Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad jag kan se, inte minst med de kommentarer som både Zlatanfilmen och Robynfilmen skapar här på forumet, har Volvo lyckats. Vilken uppmärksamhet dessa filmer fått, det skapar nog nyfikenhet för Volvo hos de flesta. :-)-)
Allinug skrev: "Ska man se världen eller ha den kvar?" ?:-/
Det var ju en grym avslutningsfras även om den inte var exakt så ordagrant. Vill minnas att hon också sa något om att vad skall man ha den kvar för om man inte kan se den, typ. Den sammanfattade ju hela filmen och knöt ihop säcken samtidigt som Volvo visade att Miljön står långt fram i deras fokus.

Over all, lite rörig film men med ett mycket tydligt fritänkande och miljöbudskap, jag gillar den.

/Martin
Jag tycker att frågan hon ställde är relevant och att man är inne på miljötråden att man inte behöver välja bort resor och upplevelser utan ändå kan resa så miljövänligt som det går med Volvos bilar. Men i frasen efteråt där hon ifrågasätter meningen med att ha världen kvar om man inte har sett den, där tycker jag att man helt tappar miljötråden. Då säger man i princip "gasa tills allt rasar".

Men reklamen vädjar helt klart till miljösamvetet, och jag funderar på om Robyn öht pratar med någon kompis i telefon på andra sidan jorden eller om det är sitt eget samvete som hon resonerar med. På det sättet är filmen tankeväckande. Helt klart ska reklamen sälja bilar i USA, därav valet av inspelningsmiljö. Men budskapet är ändå globalt.
Hon resonerar absolut med sig själv, det är så jag tolkar den i alla fall. Allt stämmer in med det resonemanget...

Vad det gäller slutmeningen tolkar jag den inte som att "kör till det rasar", snarare hur viktigt det är att man skall ha möjlighet att resa miljövänligt.

Det härliga med sådana här filmer är ju att de växer för varje gång man ser den, man ser nya saker och tolkar in mer och mer. Aningen roligare än en Renaultreklam där det står man får 15k för sin gamla bil om man köper en ny miljövänlig...
Ja, ju mer utrymme för spekulation och tolkningar, desto roligare filmer. :D

Om det verkligen är en kompis som hon ringer till så kan man ju tycka att det ska vara något riktigt akut eller viktigt som man ska tala om om man ska ringa och väcka kompisen. Skulle man ringa och väcka någon kompis och snacka så där "flummigt" som Robyn gör, skulle man nog i bästa fall få svaret: "Var det något viktigt du ville säga? Eller kan vi ta det senare? Det är mitt i natten här!"

Samtidigt är vår miljö faktiskt något riktigt viktigt. Den kanske inte kan vänta till senare? Kanske måste man väcka folk som sover och inte inser allvaret?
SvenB skrev:Vad jag kan se, inte minst med de kommentarer som både Zlatanfilmen och Robynfilmen skapar här på forumet, har Volvo lyckats. Vilken uppmärksamhet dessa filmer fått, det skapar nog nyfikenhet för Volvo hos de flesta. :-)-)
Nu blandar du ihop nyfikenhet med kväljningar :D
llesrof skrev:Faen vad seriöst ni går in för att analysera reklamen. Gör ni det med all reklam eller är det bara för att den är från Volvo?
Det är så man skapar sej ett liv kanske ?
Man tittar på kalsongreklam funderar på ballebulan om den är äkta eller inte även om man inte är gay, kikar på alla fantastiskt skarpa tatueringar som modellen bör ha. Funderar på hur dom där kallingarna är utformade överhuvudtaget, vem som kan vara geniet bakom. Varför måste någon *designa* kallingar.. Vem fan vill ha obekväma oavsett om dom är estetiska?
Så kommer någon matreklam och då kan man begrunda den perfekta data animerade såsen eller nåt annat i någon trevlig miljö där man kan samtala kring familjens kärnvärden för att dom ler med hela ansiktet när dom äter.
Ja reklam kan få till mycket.

Förmodligen är jag lite stel, lite dum i huvudet som inte känner ett dugg av dessa reklamfilmer. Inte mer än att det är tid jag bestulits på. Tid jag INTE tänkt ägna åt att vänta på det jag egentligen ville se..
Men å andra sidan såg jag på tv för ett tag sedan där man sålde av konst på ett svenskt stort auktionshus. Notera att jag bläddrade förbi där och fastnade när mottagaren låste sej. (förbannade franska skit)
Man hade en klarröd tavla. Alltså bara RÖD, den var runt 25x25 cm och hade tre parallella revor i duken. Alltså en totalt tom röd tavla med tre revor i. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man fick för den. Men det var.. om jag inte minns fel flera miljoner kronor. Anledningen? Den fick en att fundera på vad som fanns bakom.. där innanför revorna. För mej som är totalt död konstmässigt så funderar jag inte, för där är din jävla vägg.. *suckar*...

Men sålänge folk är nöjda och glada kan dom lika gärna tänka och fundera...
*pettson* skrev: Man hade en klarröd tavla. Alltså bara RÖD, den var runt 25x25 cm och hade tre parallella revor i duken. Alltså en totalt tom röd tavla med tre revor i. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man fick för den. Men det var.. om jag inte minns fel flera miljoner kronor. Anledningen? Den fick en att fundera på vad som fanns bakom.. där innanför revorna. För mej som är totalt död konstmässigt så funderar jag inte, för där är din jävla vägg.. *suckar*...

Men sålänge folk är nöjda och glada kan dom lika gärna tänka och fundera...
Precis så är det. Att man inte förstår budskapet säger egentligen bara något om ens egna begränsningar och oförmåga inom området. Man kan stå och skaka på huvudet inför ett foto på en fotoutställning och tänka "jag tar bättre bilder själv" och sedan gått vidare och tittat på en tekniskt fulländad bild av en solnedgång eller fågel. Men det var trots allt den där fula bilden som man kom ihåg. Ett konstverk behöver inte vara intressant bara för att det är tekniskt fulländat. Tavlan med revorna fick dig att reagera, fick dig att känna en viss känsla, förmodligen lyckades ju konstnären med sitt syfte. Konstkritikern som påstod att revorna skulle få en att undra vad som fanns bakom tavlan gav sin tolkning. Men är den rätt? Det är ju betraktaren, alltså mottagaren av budskapet, som har tolkningsföreträde. Så fort en konstnär visar upp sitt verk upphör ju dennes möjlighet att möjlighet att förmedla budskapet. Nu är det upp till betraktaren att tolka det. Och du gjorde din tolkning. Någon annan gör en annan tolkning.

Så är det med reklamfilmen också även om jag personligen instinktivt byter kanal eller börjar fippla med iPaden när det blir TV-reklam.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]