PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Andis
Hitta länken ska titta.

Du ser ut att ha en hel del jobb fram för dig.
Ge inte upp bygg bygg varje dag snabbt och målmedveten.

Hoppas du har bra svets blir så mycket enklare då
av Volvoetoppen
Jo har en hel del jobb te och jag kan inte påstå att jag är kung på å svetsa
Min svets är en gammel luna ( migatronic) 180 nyservad på elektrokyl i Lidköping. Dem sa faktiskt att denna svets var nästan lika bra som nya esab
Så det funkar för mig. Har också införskaffat en punktsvets

Har ock nu kommit på att jag ska använda matar pumpen ifrån tanken på 740 då jag fick reda på att mittpumpen kan mata 10 bar skulle alltså dränka motorn med den
av Andis
Ja jag tror den ska bara ha en pump som förser med bränsle men lågt lågt tryck, precis som till förgasar motorer.

Svets. Vet inte vad det är för en svets.
Men det är otroligt stor skillnad på 3 fas och en fas svets. Med en 3 fas kan du svetsa även om du inte kan i stort sett så mycket enklare tycker jag det är.

Svetsa för med en fas. Men nu mer har jag en gammal Kempi kempomat 180 3 fas från 1991. Är som att värma ihop saker med lödkolv med den. Jämfört med för med en fas. Är ingen kung på svetsning heller.
av rid54
Volvoetoppen skrev:Jo har en hel del jobb te och jag kan inte påstå att jag är kung på å svetsa
Min svets är en gammel luna ( migatronic) 180 nyservad på elektrokyl i Lidköping. Dem sa faktiskt att denna svets var nästan lika bra som nya esab
Så det funkar för mig. Har också införskaffat en punktsvets

Har ock nu kommit på att jag ska använda matar pumpen ifrån tanken på 740 då jag fick reda på att mittpumpen kan mata 10 bar skulle alltså dränka motorn med den
Om inte just denna motor har nån speciallösning så kan man inte "dränka" motorn genom för högt matarledningstryck. Överskottsbränsle går tillbaks till tanken. OM inte denna återledning finns är det AKUT viktigt att matarpumpen ger rätt tryck, använd original. En normal pump till en insprutarbil (bensin) jobbar med flöde och den lär inte må bra av att jobba mot för högt mottryck (den kan nog helt enkelt överhettas).
av Volvoetoppen
Andis skrev:Ja jag tror den ska bara ha en pump som förser med bränsle men lågt lågt tryck, precis som till förgasar motorer.

Svets. Vet inte vad det är för en svets.
Men det är otroligt stor skillnad på 3 fas och en fas svets. Med en 3 fas kan du svetsa även om du inte kan i stort sett så mycket enklare tycker jag det är.

Svetsa för med en fas. Men nu mer har jag en gammal Kempi kempomat 180 3 fas från 1991. Är som att värma ihop saker med lödkolv med den. Jämfört med för med en fas. Är ingen kung på svetsning heller.
luna övertogs av migatronik på typ sent 90 tror jag. den är en 3fas iallafall som bränner allt från tunnplåt till 7mm plattjärn

för dem som vill se min d24 gå
av Andis
Gillar ljudet på D24 :D

Kul att du fått igång den. Låter att gå fint också utan missljud. Kul :-)

Det ljudet är barndoms minnen för mig. Dom låter så rått och mäktiga vid acceleration speciellt uppställda. Pappa hade en som gick riktigt fint på 80 talet efter en fin fixning av pumpen. Lätt som värsta efterdraget i motorn vid acceleration. Folk brukade vända sig om och kolla vad det var som kom även bilar du körde om.

På gott och ont för miljön. Uppställd D24 Tjitt vad dom kan ryka. Men på den tiden trodde man att diesel var så miljövänligt det var bara lite sot. Kommer ihåg stava backen till åkersberga. Pappa brukade kalla den för sin sota ur bilen backe. 100 km/h på 3an uppför då Rött den rejält och det vart som en ridå efter men inte så mycket svart utan även vit blått och grått. Kanske annan diesel på den tiden. Kanske den berömda fet dieseln som det ibland suras om nu för tiden?
av Volvoetoppen
Jag har nu försökt koppla på en pump från en 740 tank men det var en jävla stor ingång på den så nu har jag köpt en pump på Biltema
Tror den matade 0.3 bar ungefär och det är ju tillräckligt.
Men mitt elsystem är konstigt
När jag slår på elen till relät matar den ut el i Jordan och det är ju helt åt helvete
Är det någon som har ett färdigt elsystem får ni Järna lägga up ett schema
av Volvoetoppen
Hittat ett el system
Bilagor
image.jpg
image.jpg (34.12 KiB) Visad 618 gånger

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]