- fre 15 aug 2014, 10:33
#889348
Lambdasondens utsignal är ju inom nåt visst intervall typ 0,5 - 1 V. (se denna sida: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola)
"Orimlig" signal borde ju då vara nånting utanför detta intervall, kanske 0 V eller 12 V och kommer sådan signal är sonden troligen körd... En sådan signal kommer inte av fel bränsleblandning, för sonden ger signal inom intervallet (när den funkar) även om blandningen är fel.
Främre sonden reglerar motorns bränslebalans (försöker hålla rätt blandning genom att känna av syrehalten i avgaserna), den bakre kontrollerar katalysatorn, men påverkar inte bränsleblandningen. Du måste nog nollställa och läsa ur koder igen och sedan försöka gå vidare med den info som du får. Larmar ECU om problem med lambdasonden så kan det ju vara nåt problem där, faktiskt.
Lambdasonden kan bli förvirrad och styra fel om det finns läckor i avgasröret före sonden, för då kommer det in luft och stör mätningen, men sådana fel är knappast "intermittenta". Granska sondens kablage/kontakter.
"Orimlig" signal borde ju då vara nånting utanför detta intervall, kanske 0 V eller 12 V och kommer sådan signal är sonden troligen körd... En sådan signal kommer inte av fel bränsleblandning, för sonden ger signal inom intervallet (när den funkar) även om blandningen är fel.
Främre sonden reglerar motorns bränslebalans (försöker hålla rätt blandning genom att känna av syrehalten i avgaserna), den bakre kontrollerar katalysatorn, men påverkar inte bränsleblandningen. Du måste nog nollställa och läsa ur koder igen och sedan försöka gå vidare med den info som du får. Larmar ECU om problem med lambdasonden så kan det ju vara nåt problem där, faktiskt.
Lambdasonden kan bli förvirrad och styra fel om det finns läckor i avgasröret före sonden, för då kommer det in luft och stör mätningen, men sådana fel är knappast "intermittenta". Granska sondens kablage/kontakter.