inte lönt att tänka på däcklagningsspray. Bytte till nödhjulet och körde de sista 10 milen hem. Då uppskattade jag nödhjulet.

Bild
Bild
andy78 skrev:Håller hade det inte funnits plats så hade jag nog köpte åtminstone ett nödhjul och lagt i en sopsäck i bakluckan.
Visst hade jag kunnat göra detta, men hur kul är det att ha ett däck där som man skall flytta o greja med så fort man skall lasta bagaget. Trots allt har jag under 10 års aktivt bilkörande bara haft tomt däck en enda gång och då stod bilen utanför fastigheten…

Jag kanske tar mig ett snack med Volvo vad de skall ha för jobbet att riva bagaget. Man tycker nästan att försäkringsbolaget kunde delfinansiera det då det definitivt blir billigare för dem att jag skruvar på ett däck än att bilen i värsta fall får bärgas, men de har väl inga rutiner för sådana manövrar.

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]