semmelman skrev:Jo så är det nog, på förra jobbilen hade jag handbroms via knapp och det var ju bekvämt å bra, en fördel var att den frigjorde sig själv när man la i växel och gasade, det var ju bra.
Så fungerar det på min V70 MY14, bara åka iväg så släpper handbromsen av sig själv. I instruktionsboken står det att man måste sätta på sig bilbältet först men det behövs inte i min.
Det var lite inlärningstid innan det "satt" att jag skulle skjuta handbromsreglaget framåt för att låsa och dra den åt mig för att släppa handbromsen, tycker fortfarande det känns bakvänt. Har väl att göra med att man alltid förr
drog åt sig handbromsen och det sitter i även vid manövreringen av handbromsreglaget(knappen).
Några finesser och nackdelar med Volvos elektriska handbroms (V70 MY14) enligt instruktionsboken:
1.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen.
Bromsförloppet avbryts när reglaget släpps.
Vid nödbromsning i hastigheter över 10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet.
Är ju inte så dumt att handbromsen verkar på alla fyra hjulen om man i nödfall skulle behöva använda den under färd. Men "handbromsvändning" lär ju vara ett minne blott med en sån här handbroms.
2.
Om batterispänningen är för låg kan parkeringsbromsen varken lossas eller ansättas. Anslut ett starthjälpsbatteri om batterispänningen är för låg.
Där har man en klar nackdel och en anledning att hålla bilbatteriet i bra kondition.
3.
Av säkerhetsskäl lossas parkeringsbromsen bara automatiskt om motorn är igång och föraren har bilbältet på sig.
Parkeringsbromsen lossas omedelbart på bilar med automatväxellåda när gaspedalen trycks ner och växelväljaren står i läge D eller R.
På min V70 MY14 D3 manuell växellåda behöver jag inte ha bältet på, det fungerar ändå.
4.
Bromsbeläggen bak måste bytas på verkstad p.g.a. den elektriska parkeringsbromsens konstruktion – en auktoriserad Volvoverkstad rekommenderas.
Inte helt oväntat.. även om hemmapulare enkelt kan byta själv bara man har information hur man skall göra.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.