fragge skrev:Har du någon uppfattning om vad du får för förbrukning med tomt batteri?
Detta är faktiskt lite intressant för här kommer progammeringen in en hel del. Jag har ingen aning om hur mitsubishi gör, men av det du har skrivit så kör den inte start-stop, det låter som om den kommer dra en hel del mer än volvon (men som sagt, jag har ingen aning om hur outlandern gör). Det jag tycker är bäst är just när den har lite kvar (3 "pluppar" på färddatorn), man kommer kanske 5 km på det. Då går den över i det läge där motorn är avstängd vid stillastående och vid lägre hastigheter (lägre effektuttag) men går på ganska snabbt, men tillräckligt för att börja på typ 3:an.
Det tillsammans med att motorn stänger av i nedförsbackar (även om batteriet är i princip tomt) gör att motorn är avstängd väldigt mycket trots att man inte har mycket el (förutsatt att man spenderar tid i stockholmsinfartsköer

).
När batteriet börjar närma sig helt tomt (1,5 "plupp"?) så laddar motorn batteriet när motorn är igång vilket då också spar tomgångskörning (tomgångskörning=bilen kan rulla men ingen kraft behövs av motorn, kanske inte den normala definitionen

).
Ok, när det verkligen är helt tomt så kommer motorn gå tomgång och ladda batteriet, upp till 2 "pluppar" tycker jag mig se (tydligen skall det bero på körstilen, en gång när vi var ute på långresa ville den ladda mer än två pluppar, men nu i stadstrafik laddar den bara upp till 2 pluppar).
Även när man kör på "Save" stänger den av motorn i nedförsbackar eller vid inbromsning (om den samlat ihop lite kraft av detta) vilket också är bra så att tomgångskörningen minskar. Det enda jag kan klanka ner på programmeringen är att när man kör save och har mindre än 2 mils räckvid laddar den batteriet också. Jag hade velat ha den ren och säga att köra inte på el förutom vid väldigt lågt effektuttag, men man har tillräckligt med knappar ändå så jag köper att den laddar lite

.
Det vore kul att höra just hur outlander sköter sig i sådana situationer, jag tycker man har tänkt igenom detta väldigt bra i volvon.
För övrigt så känns ju kostnaden outlanders stora fördel, och bagaget som någon annan skrev. Jag lovar att volvo skulle sälja väldigt många bilar om priset kom ner till typ 350000-400000 kr vilket inte borde vara så svårt om man bytte motor.
EDIT: PS. glömde skriva att man naturligtvis kan ta de där sista plupparna genom att köra i "pure", då kan man köra den i botten. Bra att ha när man vet att det tar tre pluppar från en viss plats, då kör man pure sista biten

.