Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
wilhelm skrev:ser ut som A
Inte så lätt o veta när inte ens en mekaniker på en Volvoverkstad vet!
Ja, då är det den gamla modellen. Och det är jättelätt att veta. Om inte verkstadspersonalen kunde se detta så skulle jag inte ens anlita dem till att kasta mina skitiga underkläder i tvättkorgen och absolut inte utföra arbeten på min bil. Nu är i och för sig inkompetens en typ av kompetens det också, men inkompetens är precis vad dessa mekaniker visat prov på. Även en blind mekaniker skulle kunna listat ut vilken modell det var genom att känna på bilen.

Byt verkstad.
av Robban_T5-R
Droopy skrev:*skrattar så jag kiknar* Den här tråden gjorde min kväll iaf, inget illa menat mot TS men det här tar priset.
Ja en fantastiskt bra tråd och lång framförallt hahahahaha... :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Och för övrigt så föredrar jag den äldre versionen av efter att ha haft båda som omnämnts i tråden. Vad säger llesrof, som jag råkar veta att även han haft båda? ;)
av llesrof
Perc skrev:Och för övrigt så föredrar jag den äldre versionen av efter att ha haft båda som omnämnts i tråden. Vad säger llesrof, som jag råkar veta att även han haft båda? ;)
Jag har haft min XC70 2,5T -06 automat nästan lika länge som jag hade min S70 2,5T -98 automat. Jag får ärligt säga att det var färre och billigare fel på S70:n. Fast min XC70 har hållit, och håller, ihop förbaskat bra. Det har inte vart några större knasigheter på den. Det är dessutom en mer avancerad konstruktion än S70:n och det är mer som kan krångla. Det mest drastiska som pajade på S70:n var ABS-styrboxen, en strålkastartorkare samt att dörrstoppet på förardörren sprack och lossnade. Det var godset i dörren som sprack. Lokala verkstaden monterade en begagnad torkarmotor jag köpt samt monterade ur och återmonterade ABS-styrboxen för en tusenlapp. Boxen skickade jag på lagning för 2500:- Sedan sålde jag bilen.

På XC70 har jag fått byta ett hjullager, en trycksensor i haldexkopplingen, alla "klapperstag" en plastpanel på förarstolen, strålkastarspolarpumpen och en parkeringssensor. Idagsläget är funkar allt på den med en minimal prick i protokollet för en lite petig ägare som jag. Det är att de bakre bromsskivorna är något skeva. Får se jag låter byta dem, jag är i begrepp att byta bil och då säljer jag denna och sätter priset utifrån denna plump i mitt imaginära protokoll :D

Man åker mycket skönare i den nya modellen, speciellt de senare modellerna med uppgraderade stolar. En lite dum sak är att man har låret mot handbromsspakens handtag. Det slapp jag på S70:n. Detta drar ned komfortbetyget en aning. Eller så är det jag som skrevar för mycket när jag kör :mrgreen: Designen på inredningen är snarlik men självklart modernare i den nya modellen. Jag hade båda bilarna parallellt ett tag och växelväljaren kändes som om den vore två meter lång på S70:n jämfört med XC:n. Och då är den inte anmärkningsvärt kort på XC:n.

På det hela taget vinner XC70:n då den känns nyare och fräschare på nästan alla plan :D

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]