Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Oerhört märkligt att de har 255-däck på en sån bil som inte är jättetung. Extrautrustning? En Lexus LX450 har ju 235-55-19...
PH
av fragge
Sitter 18" med 255or som standard på PHEV. Säkert av kosmetiska skäl. Lite smalare däck hade kanske kunnat kapa förbrukningen ytterligare. Men det hade kanske sett fånigt ut på en SUV.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
fragge skrev:Har du någon uppfattning om vad du får för förbrukning med tomt batteri?
Detta är faktiskt lite intressant för här kommer progammeringen in en hel del. Jag har ingen aning om hur mitsubishi gör, men av det du har skrivit så kör den inte start-stop, det låter som om den kommer dra en hel del mer än volvon (men som sagt, jag har ingen aning om hur outlandern gör). Det jag tycker är bäst är just när den har lite kvar (3 "pluppar" på färddatorn), man kommer kanske 5 km på det. Då går den över i det läge där motorn är avstängd vid stillastående och vid lägre hastigheter (lägre effektuttag) men går på ganska snabbt, men tillräckligt för att börja på typ 3:an.

Det tillsammans med att motorn stänger av i nedförsbackar (även om batteriet är i princip tomt) gör att motorn är avstängd väldigt mycket trots att man inte har mycket el (förutsatt att man spenderar tid i stockholmsinfartsköer :-) ).

När batteriet börjar närma sig helt tomt (1,5 "plupp"?) så laddar motorn batteriet när motorn är igång vilket då också spar tomgångskörning (tomgångskörning=bilen kan rulla men ingen kraft behövs av motorn, kanske inte den normala definitionen :-) ).

Ok, när det verkligen är helt tomt så kommer motorn gå tomgång och ladda batteriet, upp till 2 "pluppar" tycker jag mig se (tydligen skall det bero på körstilen, en gång när vi var ute på långresa ville den ladda mer än två pluppar, men nu i stadstrafik laddar den bara upp till 2 pluppar).

Även när man kör på "Save" stänger den av motorn i nedförsbackar eller vid inbromsning (om den samlat ihop lite kraft av detta) vilket också är bra så att tomgångskörningen minskar. Det enda jag kan klanka ner på programmeringen är att när man kör save och har mindre än 2 mils räckvid laddar den batteriet också. Jag hade velat ha den ren och säga att köra inte på el förutom vid väldigt lågt effektuttag, men man har tillräckligt med knappar ändå så jag köper att den laddar lite :-).

Det vore kul att höra just hur outlander sköter sig i sådana situationer, jag tycker man har tänkt igenom detta väldigt bra i volvon.

För övrigt så känns ju kostnaden outlanders stora fördel, och bagaget som någon annan skrev. Jag lovar att volvo skulle sälja väldigt många bilar om priset kom ner till typ 350000-400000 kr vilket inte borde vara så svårt om man bytte motor.

EDIT: PS. glömde skriva att man naturligtvis kan ta de där sista plupparna genom att köra i "pure", då kan man köra den i botten. Bra att ha när man vet att det tar tre pluppar från en viss plats, då kör man pure sista biten :-).
av fragge
Outlandern beter sig på ganska exakt samma sätt som du beskriver, 95% av tiden driver aldrig bensinmotorn drivhjulen direkt utan den genererar bara el till batteriet. Det är då bara elmotorerna som driver bilen framåt. När man accelererar fullt och vill ha all effekt så går även bensinmotorn in via CVT lådan och hjälper till för att få max effekt(i teorin 160 hk+120hk = 280 hk). Den kör givetvis start/stop och det är helt omärkbart när den startar och stoppar, enda tillfället man hör bensinmotorn är vid full acceleration. Om man kör motorväg på tomt batteri så stannar bensinmotorn allt som oftast och man rullar skapliga sträckor med hjälp av elmotorerna (eftersom den har laddat batterierna lite), när man kommer till en uppförsbacke så kickar motorn igång igen. Stå man still i köer eller liknande så stannar bensinmotorn. Den har precis som Volvon ett "Save" läge där bensinmotorn prioriteras för att spara batterierna till ett senare läge. "Charge" för att ladda batterierna med bensinmotorn även vid stillastående. "Eco" som ställer om hela bilen i snålläge, minimalt med AC, effekten på elmotorerna ställs ner o.s.v. Sen finns standardläget som gör att allt sköter sig självt med prio på eldrift.
Det enda jag har märkt klagomål på när det gäller Outlanderns mjukvara gällande motor/el styrning är att man tycker att bensinaren går igång i onödan på vintern(minusgrader) för att snabbare få upp värmen i kupén när man startar den (stängs av när man fått upp värmen). Man vill kunna bestämma huruvida man skall klara sig på PTC elementet eller inte. Vi får se om det kommer någon uppdatering för detta, det går ju att uppdatera mjukvaran i Outlandern själv via mobilappen.
av fragge
swemax skrev:4krafset i Outlandern blev tyvärr sågat i nåt test (vi bilägare?) i Volvon funkar det kanon
Blev lite nyfiken på vilket test du menade(eftersom det känns som man har läst de flesta), Vi Bilägares test gällde den vanliga Outlandern och testpersonen tyckte att den var för mycket åt det överstyrda hållet(vilket uppskattas av andra som gillar aktiv körning). PHEV modellen har ju helt elektrisk fyrhjulsdrift och har därför ingenting gemensamt med den vanliga Outlanderns 4WD drivlina.

Vi bilägare har även ett test på PHEV modellen som är lite mer av en hyllning, men det verkar inte vara särskilt utförligt.
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -phev-2013
av fragge
Är det någon som vet hur många V60 D6 det har sålts i år? Av det jag kan hitta så levererades det 34 st det första två månaderna i år.
Samma period levererades det 269 st Outlander PHEV och 900 st beställda men olevererade i sverige.

Som det ser ut nu så hämtar jag ut min Outlander som kommer om ett par veckor. Av det jag har läst om nya XC90 hybriden så ser det bättre ut. Den har lite samma upplägg som Outlandern med 4 cylindrig bensinare och batterierna i golvet. Jag gissar dock att den är ett år bort.
När det är dags att byta bil om 3 år så hoppas jag att det har dykt upp en el/hybrid Volvo till ett rimligt pris/prestanda. Jag tror att detta är framtiden, alla stora märken kommer ju nu med bilar av denna typ och det kommer att driva på batteritillverkningen mot bättre kapacitet och pris.
Jag kommer dock fortfarande att snegla lite avundsjukt på de snygga V60 D6-orna när jag ser dom :)
av swemax
fragge skrev:
swemax skrev:4krafset i Outlandern blev tyvärr sågat i nåt test (vi bilägare?) i Volvon funkar det kanon
Blev lite nyfiken på vilket test du menade(eftersom det känns som man har läst de flesta), Vi Bilägares test gällde den vanliga Outlandern och testpersonen tyckte att den var för mycket åt det överstyrda hållet(vilket uppskattas av andra som gillar aktiv körning). PHEV modellen har ju helt elektrisk fyrhjulsdrift och har därför ingenting gemensamt med den vanliga Outlanderns 4WD drivlina.

Vi bilägare har även ett test på PHEV modellen som är lite mer av en hyllning, men det verkar inte vara särskilt utförligt.
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -phev-2013
Jag minns inte helt vilken tidning satt och väntade hos frisören tror jag
Kan ha varit i auto motor & sport nr 5-2014

Om jag minns rätt så var testet på snö och PEHV hade klara problem

Men som du säger så verkar den ha fått bra betyg i andra tester

Hade PEHV'n funnits när jag beställde så hade det nog blivit en sån för mig med

Men jag är toknöjd med V60'n och har lärt mig att leva med liten trunk
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Fragge.
Hur har det gått med bilen?
Jag har beställt en PHEV jag också nämligen. :-)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vet inte mycket om Outlandern, är det en GDI bensinmotor i den?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Jag vet inte vad GDI motorn är, men den motor som sitter i är en 2,0 4-cyl. SOHC 16V, MIVEC om det säger något ;-)
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]